27 Μαΐ 2016

«Υποδείξεις» για τη διάρθρωση των νέων κρατικών προνομίων και «διευκολύνσεων»

«Υποδείξεις» για τη διάρθρωση των νέων κρατικών προνομίων και «διευκολύνσεων»



Στην παροχή επιπλέον «οριζόντιων κινήτρων» και φοροελαφρύνσεων προς τις «οργανωμένες επιχειρήσεις» εστιάζει ο ΣΕΒ, ενόψει της κατάθεσης του νέου «αναπτυξιακού νόμου»
Eurokinissi
Στην παροχή επιπλέον «οριζόντιων κινήτρων» και φοροελαφρύνσεων προς τις «οργανωμένες επιχειρήσεις» εστιάζει ο ΣΕΒ, ενόψει της κατάθεσης του νέου «αναπτυξιακού νόμου»
«Ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι μόλις ένα από τα αναπτυξιακά εργαλεία στη διάθεση της πολιτείας. Χρειάζονται, όμως, ταυτόχρονα ενεργητικές και "έξυπνες" πολιτικές που θα ενθαρρύνουν μαζικά τις παραγωγικές επενδύσεις και θα συνεισφέρουν ταχύτερα στην οικονομική ανάκαμψη και στη μείωση της ανεργίας». Αυτό επισημαίνει ο ΣΕΒ στο «εβδομαδιαίο δελτίο» του, επικεντρώνοντας στην ανάγκη για παροχή «οριζόντιων κινήτρων» σε όλους τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, ανεξάρτητα από την ένταξή τους ή όχι στον «αναπτυξιακό νόμο».
Το μείγμα της αντιλαϊκής πολιτικής που προτείνεται από τον ΣΕΒ εστιάζει στο ζήτημα των φοροελαφρύνσεων επί των επιχειρηματικών κερδών, με περαιτέρω μειώσεις, μέχρι εκμηδενισμού του φόρου, στο όνομα της δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης, με φορολογικές υπεραποσβέσεις για νέες επενδύσεις, με συμψηφισμούς τυχόν χασούρας από προηγούμενα έτη με τους φόρους επί των κερδών σε επόμενες χρήσεις, σε συνδυασμό με μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις. Σε δεύτερο πλάνο, βάζουν την άμεση κρατική επιδότηση, στο πλαίσιο βέβαια και των περιορισμένων δυνατοτήτων του αστικού κράτους στην τρέχουσα συγκυρία. Σε κάθε περίπτωση, τα σπασμένα φορτώνονται στους κρατικούς προϋπολογισμούς και βέβαια στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων...
Την ίδια ώρα, με αφορμή και τον υπό κατάθεση στη Βουλή νέο «αναπτυξιακό νόμο», γίνεται φανερή και η ενδοκαπιταλιστική διαπάλη γύρω από τον έλεγχο της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών, ιδιαίτερα στους νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας και της παραγωγής.
Οι αξιώσεις του ΣΕΒ
Ειδικότερα, και για την «αποφυγή δημιουργίας στρεβλώσεων στη λειτουργία της αγοράς», οι εγχώριοι βιομήχανοι, μεταξύ άλλων, προτείνουν:
-- Οι οριζόντιες πολιτικές (π.χ. για ταχύτερη αδειοδότηση, φορολογική σταθερότητα, καινοτομία, συμψηφισμό υποχρεώσεων κ.τ.λ.) πρέπει να«παραμείνουν εκτός αναπτυξιακού, διαφορετικά στρεβλώνουν την αγορά, δημιουργώντας ευνοϊκές ρυθμίσεις για όσους εντάσσονται».
-- Οι κρατικές επιχορηγήσεις θα πρέπει να συνοδεύονται υποχρεωτικά από ασφαλιστικές δικλίδες ανάκτησης (π.χ. εκταμίευση βάσει οικονομικής απόδοσης και όχι βάσει δαπανών). Διαφορετικά, στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός, καθώς κάποιοι αποκτούν ευνοϊκότερη πρόσβαση σε φθηνό χρήμα σε σχέση με άλλους.
-- Επισημαίνουν πως η ένταξη των στρατηγικών επενδύσεων στον «αναπτυξιακό νόμο» περιορίζει σημαντικά το εύρος εφαρμογής του και δρα αποτρεπτικά για τομείς που παραδοσιακά υλοποιούν μεγάλες επενδύσεις (όπως μεταλλουργία και ενέργεια), ενώ, ταυτόχρονα, «αλλοιώνει τον ανταγωνισμό, καθώς οι ενταγμένες στρατηγικές επενδύσεις απολαμβάνουν τις επιτρεπόμενες ενισχύσεις, ενώ οι υπόλοιπες όχι». Σε αυτό το πλαίσιο, τονίζουν πως «στο βαθμό που οι στρατηγικές επενδύσεις προϋποθέτουν έγκριση από την ΕΕ, μπορούν να υποστηριχθούν εκτός αναπτυξιακού νόμου».
-- «Η σύνδεση επένδυσης με θέσεις εργασίας έχει αποδειχτεί ατελέσφορη», αναφέρουν, καθώς «η επιδότηση της απασχόλησης δημιουργεί εστίες αδιαφάνειας και δεν λαμβάνει υπόψη τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας ως κριτήριο».
-- «Η ενίσχυση δαπανών για την αγορά μονάδων που έχει παύσει η λειτουργία τους είναι σε αντίθεση με την ορθή αναπτυξιακή πρακτική», ενώ «ανοίγει την πόρτα για πελατειακές διευθετήσεις».
-- Επισημαίνουν πως δεν έχει γίνει αξιολόγηση των επιμέρους δραστηριοτήτων σε προηγούμενους νόμους, «με αποτέλεσμα να εξακολουθούν να ενισχύονται δραστηριότητες με περιορισμένη αποτελεσματικότητα για την οικονομία (φωτοβολταϊκά, ξενοδοχεία μειωμένων προδιαγραφών κ.ά.)».
Ταυτόχρονα, ο ΣΕΒ, με άξονα και τα παραπάνω, επανέρχεται σε αξιώσεις, που ήδη εμπεριέχονται σε διατάξεις του «αναπτυξιακού νόμου» που προωθεί η κυβέρνηση.
Μεταξύ άλλων, αξιώνει:
  • Ενθάρρυνση των οικονομικά αποδοτικών επενδύσεων, μέσα από τη δυνατότητα μεταφερόμενων υπεραποσβέσεων για νέες επενδύσεις, συμπληρωματικά με μειωμένο φορολογικό συντελεστή (π.χ. 20%) σε περίπτωση επανεπένδυσης κερδών.
  • Εγκατάσταση στην Ελλάδα επιχειρηματικών κέντρων, κέντρων logistics, μονάδων κοινών υπηρεσιών, έρευνας και τεχνολογίας, με διατήρηση σταθερών φορολογικών συντελεστών για 15 χρόνια, και μάλιστα σε συνδυασμό με περαιτέρω φορολογική ελάφρυνση κατά 50% για νέες θέσεις εργασίας, και με στόχο «τη δυναμική αξιοποίηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας (π.χ. γεωγραφική θέση, υψηλό επίπεδο κατάρτισης, συμμετοχή σε ΕΕ, κ.τ.λ.)».
  • «Εξορθολογισμός μεταφοράς ζημιών», δηλαδή με τη δυνατότητα των επιχειρηματικών ομίλων να συμψηφίζουν τη φορολογία επί των κερδών με τη «χασούρα» από προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, «η πρόταση μετατρέπει τη φορολογία σε αναπτυξιακό μοχλό, επιτρέποντας τη μεταφορά οικονομικών ζημιών σε 12 έτη (έναντι 5 ετών σήμερα) και μέχρι του 70% των κερδών», ενώ «η αξιοποίηση φορολογικών χειρισμών διευκολύνει την ανάκτηση ανταγωνιστικότητας και την επαναφορά σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης».
Επιπλέον, και ενώ οι αντιλαϊκοί φόροι και τα χαράτσια απογειώνονται σε νέα ύψη, ο ΣΕΒ καλεί την κυβέρνηση να «αξιοποιήσει όλα τα όπλα πάταξης της φοροδιαφυγής που έχει στην κατοχή της», έτσι ώστε «να μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές για τους συνεπείς φορολογούμενους και τις οργανωμένες επιχειρήσεις». Οπως χαρακτηριστικά τονίζουν, «σε κάθε περίπτωση, χωρίς δραστική μείωση της φοροδιαφυγής, τα περιθώρια για την εφαρμογή επενδυτικών φορολογικών κινήτρων είναι μικρά».
Το τραπεζικό κεφάλαιο
«Αμεσα προέχει η διαχείριση των προβληματικών δανείων, η αναδιάρθρωση βασικών επιχειρηματικών κλάδων και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, αξιοποιώντας τη σταθερότητα που δημιουργεί για τη χώρα η συμμετοχή μας στον πυρήνα της Ευρώπης, το πρόγραμμα και η βοήθεια που παρέχεται στην οικονομία από τους θεσμούς».
Αυτό τόνισε ο πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς, Μ. Σάλλας, απευθυνόμενος στη Γενική Συνέλευση των μετόχων της.
«Κινούμαστε γρήγορα, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος της Τράπεζας και το γεγονός ότι η Τράπεζα Πειραιώς έχει το 35% των επιχειρηματικών δανείων στην Ελλάδα», σημείωσε σχετικά με τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων.
«Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης του προγράμματος για την οικονομία αποτελεί μία σημαντική εξέλιξη. Η συμφωνία με τους θεσμούς σταθεροποιεί το οικονομικό περιβάλλον και δυναμώνει την προοπτική για την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την κρίση», πρόσθεσε.
Επόμενος σταθμός για το εγχώριο τραπεζικό κεφάλαιο είναι η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ (2/6), όπου αναμένεται να συζητηθεί η επαναφορά της «κατ' εξαίρεση» αποδοχής ελληνικών ομολόγων ως εγγύηση για τις πράξεις αναχρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών, με βάση και την αντιλαϊκή συμφωνία στο τελευταίο Γιούρογκρουπ. Η τέτοια εξέλιξη θα ενισχύσει τις εγχώριες τράπεζες, που θα υποκαταστήσουν τη σχετικά ακριβή ρευστότητα μέσω του έκτακτου μηχανισμού (ELA) με τα πολύ φτηνότερα, σχεδόν τζάμπα, κεφάλαια που διοχετεύονται απευθείας από την ΕΚΤ με στόχο την ανάκαμψη του κεφαλαίου και την τόνωση των κερδοφόρων επενδύσεων. Να σημειωθεί ότι το μέτρο της «κατ' εξαίρεση αποδοχής ομολόγων» ίσχυε μέχρι πέρσι το Φλεβάρη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ