ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΜΑΣ
Μια ακόμα ελληνική
κυβέρνηση εμφανίζεται ικανοποιημένη από τη συμφωνία του Γιούρογκρουπ, με την
εκπρόσωπο της κυβέρνησης Ολ. Γεροβασίλη να υπογραμμίζει ότι «εξασφαλίστηκε για
μακρύ χρονικό διάστημα η χρηματοδότηση της οικονομίας», με την αξιωματική
αντιπολίτευση να παιδεύεται να αρθρώσει αντιπολιτευτικό λόγο με την ελπίδα να
αντικαταστήσει γρήγορα στην εξουσία το παρόν κυβερνητικό σχήμα και τους
εργαζόμενους εν πλήρει συγχύσει
περισσότερο να γκρινιάζουν και να αυτοοικτίρονται παρά να οργανώνονται
και να αντιδρούν.
Στη Γαλλία
πάλι, φαίνεται να κλιμακώνονται από τους εργαζόμενους οι κινητοποιήσεις
εναντίον του νομοσχεδίου που γκρεμίζει τα δικαιώματά τους, με διαδηλώσεις και συγκρούσεις με την αστυνομία σ’ όλη τη χώρα, και, πέρα από ολονυκτίες, με τα συνδικάτα να οργανώνουν απεργίες σε
διυλιστήρια, δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων, πυρηνικούς σταθμούς, μεταφορές,
και την κυβέρνηση να στέλνει δυνάμεις
ασφαλείας για να άρουν τους αποκλεισμούς.
Ενώ στη χώρα μας, όλα αυτά τα χρόνια του μνημονίου
ένα μεγάλο τμήμα των εργαζομένων όλο αναρωτιέται για τις αναιμικές
κινητοποιήσεις που, χρεώνοντας τες στα κόμματα και το συνδικαλισμό που το
πρόδωσε, απορρίπτει κάθε μορφή οργάνωσης, επιμένοντας να θαυμάζει το αυθόρμητο
και αυτόνομο κίνημα το οποίο σαν από
θαύμα θα αναπτυχτεί και θα σαρώσει τα
πάντα, θεωρώντας τις απεργίες αναχρονιστικό μέσο αγώνα. Αφού καπηλεύτηκαν
διάφορα «κινήματα» –από τις πλατείες μέχρις τις «πατάτες» και «δεν πληρώνω» -
τους αγώνες του ΕΑΜ για να γίνει πειστική η ενότητα συμφερόντων όλων όσοι
δήλωναν αντιμνημονιακοί, χρεώνοντας στο ΚΚΕ που έμενε σταθερό στον ταξικό αγώνα
την αναποτελεσματικότητα των κινητοποιήσεων, τώρα που οι αντιμνημονιακοί
ανέλαβαν την κυβέρνηση θρηνούν για την προδοσία και καλλιεργούν τη μοιρολατρία.
Γι’ αυτό και το κείμενο του Δ.
Γληνού που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 1942 με τις επισημάνσεις του για τους
κινδύνους που απειλούν τον λαϊκό αγώνα έχουν, τηρουμένων των αναλογιών -ο αγώνας μας είναι ταξικός, αντικαπιταλιστικός-, μια
επικαιρότητα που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε και τη δική μας
κατάσταση.
«(…) Μέσα στην σκληρότατη και απάνθρωπη
σκλαβιά, την πείνα, την αρρώστια και την εξαθλίωση (…) υπάρχει κι ένας ακόμα
εχθρός, ο πιο επικίνδυνος απ’ όλους. Ο
εχθρός αυτός είναι κείνος, που καλλιεργεί τη μοιρολατρεία και την ψυχική
νάρκωση, όπου έχουν συμφέρο να μας ρίξουν οι καταχτητές μας και οι κάθε λογής
σύμμαχοί τους, φανεροί και κρυφοί. Η μια μορφή μοιρολατρείας είναι κείνη που
ψιθυρίζει στον καθένα μας πως είμαστε πολύ
μικροί και αδύνατοι για ν’
αντισταθούμε στην κολοσσιαία υπεροχή της δύναμης, που έχουν απέναντί μας
οι εχθροί (…). Ο,τι έγινε λοιπόν, έγινε. Νικηθήκαμε, χάσαμε τα πάντα. Ας
υποταχθούμε στη μοίρα μας και ας κοιτάζει
ο καθένας να βολέψει τον εαυτούλη του, καταφέρνοντας τα όπως μπορεί (…).
Η δεύτερη μορφή της
μοιρολατρείας είνε κείνη, που ψιθυρίζει στ’
αυτί του καθενός μας, πώς κάθε αντίσταση και κάθε αγώνας ενάντια στον
εχθρό είνε άσκοπος και κάθε θυσία μάταιη, αφού έτσι κι αλλιώς άλλοι αγωνίζονται
να μας λυτρώσουν. Οι εγγλέζοι και οι αμερικανοί, οι ρώσοι και οι κινέζοι όλοι
αυτοί παλεύουν τόρα και για λογαριασμό δικό μας. Εμείς αρκετά αγωνιστήκαμε και
πάθαμε, ας καθήσουμε τόρα ήσυχοι. Ας σταυρώσουμε τα χέρια μας και ας περιμένουμε τη λευτεριά σα δώρο δοσμένο από τους άλλους.
Το παράδειγμα στη δεύτερη τούτη μορφή της προδοσίας το δίνουν οι πολιτικοί εκείνοι ηγέτες από
τα’ αστικά κόμματα, που φοβούμενοι το λαϊκό παράγοντα
και μη κουνώντας ούτε το μικρό δαχτυλάκι τους για τον απελευθερωτικό αγώνα,
περιμένουν νάρθει η στιγμή που με δόξες και τιμές θα ξανακαθήσουν πάλι αυτοί
και οι συμμορίες τους στο σβέρκο του ελληνικού λαού. Και είναι προδοσία και
τούτη, όπως κι ή άλλη, γιατί όποιος περιμένει να του δώσουν οι άλλοι τη
λευτεριά του, είνε κιόλας δούλος για πάντα(…)
Παρ’ όλα αυτά ο
ελληνικός λαός έδειξε κιόλας πως δεν εννοεί να συμβιβαστεί με τη σκλαβιά. Πώς
όμως θα ενεργήσει, πώς θα οργανωθεί, πώς θα καθοδηγηθεί στην πάλη για να
πετύχει το αποτέλεσμα; Σ’ αυτό δείχτηκε ο δρόμος και το δρόμο τον έδειξε το ΚΚΕ
υποστηρίζοντας από την πρώτη στιγμή, με όλη τη δύναμη του την πολιτική του
εθνικού απελευθερωτικού μετώπου(…)
Τόρα κατανοούμε πως
ένας λαός δεν μπορεί ν’ αγωνιστεί για τη
λευτεριά του, αναθέτοντας το έργο αυτό σε λίγα άτομα ή σε μερικές ομάδες ή σε
μερικά μπουλούκια ή σε λίγους τρομοκράτες ή σε λίγους επαγγελματίες των αγώνων.
Μαζική πάλη σημαίνει πάλη ολοκλήρου του λαού. Και επειδή ο απελευθερωτικός
αγώνας δε μπορεί να φτάσει ποτέ σε αποτελέσματα αν γίνεται από ασύνταχτα πλήθη
ή από μπουλούκια, μαζική πάλη σημαίνει οργανωμένη πάλη, πάλη του λαού οργανωμένου και κινητοποιημένου
προς ένα σκοπό.
Απαραίτητη λοιπόν και
πρώτη προϋπόθεση της μαζικής πάλης είνε η οργάνωση ολόκληρου του λαού μέσα στα
οργανωτικά πλαίσια που δίνει η ίδια η ζωή του λαού. Το σύνθημά μας λοιπόν το
γενικότερο πρέπει να είνε τώρα: “κανένας έλληνας ανοργάνωτος”. Οργανωθείτε όλοι
οι εργάτες στα συνδικάτα σας, όλοι μα όλοι χωρίς εξαίρεση. Οι επαγγελματίες στα
επαγγελματικά σωματεία σας, όλοι μα όλοι. Οι αγρότες στους συνεταιρισμούς σας,
όλοι οι υπάλληλοι δημόσιοι και ιδιωτικοί στα σωματεία σας, χωρίς εξαίρεση.(…).
Προμηθευτικοί συνεταιρισμοί, εστίες, συνοικιακές επιτροπές για συσσίτια, όλα τούτα είνε μια
μορφή οργάνωσης. Κανένας, ούτε άντρας, ούτε γυναίκα, ούτε νέος, ούτε παιδί
ακόμα δεν πρέπει να είνε ξεκολλημένος, ξεκάρφωτος, άτομο έρημο και ασύνταχτο.
(…) Συνδεθείτε και οργανωθείτε. Κινηθείτε και οργανωθείτε. Κινηθείτε ομαδικά
για κάθε διεκδικησή σας. Αυτό πρέπει να είνε το γενικό σύνθημα όλων μας. Οι
τύραννοι πρέπει ν’ αντιμετωπίζουνε κάθε στιγμή, ένα ενιαίο, οργανωμένο
συνταγμένο λαό. Ένα τείχος από στήθη φλογισμένα από τον έρωτα της λευτεριάς και
αποφασισμένα για κάθε θυσία. Η παλλαϊκή λοιπόν οργάνωση είνε η πρώτη και
απαραίτητη προϋπόθεση για τον παλλαϊκό μαζικό αγώνα. Το να σπρώξουμε λοιπόν όλο
το λαό σ’ αυτή την οργάνωση και το να
πετύχουμε σε όσο μπορεί μεγαλύτερο βαθμό την οργάνωση αυτή είνε ο πρώτος, ο
αμεσότερο σκοπός για τις ενέργειές μας.
Και μόνο σε μια τέτια
παλλαϊκή οργάνωση μπορεί να πετύχει ο γενικός φρονηματισμός του λαού, το
χτύπημα της μοιρολατρειας, της αδιαφορίας, το ατομικισμού, της προδοσίας κάθε
μορφής. Γιατί όλοι θα πρέπει να καταλάβουμε πως η προδοσία αρχίζει από την
αδιαφορία. Από τη στιγμή που αποφεύγεις να οργανωθεί, αρχίζεις κιόλας να
προδίνεις τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα. Ο γενικός φρονηματισμός του λαού, το
χτύπημα της αδιαφορίας, του ξεγλυστρήματος, του “ας σωθώ εγώ κι ας χαθούν οι
άλλοι”, είναι ο δεύτερο άμεσος και σημαντικότατος σταθμός του
εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. Χρέος λοιπόν όλων των συνειδητών αγωνιστών είνε να
φρονηματίζουν όλο το λαό γύρω τους, να δυναμώνουν όσους λιγοψυχούν, να
κεντρίζουν τους αδιάφορους, να χτυπούν τους τομαρόφιλους, που είνε κιόλας μέσα
στην προδοσία (…)»
Δ. Γληνού, «Εκλεκτές σελίδες», τ.
τέταρτος, εκδ. Στοχαστής, 1975
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου