Ωφελημένοι οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι του κλάδου
Αλματώδη
αύξηση καταγράφουν και για το 2014 οι αφίξεις ξένων τουριστών στη χώρα,
εξέλιξη στην οποία ποντάρουν τόσο η συγκυβέρνηση όσο και οι μερίδες του
ντόπιου κεφαλαίου. Στους μεγάλους ωφελημένους βρίσκονται οι
μεγαλοξενοδόχοι, τα μονοπώλια και οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι που
δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο, όπως οι ακτοπλόοι εφοπλιστές,
αεροπορικές εταιρείες, μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία κ.ά. Ο Σύνδεσμος
Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), σε προχτεσινή ανακοίνωση,
επιβεβαιώνει την επίτευξη του στόχου που αφορά στη διόγκωση του αριθμού
των ξένων τουριστών στα 19 εκατομμύρια για το 12μηνο του 2014 έναντι
περίπου 12 εκατομμυρίων για το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία από την
Τράπεζα της Ελλάδας. Σύμφωνα με τα στοιχεία των διεθνών αεροπορικών
αφίξεων, που παραθέτει ο ΣΕΤΕ, η αύξηση της κίνησης στο 7μηνο (Γενάρης -
Ιούλης) διαμορφώνεται ως εξής: Αθήνα 31%, Χανιά 22,9%, Μύκονος 39,9%,
Σαντορίνη 26,7%, Καλαμάτα 62,5%.
Ανάλογες είναι οι αυξήσεις από τις ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες εισρέουν στη χώρα και τις οποίες λυμαίνεται μια μικρή δράκα μεγαλοεπιχειρηματιών, η οποία συγκεντρώνει τη μεγάλη μάζα από την επιχειρηματική πίτα και τα κέρδη. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας, που αφορούν το 5μηνο Γενάρη - Μάη 2014:
Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις έφτασαν σε περίπου 2 δισ. ευρώ με ρυθμό διόγκωσης 10,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
Ο αριθμός των ξένων τουριστών είχε ήδη φτάσει στα 3,6 εκατ. (από περίπου 3 εκατ. το 2013) με αύξηση 17%.
Το ισοζύγιο των ταξιδιωτικών υπηρεσιών εμφανίζει πλεόνασμα ύψους 1,1 δισ. ευρώ, με αύξηση 6,7% σε σχέση με το 2013.
Από την άλλη πλευρά, ο εσωτερικός τουρισμός, εξαιτίας της ραγδαίας πτώσης των λαϊκών εισοδημάτων και της μαζικής ανεργίας, έχει υποχωρήσει στα κατώτατα όριά του με τάσεις παραπέρα επιδείνωσης και για υπόλοιπο έτος. Σύμφωνα με στοιχεία πανελλαδικής έρευνας από το ΙΝΚΑ, περισσότεροι από 75 στους 100 Ελληνες θα περάσουν το φετινό καλοκαίρι χωρίς διακοπές.
Σε αυτό το πλαίσιο μεγάλοι ωφελημένοι είναι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι, κατά κύριο λόγο όσοι έχουν συμφωνίες με «tour operators». Στον αντίποδα, οι εργαζόμενοι βλέπουν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται, τη μαύρη εργασία να γενικεύεται, την εντατικοποίηση να μεγαλώνει και τις απολύσεις να πληθαίνουν. Ολοένα και πιο μικρό κομμάτι της πίτας καταλήγει στους μικροεπιχειρηματίες του κλάδου, ενώ η εργατική - λαϊκή οικογένεια στερείται ακόμα και λίγες μέρες αναψυχής και διακοπών.
Νέα προνόμια στους μεγαλοεπιχειρηματίες
Παράλληλα,
η κυβέρνηση εκχωρεί νέα προνόμια στους ισχυρούς του κλάδου προκειμένου
να προσελκύσουν τον τουρισμό πολυτελείας και τα υψηλά εισοδήματα από τη
μεγάλη αγορά του εξωτερικού καθώς και από το εσωτερικό. Να σημειωθεί ότι
ο τουρισμός συγκαταλέγεται στους προς ενίσχυση επιχειρηματικούς κλάδους
σύμφωνα με το λεγόμενο «Νέο Εθνικό Αναπτυξιακό Πρότυπο». Σε αυτό το
πλαίσιο και για τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους στον τουριστικό
κλάδο προβλέπονται νέες κρατικές ενισχύσεις μέσω του «Συμφώνου Εταιρικής
Σχέσης» (όπως ονομάζεται το νέο ΕΣΠΑ) για την περίοδο 2014 - 2020.Απόλυτα χαρακτηριστικές είναι και οι προτάσεις που ο ΣΕΤΕ έχει βάλει στο αντιλαϊκό τραπέζι και τις οποίες σπεύδει να ικανοποιήσει η κυβέρνηση. Ανάμεσα σε άλλα, οι μεγαλοεπιχειρηματίες του τουρισμού προτείνουν:
-- Συμπλήρωση επενδυτικού νόμου, σε πιο εξειδικευμένο επίπεδο για τον τουρισμό με βάση πορίσματα της μελέτης, π.χ. κινητροδότηση για αναβάθμιση ξενοδοχείων στο παραλιακό μέτωπο της Αθήνας, καθώς και περαιτέρω ενίσχυση συγκεκριμένων κατηγοριών ξενοδοχείων πολυτελείας.
-- «Ορθολογικό σχεδιασμό» του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης 2014 - 2020 για τη στήριξη και κινητροδότηση των αναγκαίων ιδιωτικών επενδύσεων ύψους 22 δισ. ευρώ (από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους μαζί με την ιδιωτική συμμετοχή).
-- Επίλυση του προβλήματος επαρκούς και σε λογικό κόστος χρηματοδότησης των υγιών ή βιώσιμων τουριστικών επιχειρήσεων, από το τραπεζικό σύστημα, ώστε να επιτευχθεί το αναγκαίο ελάχιστο επίπεδο επενδύσεων των 3 δισ. ευρώ κατ' έτος από τον ιδιωτικό τομέα στον τουρισμό.
-- Αμεση χαρτογράφηση των μαρίνων και τουριστικών λιμένων και επίσπευση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησής τους από το ΤΑΙΠΕΔ.
-- Μείωση χρεώσεων του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» με παράταση της σύμβασης παραχώρησης, παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
-- Χορήγηση ελληνικού διαβατηρίου σε κατοίκους εκτός Ευρωζώνης που επενδύουν 1 εκατ. ευρώ π.χ. σε ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου και τα διακρατούν για μία δεκαετία (μοντέλο Μάλτας).
-- Μείωση ΦΠΑ ακτοπλοΐας στο 6,5% για επιβάτες, 13% για αυτοκίνητα. Μείωση ΦΠΑ τελών μαρίνων στο 6,5%. Σταθερό και ελκυστικό φορολογικό πλαίσιο για τα άλλα φορολογικά θέματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου