Παρά τη σχετική αναδίπλωση
στο θέμα της τηλεμετάδοσης των μαθημάτων μέσα από τις αίθουσες, για
τους μαθητές που εξακολουθούν να μένουν σπίτι και δεν παρακολουθούν διά
ζώσης τα μαθήματα, η επιμονή της κυβέρνησης σε τέτοια αντιπαιδαγωγικά
μέτρα υπηρετεί βαθύτερους σχεδιασμούς, που δεν πρόκειται να αποσυρθούν
από την ατζέντα των κυβερνητικών μεταρρυθμίσεων στην Εκπαίδευση, ακόμα
και όταν εκλείψει η άμεση απειλή του κορονοϊού. Οσο κι αν η εξ
αποστάσεως εκπαίδευση ήταν επιβεβλημένη την περίοδο της καραντίνας, με
την κυβέρνηση να αδιαφορεί και σ' αυτήν την περίπτωση για την εξασφάλιση
όλων των αναγκαίων μέσων σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, το επικίνδυνο
μέτρο που έθεσε σε εφαρμογή σ' αυτήν τη νέα φάση «επανεκκίνησης» της
εκπαιδευτικής διαδικασίας υπηρετεί άλλες σκοπιμότητες, πέρα από το ότι
μετατρέπει το μάθημα σε τηλεριάλιτι και παραβιάζει κάθε παιδαγωγική
λογική.
* * *
Στο πλαίσιο της γενικότερης αντιλαϊκής πολιτικής,
είναι μέτρο που «κουμπώνει» απόλυτα με τους σχεδιασμούς για νέες
περικοπές σε τμήματα και εκπαιδευτικούς, με στόχο την «εξοικονόμηση
πόρων» στην Εκπαίδευση, που για το κράτος και το κεφάλαιο λογαριάζεται
ως «κόστος». Την ίδια πολιτική υπηρέτησε όμως και ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν
κυβέρνηση, όσο κι αν προσπαθεί τώρα να θολώσει τα νερά, βγαίνοντας στα
κεραμίδια ενάντια στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Να τι γράφει για τα
Λύκεια το πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, την οποία
διόρισε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2016, με πρόεδρο τον καθηγητή Α. Λιάκο: «Θα
απαγορεύεται να γίνει τμήμα σε κάποιο μάθημα αν δεν υπάρχουν τουλάχιστον
20 μαθητές για το μάθημα αυτό (...) Πιθανόν να πρέπει (...) κάποια
μαθήματα να τα παρακολουθούν οι μαθητές σε συγκεκριμένη χρονικά ζώνη, ή
τέλος το όλο σύστημα να λειτουργήσει ως καταλύτης για να αναπτυχθούν
επιτέλους υποδομές σύγχρονης τηλεκπαίδευσης (...) Με χρήση κατάλληλου
λογισμικού και εξοπλισμού οι μαθητές θα συμμετέχουν κανονικά στο μάθημα,
θα βλέπουν και θα ακούν τους πάντες και οι πάντες θα βλέπουν και θα
ακούν αυτούς, θα παίρνουν το λόγο, θα συμμετέχουν σε διαγωνίσματα και
παρουσιάσεις κ.λπ.».
* * *
Η λογική αυτού του πορίσματος
στόχευε ξεκάθαρα στην «εξοικονόμηση εκπαιδευτικών», στη μείωση του
αναγκαίου εκπαιδευτικού προσωπικού, κάτι που ο ΣΥΡΙΖΑ υπηρέτησε με
διάφορους τρόπους ως κυβέρνηση, με μείωση ωρών και καταργήσεις μαθημάτων
σε όλες τις τάξεις, κατάργηση του υπεύθυνου του ολοήμερου, αύξηση ορίων
για δημιουργία τμημάτων σε νηπιαγωγεία και ΕΠΑΛ κ.ά. Και αν βιαστεί
κανείς να πει ότι αυτό ήταν το πόρισμα μιας επιτροπής και όχι
κυβερνητική θέση, θυμίζουμε ότι ο τότε υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης, το
υποδέχτηκε με «ανοιχτές αγκάλες» χαρακτηρίζοντάς το «δημιουργικό», ενώ η
υφυπουργός Σ. Αναγνωστοπούλου έκανε λόγο για πολύ χρήσιμες εισηγήσεις
της Επιτροπής. Η αποδοχή του αποδεικνύεται άλλωστε και από το γεγονός
ότι σ' αυτό το πόρισμα «χτίστηκε» η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ για τις
αναδιαρθρώσεις στο Λύκειο και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, το
νήμα της οποίας έχει πιάσει και επεκτείνει σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ, με
το αντιδραστικό νομοσχέδιο που σχεδιάζει να φέρει στη Βουλή.
* * *
Στην πεπατημένη της μείωσης
του αναγκαίου εκπαιδευτικού προσωπικού κινείται και η διάταξη στο
αντιδραστικό νομοσχέδιο της ΝΔ, που προβλέπει νέα αύξηση του κατώτατου
απαιτούμενου αριθμού μαθητών για τη δημιουργία τμήματος, όπως και την
αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στα Δημοτικά και τα
Νηπιαγωγεία, εν μέσω μάλιστα της πανδημίας! Και μπορεί η υπουργός
Παιδείας Ν. Κεραμέως κάτω από τις έντονες αντιδράσεις να δηλώνει ότι θα
κάνει πίσω στην αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, δεν λέει κουβέντα όμως για
τον κατώτατο αριθμό μαθητών, που είναι το «κλειδί» για τη δημιουργία
τμήματος. Κι όπως αποδείχτηκε τα προηγούμενα χρόνια, είναι αυτές οι
διατάξεις που οδηγούν σε μαζικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων,
τσαλαπατώντας τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά
δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Επομένως, απ' όποια πλευρά κι αν το δει
κανείς, τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κυβέρνηση χτες και
ως σημερινή αντιπολίτευση, είναι εκτεθειμένοι. Αποθεώνουν τη σύγχρονη
τεχνολογία και τις δυνατότητές της, όχι για να καλύψουν τις σύγχρονες
μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, αλλά ως εργαλείο για «εξοικονόμηση»
κρατικών κονδυλίων και μεγαλύτερη ευελιξία στην Εκπαίδευση, στην
υπηρεσία των αναγκών της οικονομίας και των επιχειρηματικών ομίλων.
* * *
Ακόμα και για τους τεράστιους κινδύνους
που ελλοχεύουν για τους ανήλικους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς,
επικαλούνται και οι δυο την... Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η
οποία όμως έδωσε πλήρη κάλυψη στην ηλεκτρονική αναμετάδοση των μαθημάτων
μέσα από τις σχολικές τάξεις. Η απάντηση που δίνουν εκπαιδευτικοί,
γονείς και μαθητές είναι ότι τα σχέδια για κάμερες στις τάξεις θα
μείνουν στα χαρτιά! Κι αυτός ο αγώνας συνδέεται άρρηκτα με την πάλη για
μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών στα σχολεία, για ισότιμη συμμετοχή
όλων στα μαθήματα, για να έχουν όλοι οι μαθητές τους δασκάλους και τους
καθηγητές τους από την πρώτη μέρα έναρξης του σχολείου στις τάξεις,
χωρίς κενά και «αγώνα δρόμου» για την κάλυψη της ύλης. Σε τελική
ανάλυση, για ένα σχολείο που θα μορφώνει και δεν θα εξοντώνει,
επιστρατεύοντας γι' αυτόν το σκοπό όλα τα επιτεύγματα και τις
δυνατότητες που προσφέρει η εξέλιξη της τεχνολογίας και της επιστήμης.
Γ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου