Μαρινόπουλος: Μια βόμβα έτοιμη να εκραγεί
Η κάποτε κραταιά επιχείρηση Μαρινόπουλος βρίσκεται εδώ και καιρό σε δεινή θέση.
Σήμερα υπέβαλε αίτημα για υπαγωγή στον πτωχευτικό κώδικα και το άρθρο 99.
Άλλος ένας μεγάλος επιχειρηματίας, αφού κέρδισε 100άδες εκατομύρια στις πλάτες εργαζόμενων ετοιμάζεται να μπει σε καθεστώς χρεοκοπίας.
Το τι θα γίνει δεν το ξέρουμε ακόμα.
Η κατάσταση όμως της εταιρείας, η σχέση της με άλλες εταιρείες, ο τεράστιος αριθμός εργαζόμενων και πιστωτών, και η "λύση" που θα επιλεγεί θα επηρεάσει εκτός από τους 13000 εργαζόμενους και τους 3000 πιστωτές(!) όλη την οικονομία.
Η "σωτηρία" της επιχείρησης, και βέβαια του επιχειρηματία, είναι φυσικά πάνω από τις ζωές τόσων χιλιάδων ανθρώπων.
Παραθέτουμε 2 αρθρα από το capital.gr ενημερωτικά.
Σε κλοιό πιστωτών η Μαρινόπουλος, επίκεινται εξελίξεις
Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Στον κλοιό 2.500-3.000 πιστωτών – προμηθευτών της, βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες η αλυσίδα Μαρινόπουλος, οι οφειλές της οποίας μόνο προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία ξεπερνούν τα 40 εκατ. ευρώ.
Η κατάσταση είναι κρίσιμη και οι επόμενες ώρες – ημέρες θα κρίνουν το τι μέλλει γενέσθαι. Όχι μόνο για την ίδια την επιχείρηση, τους μετόχους αυτής, ήτοι την οικογένεια Μαρινόπουλου και τους 11.000 εργαζόμενούς της (σ.σ. αυτός είναι ο αριθμός του προσωπικού της με βάση την τελευταία πληροφόρηση που υπάρχει), αλλά και για τους 2.500-3.000 προμηθευτές της, τους εργαζόμενους αυτών, τις Τράπεζες και την Κυβέρνηση η οποία το μόνο που δεν επιθυμεί αυτή τη χρονική στιγμή είναι να "σκάσει" στα χέρια της αυτή η ωρολογιακή βόμβα.
Για τον λόγο αυτό άλλωστε τις τελευταίες ημέρες, και δη από την ημέρα που ανεστάλη η απεργία των δικηγόρων η οποία σήμανε και την έναρξη του μπαράζ ασφαλιστικών μέτρων και αναγκαστικών εκτελέσεων, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να βρεθεί λύση.
Λύση η οποία, σύμφωνα με τις τελευταίες συγκλίνουσες πληροφορίες, ενδέχεται να περάσει ακόμη και μέσα από τον πτωχευτικό κώδικα (με κούρεμα οφειλών) και της κατάθεσης business plan το οποίο προβλέπει την είσοδο επενδυτή. Στην αγορά τις τελευταίες ώρες υπάρχει πλειοδοσία σεναρίων για το τι μέλλει γενέσθαι στον μεγαλύτερο, βάσει δικτύου, λιανέμπορο.
Το σενάριο που θέλει να έχει κατατεθεί πρόταση στην αλυσίδαΣκλαβενίτης παραμένει, χωρίς ωστόσο να είναι σίγουρο ότι η πλευρά της οικογένειας Σκλαβενίτη επιθυμεί να σηκώσει αυτό το βάρος. Στην εικόνα τις τελευταίες ώρες, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχουν μπει και δύο ευρωπαϊκές λιανεμπορικές αλυσίδες και ένα private equity fund, υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνει μετοχοποίηση χρεών.
Σε ότι αφορά την πλευρά Μαρινόπουλος, αυτή συνεχίζει να κρατά σιγή ιχθύος, περιοριζόμενη στην καταβολή μέρους των οφειλών που έχει προς τους προμηθευτές της αλλά και ρυθμίζοντας οφειλές προς προμηθευτές που ασκούν πράξεις εκτέλεσης. Όλα αυτά σε μια προσπάθεια να μην ξεμείνουν τελείως τα ράφια των καταστημάτων της από προϊόντα αλλά και να ανακόψει το κύμα αναγκαστικών εκτελέσεων.
Την ίδια ώρα οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Όπως έλεγε χαρακτηριστικά χθες το βράδυ στο Capital.gr πηγή με γνώση των διαπραγματεύσεων "όλοι, δουλεύουμε προκειμένου να διασωθεί η αλυσίδα".
"Η κατάσταση είναι δύσκολη αλλά όχι μη αναστρέψιμη. Μη διαχειρίσιμο θα είναι το "τσουνάμι" που θα προκαλέσει πτώση της Μαρινόπουλος, κάτι που το γνωρίζουν όλοι, γι’ αυτό τον λόγο προσπαθούμε προκειμένου να βρεθεί λύση" ανέφερε η ίδια πηγή.
Στον συστημικό κίνδυνο της Μαρινόπουλος αναφέρθηκε σε εκτενές ρεπορτάζ του και το Κεφάλαιο. Όπως υποστηρίζουν άλλωστε στελέχη της αγοράς η εθνική οικονομία δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος ενδεχόμενης κατάρρευσης της Μαρινόπουλος και αυτό γιατί ενδεχόμενη "πτώση” της Μαρινόπουλος, για τα μέτρα της χώρας, θα είναι πολλαπλάσια από τη ζημιά που προκάλεσε η Lehman Brothers.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη το άνοιγμα της αλυσίδας Μαρινόπουλος στην αγορά ισοδυναμεί με το 1% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ περισσότερες από 1.500 μικρές και μεσαίες κατά βάσει ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ως βασικό πελάτη τους την αλυσίδα. Για αυτές τις εταιρείες, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται στην επαρχία, ενδεχόμενη κατάρρευση της Μαρινόπουλος θα σημάνει το δικό τους κανόνι που με τη σειρά του θα συμπαρασύρει ως ένα άλλο ντόμινο δεκάδες άλλες επιχειρήσεις και φυσικά θέσεις απασχόλησης.
alexandra.gitsi@capital.gr
Μαρινόπουλος: Συστημικός κίνδυνος αλά Lehman Brothers στο ελληνικό εμπόριο
Του Κώστα Γιαννόπουλου
Το πρόβλημα με τη Μαρινόπουλος δεν είναι καινούργιο. Για πάνω από μια τετραετία τα προβλήματα της αλυσίδαςκρύβονταν κάτω από το χαλάκι και αρκετοί προμηθευτές της έκαναν τα στραβά μάτια, εκτιμώντας ότι είναι καλύτερα να έχεις θέση στα ράφια της μεγαλύτερης αλυσίδας της χώρας, κερδίζοντας πόντους έναντι του ανταγωνισμού, παρά να είσαι εκτός.
Το έργο είναι γνωστό. Αρκετά γνωστά ονόματα του ελληνικού επιχειρείν "χτίστηκαν" στην κυριολεξία με τις πλάτες τηςΜαρινόπουλος, σε ένα win win deal μέσω του οποίου κάποιοι παίκτες πετάχτηκαν έξω από τα ράφια της Μαρινόπουλος και κάποιοι άλλοι κέρδισαν χώρο, μερίδιο και όνομα παραμένοντας μέσα στο παιγνίδι.
Και αν όλα αυτά είναι ιστορία, δυστυχώς ιστορία δεν είναι το πρόβλημα. Απλά τώρα ήρθε η ώρα του λογαριασμού ο οποίος είναι αστρονομικός. Όχι μόνο για την αλυσίδα Μαρινόπουλος, ούτε αποκλειστικά και μόνο για τους 13.000 εργαζόμενουςαυτής, αλλά για το σύνολο της εθνικής οικονομίας, η οποία δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος μιας βόμβας μεγατόνων σε περίπτωση "ατυχήματος" που για τα μέτρα της χώρας θα είναι πολλαπλάσια από τη ζημιά που προκάλεσε η Lehman Brothers, όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς που βλέπουν τη μεγάλη εικόνα.
Τεράστιο άνοιγμα
Οι αριθμοί, άλλωστε, δεν λένε ψέματα. Το άνοιγμα της αλυσίδας Μαρινόπουλος στην αγορά εκτιμάται σε πάνω από 1,5 δισ. ευρώ (σ.σ. σημειώνεται πως η αλυσίδα δεν έχει δημοσιεύσει ισολογισμό τα τελευταία χρόνια, δηλαδή από τότε που έσπασε το deal με την Carrefour), που ισοδυναμεί με το 1% του ΑΕΠ της χώρας. Πρόκειται για μείζον πρόβλημα, για το οποίο αν δεν βρεθεί λύση, πολύ απλά κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για το τι ξημερώνει αύριο στην ελληνική οικονομία και το ελληνικό επιχειρείν.
Περισσότερες από 1.500 μικρές και μεσαίες κατά βάση ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ως βασικό πελάτη τους την αλυσίδα Μαρινόπουλος. Για αυτές τις εταιρείες, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται στην επαρχία, ενδεχόμενη κατάρρευση της Μαρινόπουλος θα σημάνει το δικό τους κανόνι που με τη σειρά του θα συμπαρασύρει ως ένα άλλο ντόμινο δεκάδες άλλες επιχειρήσεις.
Domino effect
Την ωρολογιακή αυτή βόμβα, επ' ουδενί η κυβέρνηση επιθυμεί να σκάσει στα χέρια τους αλλά ούτε και οι τράπεζες, οι οποίες μπορεί να έχουν σχετικά ελεγχόμενη έκθεση στη Μαρινόπουλος, έχουν όμως πελάτες που έχουν μεγάλη έκθεση στην αλυσίδα.
Η πλειοψηφία των επιχειρηματιών με τους οποίους μίλησε το "Κ" τις τελευταίες ημέρες τρέμει στην ιδέα να καταρρεύσει ο Μαρινόπουλος γιατί φοβούνται όχι μόνο ότι το "φέσι" που θα τους αφήσει, για κάποιους ίσως να μην είναι καν διαχειρίσιμο, αλλά ότι ο τζίρος που έκανε ο Μαρινόπουλος θα χαθεί εντελώς από την αγορά.
Ως πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα έφεραν την περίπτωση της αγοράς γάλακτος όπου με βάση στοιχεία της αγοράς η κατανάλωση τη φετινή χρονιά το πρώτο δίμηνο υποχώρησε 15%, για να "κλειδώσει" στο -14% το πρώτο τρίμηνο για το γάλα ψυγείου, στο -15% για το εβαπορέ και στο -11% για το υψηλής παστερίωσης σε αξία και στο -10% σε όγκο πωλήσεων.
Ο ρόλος των προσφορών
Πίσω από αυτή τη ραγδαία υποχώρηση στις πωλήσεις γάλακτος, εν προκειμένω, υπάρχει μια δεύτερη ανάγνωση. Με βάση στελέχη της αγοράς του λιανεμπορίου, η πτώση στην κατανάλωση γάλακτος στο σύνολο της αγοράς, οφείλεται στα προβλήματα της Μαρινόπουλος η οποία είχε "παίξει" πέρυσι δυνατά το χαρτί των προσφορών και της χαμηλής τιμής στο γάλα, με αποτέλεσμα να κερδίσει πελάτες όχι μόνο από τη λιανική αλλά και από τα μικρά σημεία πώλησης που επέλεγαν να αγοράσουν το συγκεκριμένο εμπόρευμα με τιμολόγιο από τα εν λόγω δίκτυα. Αυτό τη φετινή χρονιά δεν υφίσταται. Οπότε μέρος της κάμψης που καταγράφεται εφέτος οφείλεται εν μέρει και σε αυτό το γεγονός.
Και αν η αγορά του γάλακτος είναι το δέντρο, στο δάσος, δηλαδή στο σύνολο της αγοράς, η πτώση είναι εντυπωσιακή. Το πρώτο τετράμηνο του έτους σύμφωνα με στελέχη της αγοράς χάθηκαν πάνω από 200 εκατ. ευρώ. Και να φανταστεί κανείς ότι οι υπόλοιποι παίκτες του κλάδου τρέχουν με θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, κάποιοι δε καταγράφουν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης. Κι όμως δεν μπορούν να καλύψουν την "τρύπα" που αφήνει η Μαρινόπουλος, τζίρος ο οποίος πολύ δύσκολα θα επανέλθει, όπως υποστηρίζουν παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.
Το πρόβλημα με τη Μαρινόπουλος δεν είναι καινούργιο. Για πάνω από μια τετραετία τα προβλήματα της αλυσίδαςκρύβονταν κάτω από το χαλάκι και αρκετοί προμηθευτές της έκαναν τα στραβά μάτια, εκτιμώντας ότι είναι καλύτερα να έχεις θέση στα ράφια της μεγαλύτερης αλυσίδας της χώρας, κερδίζοντας πόντους έναντι του ανταγωνισμού, παρά να είσαι εκτός.
Το έργο είναι γνωστό. Αρκετά γνωστά ονόματα του ελληνικού επιχειρείν "χτίστηκαν" στην κυριολεξία με τις πλάτες τηςΜαρινόπουλος, σε ένα win win deal μέσω του οποίου κάποιοι παίκτες πετάχτηκαν έξω από τα ράφια της Μαρινόπουλος και κάποιοι άλλοι κέρδισαν χώρο, μερίδιο και όνομα παραμένοντας μέσα στο παιγνίδι.
Και αν όλα αυτά είναι ιστορία, δυστυχώς ιστορία δεν είναι το πρόβλημα. Απλά τώρα ήρθε η ώρα του λογαριασμού ο οποίος είναι αστρονομικός. Όχι μόνο για την αλυσίδα Μαρινόπουλος, ούτε αποκλειστικά και μόνο για τους 13.000 εργαζόμενουςαυτής, αλλά για το σύνολο της εθνικής οικονομίας, η οποία δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος μιας βόμβας μεγατόνων σε περίπτωση "ατυχήματος" που για τα μέτρα της χώρας θα είναι πολλαπλάσια από τη ζημιά που προκάλεσε η Lehman Brothers, όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς που βλέπουν τη μεγάλη εικόνα.
Τεράστιο άνοιγμα
Οι αριθμοί, άλλωστε, δεν λένε ψέματα. Το άνοιγμα της αλυσίδας Μαρινόπουλος στην αγορά εκτιμάται σε πάνω από 1,5 δισ. ευρώ (σ.σ. σημειώνεται πως η αλυσίδα δεν έχει δημοσιεύσει ισολογισμό τα τελευταία χρόνια, δηλαδή από τότε που έσπασε το deal με την Carrefour), που ισοδυναμεί με το 1% του ΑΕΠ της χώρας. Πρόκειται για μείζον πρόβλημα, για το οποίο αν δεν βρεθεί λύση, πολύ απλά κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για το τι ξημερώνει αύριο στην ελληνική οικονομία και το ελληνικό επιχειρείν.
Περισσότερες από 1.500 μικρές και μεσαίες κατά βάση ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ως βασικό πελάτη τους την αλυσίδα Μαρινόπουλος. Για αυτές τις εταιρείες, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται στην επαρχία, ενδεχόμενη κατάρρευση της Μαρινόπουλος θα σημάνει το δικό τους κανόνι που με τη σειρά του θα συμπαρασύρει ως ένα άλλο ντόμινο δεκάδες άλλες επιχειρήσεις.
Domino effect
Την ωρολογιακή αυτή βόμβα, επ' ουδενί η κυβέρνηση επιθυμεί να σκάσει στα χέρια τους αλλά ούτε και οι τράπεζες, οι οποίες μπορεί να έχουν σχετικά ελεγχόμενη έκθεση στη Μαρινόπουλος, έχουν όμως πελάτες που έχουν μεγάλη έκθεση στην αλυσίδα.
Η πλειοψηφία των επιχειρηματιών με τους οποίους μίλησε το "Κ" τις τελευταίες ημέρες τρέμει στην ιδέα να καταρρεύσει ο Μαρινόπουλος γιατί φοβούνται όχι μόνο ότι το "φέσι" που θα τους αφήσει, για κάποιους ίσως να μην είναι καν διαχειρίσιμο, αλλά ότι ο τζίρος που έκανε ο Μαρινόπουλος θα χαθεί εντελώς από την αγορά.
Ως πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα έφεραν την περίπτωση της αγοράς γάλακτος όπου με βάση στοιχεία της αγοράς η κατανάλωση τη φετινή χρονιά το πρώτο δίμηνο υποχώρησε 15%, για να "κλειδώσει" στο -14% το πρώτο τρίμηνο για το γάλα ψυγείου, στο -15% για το εβαπορέ και στο -11% για το υψηλής παστερίωσης σε αξία και στο -10% σε όγκο πωλήσεων.
Ο ρόλος των προσφορών
Πίσω από αυτή τη ραγδαία υποχώρηση στις πωλήσεις γάλακτος, εν προκειμένω, υπάρχει μια δεύτερη ανάγνωση. Με βάση στελέχη της αγοράς του λιανεμπορίου, η πτώση στην κατανάλωση γάλακτος στο σύνολο της αγοράς, οφείλεται στα προβλήματα της Μαρινόπουλος η οποία είχε "παίξει" πέρυσι δυνατά το χαρτί των προσφορών και της χαμηλής τιμής στο γάλα, με αποτέλεσμα να κερδίσει πελάτες όχι μόνο από τη λιανική αλλά και από τα μικρά σημεία πώλησης που επέλεγαν να αγοράσουν το συγκεκριμένο εμπόρευμα με τιμολόγιο από τα εν λόγω δίκτυα. Αυτό τη φετινή χρονιά δεν υφίσταται. Οπότε μέρος της κάμψης που καταγράφεται εφέτος οφείλεται εν μέρει και σε αυτό το γεγονός.
Και αν η αγορά του γάλακτος είναι το δέντρο, στο δάσος, δηλαδή στο σύνολο της αγοράς, η πτώση είναι εντυπωσιακή. Το πρώτο τετράμηνο του έτους σύμφωνα με στελέχη της αγοράς χάθηκαν πάνω από 200 εκατ. ευρώ. Και να φανταστεί κανείς ότι οι υπόλοιποι παίκτες του κλάδου τρέχουν με θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, κάποιοι δε καταγράφουν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης. Κι όμως δεν μπορούν να καλύψουν την "τρύπα" που αφήνει η Μαρινόπουλος, τζίρος ο οποίος πολύ δύσκολα θα επανέλθει, όπως υποστηρίζουν παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.
You might also like:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου