Ολόκληρη δημαγωγική καμπάνια,
με φιέστες στο Μέγαρο Μαξίμου, έστησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, για κάποιες
πενταροδεκάρες που δέχτηκαν να προσφέρουν οι εφοπλιστές ως εθελοντική
συνδρομή, υπογράφοντας σχετικό «συνυποσχετικό» με τον πρωθυπουργό. Τι
προβλέπει όμως η συμφωνία για την οποία πανηγυρίζει η κυβέρνηση; Οτι οι
εφοπλιστές θα προσφέρουν οικειοθελώς και επ' αόριστον το 10% των
εισαγόμενων μερισμάτων των φυσικών προσώπων. «Τρέχα γύρευε», δηλαδή,
αφού ουδείς μπορεί να υπολογίσει σε τι ποσό αντιστοιχεί αυτό το 10%,
αλλά και ποια μπορεί να είναι τα φυσικά πρόσωπα, αφού πρόκειται για
Ανώνυμες Εταιρείες. Αστικά ΜΜΕ έσπευσαν να κάνουν λόγο για 75 εκατ. ευρώ
που θα εισρέουν κάθε χρόνο στα κρατικά ταμεία. Ωστόσο, στο κείμενο του
«συνυποσχετικού» γίνεται αναφορά για 40 εκατ. ευρώ ετησίως.
Τα χρήματα αυτά είναι κόκκος στην άμμο των κερδών τους, ενώ είναι αμφίβολο αν θα τα καταβάλλουν κιόλας. Αλλωστε, έχουν δώσει δείγμα γραφής από το ανάλογο «συνυποσχετικό» που είχαν υπογράψει προηγούμενα με τη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, το οποίο προέβλεπε ότι την τριετία 2014 - 2016 θα κατέβαλλαν 420 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το 2016, από στοιχεία που διαβιβάστηκαν στη Βουλή μετά από αίτημα του ΚΚΕ, αυτό που είχαν καταβάλει τελικά ήταν 85 εκατ. ευρώ και παραμένει άγνωστο αν έδωσαν κάποιο ποσό στη συνέχεια. Και να σκεφτεί κανείς ότι το ποσό για το οποίο δεσμεύονταν οι ...φιλεύσπλαχνοι εφοπλιστές, αναλογούσε σε περίπου 20 ευρώ τη μέρα ανά μονάδα πλοίου!
Συγκεκριμένα, το άρθρο 107 κατοχυρώνει συνταγματικά τις πάνω από 50 φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών ως κεφάλαια εξωτερικού, ενώ ακόμα και το πετρέλαιο τους παρέχεται αφορολόγητο, όταν οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά στα σχολεία ξεπαγιάζουν κάθε χειμώνα. Κατοχυρώνει τη μαύρη ανασφάλιστη εργασία στα ποντοπόρα πλοία με ελληνική σημαία, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης νομοθεσίας. Είναι γνωστό το άρθρο 13 των εγκριτικών πράξεων του ν.2687/53 - το οποίο επίσης κατοχυρώνεται συνταγματικά από το άρθρο 107 - που προβλέπει έως 6 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση και συνδικαλιστική εκπροσώπηση), ενώ οι υπόλοιποι, σύμφωνα με τον όρο 8 του ίδιου άρθρου («όρος του δουλέμπορα» τον χαρακτηρίζουν οι ναυτεργάτες), είναι ανασφάλιστοι, χωρίς κανένα δικαίωμα και με μισθούς που συμφωνούνται ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τον πράκτορα του ναυτεργάτη, δηλαδή τον δουλέμπορα.
Τα χρήματα αυτά είναι κόκκος στην άμμο των κερδών τους, ενώ είναι αμφίβολο αν θα τα καταβάλλουν κιόλας. Αλλωστε, έχουν δώσει δείγμα γραφής από το ανάλογο «συνυποσχετικό» που είχαν υπογράψει προηγούμενα με τη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, το οποίο προέβλεπε ότι την τριετία 2014 - 2016 θα κατέβαλλαν 420 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το 2016, από στοιχεία που διαβιβάστηκαν στη Βουλή μετά από αίτημα του ΚΚΕ, αυτό που είχαν καταβάλει τελικά ήταν 85 εκατ. ευρώ και παραμένει άγνωστο αν έδωσαν κάποιο ποσό στη συνέχεια. Και να σκεφτεί κανείς ότι το ποσό για το οποίο δεσμεύονταν οι ...φιλεύσπλαχνοι εφοπλιστές, αναλογούσε σε περίπου 20 ευρώ τη μέρα ανά μονάδα πλοίου!
* * *
Το «συνυποσχετικό» με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
προβλέπει ακόμα στο άρθρο 3 ότι «πέραν της συνομολογημένης, διά του
παρόντος, νέας οικειοθελούς παροχής, ουδέν δικαίωμα εκ του ν. 27/1975
του άρθρου 107 του Συντάγματος και του εν γένει θεσμικού ναυτιλιακού
πλαισίου θίγεται». Δηλαδή, με την υπογραφή που έβαλε ο πρωθυπουργός, η
κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως και οι προηγούμενες, δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει
να διαφυλάττει ως κόρη οφθαλμού το θεσμικό πλαίσιο που κατοχυρώνει
συνταγματικά τα αμέτρητα προνόμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Αλλωστε,
ούτε στη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης τόλμησαν τα αστικά
κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ενωση Κεντρώων, Χρυσή Αυγή) να πουν το
παραμικρό, πόσο μάλλον να αναθεωρήσουν το άρθρο 107, που αφορά τα
φορολογικά και άλλα προνόμια των εφοπλιστών και το οποίο μόνο το ΚΚΕ
ζήτησε να καταργηθεί.Συγκεκριμένα, το άρθρο 107 κατοχυρώνει συνταγματικά τις πάνω από 50 φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών ως κεφάλαια εξωτερικού, ενώ ακόμα και το πετρέλαιο τους παρέχεται αφορολόγητο, όταν οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά στα σχολεία ξεπαγιάζουν κάθε χειμώνα. Κατοχυρώνει τη μαύρη ανασφάλιστη εργασία στα ποντοπόρα πλοία με ελληνική σημαία, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης νομοθεσίας. Είναι γνωστό το άρθρο 13 των εγκριτικών πράξεων του ν.2687/53 - το οποίο επίσης κατοχυρώνεται συνταγματικά από το άρθρο 107 - που προβλέπει έως 6 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση και συνδικαλιστική εκπροσώπηση), ενώ οι υπόλοιποι, σύμφωνα με τον όρο 8 του ίδιου άρθρου («όρος του δουλέμπορα» τον χαρακτηρίζουν οι ναυτεργάτες), είναι ανασφάλιστοι, χωρίς κανένα δικαίωμα και με μισθούς που συμφωνούνται ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τον πράκτορα του ναυτεργάτη, δηλαδή τον δουλέμπορα.
* * *
Το λεγόμενο «θαύμα» της ελληνόκτητης ναυτιλίας
είναι πληρωμένο από την άγρια εκμετάλλευση και το αίμα των ναυτεργατών,
τις θυσίες χωρίς τέλος συνολικά των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, ώστε
σήμερα η αξία του στόλου τους να αριθμεί περίπου 5.000 πλοία και να
υπολογίζεται στα 105,22 δισ. δολάρια (μόνο πέρυσι αυξήθηκε κατά 5
δισ.!), ενώ το 2018 έδωσαν άλλα 11 δισ. για τη ναυπήγηση και νέων
πλοίων, έχοντας και εδώ την παγκόσμια πρωτιά. Αυτήν την άγρια ταξική
πολιτική των προνομίων και της εκμετάλλευσης, που στηρίζει τα θεμέλια
της κερδοφορίας των εφοπλιστών, προσπαθεί να «ξεπλύνει» η κυβέρνηση, με
τα συνυποσχετικά και τη διαφήμιση που κάνει στην προκλητική
«γενναιοδωρία» τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου