Επίθεση με όλα τα μέσα στην απεργία
Ούτε μια μέρα δεν κράτησε ο ...απεργιακός οίστρος
της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, η
οποία, «μετά από μια εποικοδομητική και ειλικρινή συνάντηση» που είχε το
Σάββατο με τον αρμόδιο υπουργό, όπως ενημερώνει με ανακοίνωσή της,
ανέστειλε τις κινητοποιήσεις που είχε εξαγγείλει ενάντια στο νομοσχέδιο
της κυβέρνησης για την αναμόρφωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Το περιεχόμενο των κινητοποιήσεων που είχαν αποφασίσει οι ελεγκτές, δεν είναι αντικείμενο αυτού του άρθρου. Ούτε η τακτική της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας στο συγκεκριμένο κλάδο και σε άλλους να χειραγωγούν, να εκτονώνουν και να εκφυλίζουν αγωνιστικές δράσεις και διαθέσεις.
Αν κάτι πρέπει να καταγραφεί σε σχέση με αυτή την απεργία, που τελικά δεν έγινε, είναι τα αντανακλαστικά που επέδειξαν εναντίον της συντονισμένα η κυβέρνηση, η ΝΔ, οι μεγαλοεπιχειρηματίες του τουρισμού και αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Η αντίδρασή τους αυτή ξεπερνάει τα όρια της συγκεκριμένης απεργίας και συνιστά επικίνδυνη επίθεση συνολικά στο δικαίωμα των εργαζομένων να διεκδικούν και με απεργιακό αγώνα το δίκιο τους, στο όνομα του «εθνικού συμφέροντος».
Η ΝΔ, από την πλευρά της, έσπευσε να διαβεβαιώσει με ανακοίνωση ότι οι επιφυλάξεις της για το κυβερνητικό νομοσχέδιο «δεν δικαιολογούν σε καμία περίπτωση τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων».
Ομοίως, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) απειλούσε με ανακοίνωσή του ότι έστω και μια 24ωρη απεργία «μπορεί να δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση και είναι εύκολα αντιληπτό τι θα συμβεί εάν "κατέβει ο διακόπτης" στην πτητική λειτουργία της χώρας, με τόσο ακραίο τρόπο, επί δύο 48ωρα, σε διάστημα πέντε ημερών».
«Συνιστούσε», επίσης, στην Ενωση Ελεγκτών «να διατηρήσει υπεύθυνη στάση που επί μακρόν επιδεικνύει απέναντι στον τομέα του τουρισμού και να μην υλοποιήσει τις επαναλαμβανόμενες απεργίες, ιδιαίτερα το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο καταγράφεται αυξημένη ζήτηση, συμβάλλοντας θετικά στην προσπάθεια αναπλήρωσης των αφίξεων και εσόδων που χάθηκαν κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου».
«Ο τομέας του τουρισμού δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως μοχλός πίεσης από κανέναν. Πάγια θέση του ΣΕΤΕ παραμένει το ότι η απρόσκοπτη λειτουργία του τομέα πρέπει να προστατεύεται ως κόρη οφθαλμού και να εξασφαλίζεται μέσω της συνεργασίας όλων των φορέων», κατέληγε η ανακοίνωση.
«Ηρθε η ώρα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει μέτρα ώστε να μη διακόπτονται πλέον τα ταξίδια εκατομμυρίων επιβατών», δήλωσε ο αρμόδιος του τμήματος επικοινωνιών της εταιρείας. Η «Ryanair» προτείνει επί της ουσίας να καταργηθεί το δικαίωμα της απεργίας για τους εργαζόμενους στα αεροδρόμια ή να θωρακιστεί θεσμικά η απεργοσπασία, ώστε να γίνονται απρόσκοπτα οι πτήσεις.
Σε αυτή την κατεύθυνση, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει τα παρακάτω μέτρα: «Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας θα πρέπει να προωθούν τα αιτήματά τους μέσω δεσμευτικής διαιτησίας, χωρίς απεργίες. Να επιτρέπεται σε ελεγκτές άλλων ευρωπαϊκών χωρών να συντονίζουν τις πτήσεις κατά τη διάρκεια απεργιών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Να μην επηρεάζονται οι πτήσεις που διέρχονται μέσω του εναέριου χώρου της χώρας που έχει απεργία. Να επιτρέπεται στις αεροπορικές εταιρείες να λαμβάνουν επιστροφή χρημάτων των εξόδων που ορίζει ο νόμος EU261 από τους παράγοντες των απεργιών».
Επιχειρήματα όπως αυτά είναι η καρδιά της επίθεσης στην απεργία. Φέρνουν σε αντιπαράθεση το δικαίωμα του εργαζόμενου να παλεύει ενάντια στην εργοδοσία με το «εθνικό συμφέρον», που στον καπιταλισμό ταυτίζεται με τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων (στην προκειμένη περίπτωση στον κλάδο του τουρισμού) και την ανάκαμψη της οικονομίας, η οποία όμως δεν είναι ταξικά ουδέτερη, αφού προϋποθέτει μέτρα όπως αυτά που βγάζουν τους εργαζόμενους στο δρόμο και πυροδοτούν κινητοποιήσεις, μεταξύ αυτών και απεργίες, που αποφασίζονται συλλογικά από τα συνδικαλιστικά όργανα των εργαζομένων.
Ο στόχος τους είναι σαφής: Δίπλα στους νόμους και τη νομολογία που ήδη υπάρχει σε βάρος της απεργίας, να προσθέσουν και μια ισχυρή αντιδραστική επιχειρηματολογία κατασυκοφάντησης του απεργιακού δικαιώματος και των απεργών, προκειμένου στη συνέχεια να γίνουν ευκολότερες οι νέες αλλαγές που σχεδιάζουν κυβέρνηση - κεφάλαιο - κουαρτέτο στο συνδικαλιστικό νόμο και στη διαδικασία λήψης μιας απόφασης για απεργία. Αυτό πρέπει να κρατήσουν οι εργαζόμενοι από την «κόντρα» για την απεργία στα αεροδρόμια, ανεξάρτητα από τον κλάδο που δουλεύουν, και να πάρουν χωρίς άλλη καθυστέρηση τα μέτρα τους...
Το περιεχόμενο των κινητοποιήσεων που είχαν αποφασίσει οι ελεγκτές, δεν είναι αντικείμενο αυτού του άρθρου. Ούτε η τακτική της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας στο συγκεκριμένο κλάδο και σε άλλους να χειραγωγούν, να εκτονώνουν και να εκφυλίζουν αγωνιστικές δράσεις και διαθέσεις.
Αν κάτι πρέπει να καταγραφεί σε σχέση με αυτή την απεργία, που τελικά δεν έγινε, είναι τα αντανακλαστικά που επέδειξαν εναντίον της συντονισμένα η κυβέρνηση, η ΝΔ, οι μεγαλοεπιχειρηματίες του τουρισμού και αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Η αντίδρασή τους αυτή ξεπερνάει τα όρια της συγκεκριμένης απεργίας και συνιστά επικίνδυνη επίθεση συνολικά στο δικαίωμα των εργαζομένων να διεκδικούν και με απεργιακό αγώνα το δίκιο τους, στο όνομα του «εθνικού συμφέροντος».
***
Τα υπουργεία Υποδομών και Τουρισμού,
με ξεχωριστές ανακοινώσεις, κατήγγειλαν τους ελεγκτές ότι απειλούν με
ομηρία χιλιάδες ταξιδιώτες, ότι η απεργία «τορπιλίζει την εξαιρετική
πορεία της τουριστικής κίνησης τον μήνα Οκτώβριο, εγκλωβίζει χιλιάδες
τουρίστες στη χώρα μας», ότι «δεν δικαιολογείται ως προς τη διάρκειά της
και την χρονική περίοδο που αποφασίστηκε και θέτει σε κίνδυνο τον
ελληνικό τουρισμό (...) δυσφημίζει την Ελλάδα στο εξωτερικό και κάνει
τεράστια ζημιά στην εθνική μας οικονομία».Η ΝΔ, από την πλευρά της, έσπευσε να διαβεβαιώσει με ανακοίνωση ότι οι επιφυλάξεις της για το κυβερνητικό νομοσχέδιο «δεν δικαιολογούν σε καμία περίπτωση τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων».
Ομοίως, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) απειλούσε με ανακοίνωσή του ότι έστω και μια 24ωρη απεργία «μπορεί να δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση και είναι εύκολα αντιληπτό τι θα συμβεί εάν "κατέβει ο διακόπτης" στην πτητική λειτουργία της χώρας, με τόσο ακραίο τρόπο, επί δύο 48ωρα, σε διάστημα πέντε ημερών».
«Συνιστούσε», επίσης, στην Ενωση Ελεγκτών «να διατηρήσει υπεύθυνη στάση που επί μακρόν επιδεικνύει απέναντι στον τομέα του τουρισμού και να μην υλοποιήσει τις επαναλαμβανόμενες απεργίες, ιδιαίτερα το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο καταγράφεται αυξημένη ζήτηση, συμβάλλοντας θετικά στην προσπάθεια αναπλήρωσης των αφίξεων και εσόδων που χάθηκαν κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου».
«Ο τομέας του τουρισμού δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως μοχλός πίεσης από κανέναν. Πάγια θέση του ΣΕΤΕ παραμένει το ότι η απρόσκοπτη λειτουργία του τομέα πρέπει να προστατεύεται ως κόρη οφθαλμού και να εξασφαλίζεται μέσω της συνεργασίας όλων των φορέων», κατέληγε η ανακοίνωση.
***
Πέρα για πέρα προκλητική ήταν η στάση
της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας «Ryanair», που δραστηριοποιείται
και στην Ελλάδα. Σημειώνουμε ότι η συγκεκριμένη εταιρεία πρωτοστατεί σε
εκστρατείες για την απαγόρευση των απεργιών στα αεροδρόμια όπου
αναπτύσσει δραστηριότητα, καλώντας μάλιστα τους επιβάτες της να
συνυπογράψουν κείμενο με το αίτημά της.«Ηρθε η ώρα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει μέτρα ώστε να μη διακόπτονται πλέον τα ταξίδια εκατομμυρίων επιβατών», δήλωσε ο αρμόδιος του τμήματος επικοινωνιών της εταιρείας. Η «Ryanair» προτείνει επί της ουσίας να καταργηθεί το δικαίωμα της απεργίας για τους εργαζόμενους στα αεροδρόμια ή να θωρακιστεί θεσμικά η απεργοσπασία, ώστε να γίνονται απρόσκοπτα οι πτήσεις.
Σε αυτή την κατεύθυνση, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει τα παρακάτω μέτρα: «Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας θα πρέπει να προωθούν τα αιτήματά τους μέσω δεσμευτικής διαιτησίας, χωρίς απεργίες. Να επιτρέπεται σε ελεγκτές άλλων ευρωπαϊκών χωρών να συντονίζουν τις πτήσεις κατά τη διάρκεια απεργιών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Να μην επηρεάζονται οι πτήσεις που διέρχονται μέσω του εναέριου χώρου της χώρας που έχει απεργία. Να επιτρέπεται στις αεροπορικές εταιρείες να λαμβάνουν επιστροφή χρημάτων των εξόδων που ορίζει ο νόμος EU261 από τους παράγοντες των απεργιών».
***
Η όλη συζήτηση αποκτά άλλη βαρύτητα
σε μια περίοδο που έχει ανοίξει το ζήτημα των Εργασιακών στη
διαπραγμάτευση με το κουαρτέτο, με το δικαίωμα στην απεργία να βρίσκεται
στο στόχαστρο. Το βασικό κοινό επιχείρημα κυβέρνησης, αντιπολίτευσης
και μεγαλοεπιχειρήσεων του τουρισμού είναι ότι οι απεργίες στον κλάδο
των αερομεταφορών είναι πλήγμα για τον τουρισμό και κατ' επέκταση για
την οικονομία, σε μια «κρίσιμη περίοδο» και για τα δυο.Επιχειρήματα όπως αυτά είναι η καρδιά της επίθεσης στην απεργία. Φέρνουν σε αντιπαράθεση το δικαίωμα του εργαζόμενου να παλεύει ενάντια στην εργοδοσία με το «εθνικό συμφέρον», που στον καπιταλισμό ταυτίζεται με τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων (στην προκειμένη περίπτωση στον κλάδο του τουρισμού) και την ανάκαμψη της οικονομίας, η οποία όμως δεν είναι ταξικά ουδέτερη, αφού προϋποθέτει μέτρα όπως αυτά που βγάζουν τους εργαζόμενους στο δρόμο και πυροδοτούν κινητοποιήσεις, μεταξύ αυτών και απεργίες, που αποφασίζονται συλλογικά από τα συνδικαλιστικά όργανα των εργαζομένων.
Ο στόχος τους είναι σαφής: Δίπλα στους νόμους και τη νομολογία που ήδη υπάρχει σε βάρος της απεργίας, να προσθέσουν και μια ισχυρή αντιδραστική επιχειρηματολογία κατασυκοφάντησης του απεργιακού δικαιώματος και των απεργών, προκειμένου στη συνέχεια να γίνουν ευκολότερες οι νέες αλλαγές που σχεδιάζουν κυβέρνηση - κεφάλαιο - κουαρτέτο στο συνδικαλιστικό νόμο και στη διαδικασία λήψης μιας απόφασης για απεργία. Αυτό πρέπει να κρατήσουν οι εργαζόμενοι από την «κόντρα» για την απεργία στα αεροδρόμια, ανεξάρτητα από τον κλάδο που δουλεύουν, και να πάρουν χωρίς άλλη καθυστέρηση τα μέτρα τους...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου