Το μετρό της Μόσχας είναι από τα ομορφότερα και πιο πολυσύχναστα στον
κόσμο. Εκτείνεται σε περίπου 200 σταθμούς (44 από τους οποίους έχουν
χαρακτηριστεί έργα πολιτιστικής κληρονομιάς) και μεταφέρει καθημερινά
περίπου 9 εκ. επιβάτες. Οι πρώτες γραμμές του, με την ονομασία «Λένιν»,
παραδόθηκαν στον σοβιετικό λαό σαν σήμερα, στις 15 του Μάη 1935.
Το μετρό της Μόσχας είναι από τα ομορφότερα
και πιο πολυσύχναστα στον κόσμο. Εκτείνεται σε περίπου 200 σταθμούς (44
από τους οποίους έχουν χαρακτηριστεί έργα πολιτιστικής κληρονομιάς) και
μεταφέρει καθημερινά περίπου 9 εκατομμύρια επιβάτες.
Οι πρώτες γραμμές του μετρό της Μόσχας, που είχε την ονομασία
«Λένιν», παραδόθηκαν στον σοβιετικό λαό στις 15 του Μάη 1935.
Αποτελούνταν από δίκτυο 11,6 χιλιομέτρων και 13 σταθμούς με τις
βοηθητικές τους κατασκευές.
Η ανάπτυξη της κατασκευής του μετρό γενικότερα στην ΕΣΣΔ (Σοβιετική
Ένωση) άρχισε με την απόφαση της ολομέλειας της Κεντρικής Επιτροπής του
Πανενωσιακού Κομμουνιστικού Κόμματος (μπ) «για την κατασκευή μετρό στη
Μόσχα», που πάρθηκε στις 15 του Ιούνη 1931.
Για το έργο δημιουργήθηκε ο οικοδομικός οργανισμός «Μετροστρόι» που
ήταν εφοδιασμένος με σοβιετικό μηχανικό εξοπλισμό. Η κατασκευή του μετρό
άρχισε το 1932, για να παραδοθεί μετά από μόλις τρία χρόνια, με ρυθμούς
εργασιών άγνωστους τότε στην παγκόσμια τεχνολογία και πρακτική.
Η κατασκευή του μετρό της Μόσχας συνεχίστηκε από τότε χωρίς διακοπή.
Δεν σταμάτησε ούτε κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου
(1941-45). Επιπλέον, οι υπόγειοι σταθμοί προφύλαξαν εκατοντάδες χιλιάδες
σοβιετικούς πολίτες από τις βόμβες των ναζί.
Η πείρα από την κατασκευή τού μετρό της Μόσχας αξιοποιήθηκε για την κατασκευή μετρό και σε άλλες πόλεις της ΕΣΣΔ.
Στις 15 του Νοέμβρη 1955 μπήκε σε λειτουργία η πρώτη γραμμή του μετρό
του Λένινγκραντ (σήμερα «Αγία Πετρούπολη»). Είχε 8 σταθμούς και 10,8
χιλιόμετρα μήκος.
Η πρώτη γραμμή του μετρό του Κιέβου (Ουκρανία) άρχισε να λειτουργεί
στις 6 του Νοέμβρη 1960. Το μετρό της Τιφλίδας (Γεωργία), τον Γενάρη του
1968, το μετρό του Μπακού (Αζερμπαϊτζάν) το 1968 κ.ο.κ
Τα μεγέθη και η ποιότητα κατασκευής του έργου εντυπωσιάζουν οχτώ
δεκαετίες μετά. Οι περισσότεροι σταθμοί μοιάζουν με πραγματικά παλάτια.
Παντού κυριαρχεί το μάρμαρο και ο γρανίτης και οι διερχόμενοι έχουν
την τύχη να περνάνε ανάμεσα από θαυμάσια έργα τέχνης, όπως αγάλματα,
ανάγλυφα, βιτρό, ψηφιδωτά και τοιχογραφίες με παραστάσεις από την
Οχτωβριανή Επανάσταση και τις κατακτήσεις του σοσιαλισμού στην παραγωγή
(βιομηχανία, γεωργία κλπ), την αντιφασιστική νίκη, την ειρήνη, τον
αθλητισμό κλπ, την ιστορία και τις παραδόσεις των λαών της ΕΣΣΔ.
Το μετρό της Μόσχας σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το
σοσιαλιστικό κράτος, με γνώμονα τις ανάγκες και τα συμφέροντα των
σοβιετικών εργαζομένων και του λαού και όχι κάποιων κατασκευαστικών
ομίλων.
Μετά την ανατροπή του σοσιαλισμού αποτελεί μια από τις ζωντανές
αποδείξεις του τι μπορεί να δημιουργήσει και να χαρεί ένας λαός όταν
αποφασίσει να πάρει τις τύχες του στα χέρια του και να ορίσει το παρόν
και το μέλλον του σε μια κοινωνία απαλλαγμένη από την εκμετάλλευση
ανθρώπου από άνθρωπο.
– Στοιχεία αντλήθηκαν από τη Σοβιετική Εγκυκλοπαίδεια και ρώσικες ιστοσελίδες. Οι φωτογραφίες (από την huffingtonpost.gr) είναι του Βρετανού φωτογράφου Jeremy Horner.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου