29 Δεκ 2013

Μαζικά, γενικευμένα χαράτσια στις λαϊκές πλάτες το 2014

Μαζικά, γενικευμένα χαράτσια στις λαϊκές πλάτες το 2014
Μόνο η ανασυγκρότηση του εργατικού - λαϊκού κινήματος και η πρόοδος στην οικοδόμηση της Λαϊκής Συμμαχίας μπορούν να βάλουν εμπόδια στη φοροληστεία και τον δίχως τέλος αντιλαϊκό κατήφορο
Ομοβροντία από νέα μέτρα φορολογικής εξόντωσης των λαϊκών στρωμάτων θα ισχύσουν από το 2014, στο πλαίσιο εφαρμογής του φορολογικού νόμου και των άλλων αποφάσεων της συγκυβέρνησης. Νέα απογείωση προβλέπεται στους φόρους και τα κάθε είδους χαράτσια για μισθωτούς, συνταξιούχους, αυτοαπασχολούμενους, φτωχομεσαίους αγρότες, στη μικρή ακίνητη περιουσία. Παράλληλα και στο πλαίσιο της θωράκισης του νομικού οπλοστασίου του αστικού κράτους και του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, μόλις πρόσφατα θεσμοθετήθηκαν νέα, εξουθενωτικά πρόστιμα για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των λαϊκών νοικοκυριών, τα οποία συνεχίζουν να σωρεύονται στα κιτάπια της Εφορίας.
Μέρος της λεηλασίας έχει ήδη συντελεστεί μέσω της αυξημένης μηνιάτικης παρακράτησης φόρου από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και τα ασφαλιστικά ταμεία των συνταξιούχων. Η φορολογική επέλαση θα κλιμακωθεί με την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων που θα υποβληθούν το 2014 και που αφορούν στα φετινά εισοδήματα.
Σε εφαρμογή ο νέος, πιο βάρβαρος φορολογικός νόμος
Ειδικότερα και με βάση τον ισχύοντα φορολογικό νόμο που αφορά στα εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2013:
-- Καταργήθηκε ακόμα και το κουτσουρεμένο αφορολόγητο όριο (5.000 ευρώ) που ίσχυε για τα εισοδήματα του 2012. Καθιερώνεται νέα φορολογική κλίμακα - καρμανιόλα για μισθωτούς και συνταξιούχους, που συμπιέζεται μόλις σε 3 φορολογικά κλιμάκια (από 8). Με το συγκεκριμένο μέτρο αρπάζουν «με το καλημέρα» 500 ευρώ από κάθε μισθωτό και συνταξιούχο σε σχέση με τις φετινές φορολογικές δηλώσεις.
Η νέα φορολογική κλίμακα για μισθωτούς - συνταξιούχους διαμορφώνεται ως εξής: α) 22% για τα πρώτα 25.000 ευρώ από το πρώτο ευρώ του ετήσιου εισοδήματος, β) 32%για το εισόδημα 25.000 - 42.000 ευρώ, γ) 42% για τα επιπλέον ποσά. Προκλητικά ευνοημένοι βγαίνουν μόνο οι διάφοροι μεγαλοεισοδηματίες, οι οποίοι με τη σημερινή κλίμακα για εισόδημα πάνω από 100.000 ευρώ είχαν συντελεστή στο 45%.
-- Καταργήθηκε το αφορολόγητο όριο για τα προστατευόμενα παιδιά της λαϊκής οικογένειας. Η πρόσθετη επιβάρυνση διαμορφώνεται στα 200 ευρώ για οικογένειες με ένα παιδί, στα 400 ευρώ για τα δύο παιδιά, στα 700 ευρώ για τους τρίτεκνους κ.ο.κ.
-- Καταργήθηκε σειρά φοροελαφρύνσεων που αφορούσαν στοιχειώδεις δαπάνες διαβίωσης, όπως για τόκους στεγαστικών δανείων (α' κατοικίας), νοίκια, φροντιστήρια παιδιών κ.ά. Σε συνέχεια προηγούμενων αντίστοιχων νόμων, αφαιρούν με αυτό το μέτρο από κάθε λαϊκό νοικοκυριό πολλές εκατοντάδες ευρώ το χρόνο.
Π.χ., σε ό,τι αφορά τα νοίκια, μέχρι πρόσφατα έδιναν «έκπτωση φόρου» στα 240 ευρώ. Στις δηλώσεις του 2013 καρατομήθηκε στα 100 ευρώ και από το 2014 καταργείται ολοκληρωτικά. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα φροντιστήρια των παιδιών. Σε αυτό το πλαίσιο, από κάθε οικογένεια που μένει στο νοίκι και με 1 παιδί στο φροντιστήριο - αποκλειστικά και μόνο γι' αυτές τις 2 κατηγορίες δαπανών - αρπάζουν από 200 ευρώ (100 ευρώ για τη δαπάνη ενοικίου και άλλα τόσα για τα δίδακτρα) σε σύγκριση με το 2013 και από 480 ευρώ σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα χρόνια. Το ίδιο ισχύει και με την κατάργηση της έκπτωσης της δαπάνης για τόκους στεγαστικών δανείων, η οποία μεταφράζεται σε αφαίμαξη εκατοντάδων ευρώ το χρόνο.
-- Σε αντικατάσταση του γενικού αφορολόγητου ορίου, του αφορολόγητου των παιδιών και των «ελαφρύνσεων», τα οποία και καταργούνται, θα δοθεί, υπό προϋποθέσεις, «έκπτωση φόρου» 2.100 ευρώ για εισοδήματα μέχρι 21.000 ευρώ. Για εισοδήματα πάνω από 21.000 ευρώ η «έκπτωση» θα μειώνεται κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος, μέχρι να εξαντληθεί η προβλεπόμενη «επιστροφή» (2.100 ευρώ), δηλαδή στο επίπεδο εισοδήματος πάνω από 42.000 ευρώ.
-- Σε ισχύ παραμένει και η λεγόμενη «εισφορά αλληλεγγύης» (1% στο κλιμάκιο 12.000 - 20.000 ευρώ, 2% για το σύνολο του ποσού πάνω από 20.000 ευρώ κ.ο.κ.), η οποία παρακρατείται από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και τα ασφαλιστικά ταμεία.
-- Και για το 2014 θα συνεχιστεί το μέτρο της υποχρεωτικής συλλογής αποδείξεων λιανικής. Μισθωτοί και συνταξιούχοι υποχρεώνονται να συγκεντρώσουν αποδείξεις που να αντιστοιχούν στο 10% του ετήσιου εισοδήματός τους (από 25% για το 2013). Ταυτόχρονα διογκώνεται το χαράτσι που επιβάλλεται πάνω στην αξία των αποδείξεων που «λείπει». Για το 2014 υπολογίζεται στο 22% (από 10% για το 2013).
Νέα χαράτσια για αυτοαπασχολούμενους - φτωχούς αγρότες
Αυτοαπασχολούμενοι: Ολα όσα θα ισχύσουν για μισθωτούς, συνταξιούχους (κατάργηση αφορολόγητων ορίων, ελαφρύνσεων κ.ά.) θα εφαρμοστούν και για τους αυτοαπασχολούμενους. Για τη συγκεκριμένη κατηγορία προβλέπεται «αυτοτελής φορολόγηση» με συντελεστή 26%, που θα ξεκινά από το πρώτο ευρώ εισοδήματος, για εισόδημα μέχρι τα 50.000 ευρώ και με 33% για τα μεγαλύτερα ποσά. Για τα 3 πρώτα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας προβλέπεται συντελεστής στο 13% (από το πρώτο ευρώ) και μόνο για το εισόδημα μέχρι τα 10.000 ευρώ.
Το «τέλος επιτηδεύματος», το χαράτσι που πληρώνουν οι αυτοαπασχολούμενοι, ανεβαίνει σε νέα εξουθενωτικά επίπεδα και εκτινάσσεται στα 650 ευρώ, από 500 ευρώ στις πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους και 400 ευρώ στις άλλες περιοχές (δηλαδή, διογκώνεται κατά 250 και 150 ευρώ, αντίστοιχα). Αυτοαπασχολούμενοι και μικροεπαγγελματίες επιβαρύνονται και από το χαράτσι της «αλληλεγγύης».
Οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα που εξαναγκάζονται να δουλεύουν με το μπλοκάκι παροχής υπηρεσιών και που εμφανίζονται στην Εφορία ως «ελεύθεροι επαγγελματίες» θα φορολογούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Εξαιρούνται όσοι έχουν «έγγραφη σύμβαση» με τον εργοδότη και που ταυτόχρονα δεν εργάζονται σε περισσότερους από τρεις εργοδότες.
Φτωχομεσαίοι αγρότες: Ολα όσα ισχύουν για μισθωτούς και συνταξιούχους - κατάργηση αφορολόγητων ορίων, εκπτώσεων, «ελαφρύνσεων» - θα ισχύσουν και για τους φτωχούς αγρότες από τις δηλώσεις για το 2013. Ηδη από τώρα προβλέπουν και τα μέτρα που θα μπουν σε εφαρμογή από το 2014: Στο 13% μπαίνει ο φόρος από το πρώτο ευρώ «καθαρού εισοδήματος», όπως αυτό θα προκύπτει μετά την κατάργηση του σημερινού καθεστώτος με βάση τα τεκμήρια που ισχύουν για τα γεωργικά εισοδήματα, ανάλογα με το είδος της καλλιέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο εκατοντάδες χιλιάδες φτωχοί αγρότες, με εισοδήματα κάτω από τα 5.000 ευρώ (αφορολόγητα μέχρι πρόσφατα), το 2014 θα φορολογηθούν για πρώτη φορά. Για παράδειγμα, αγρότης με εισόδημα στα 5.000 ευρώ θα καταβάλει, για πρώτη φορά, φόρο 650 ευρώ. Υπό διαμόρφωση είναι η υπουργική απόφαση για την υποχρεωτική τήρηση βιβλίων, όπως ισχύει και για τους αυτοαπασχολούμενους και μικροεπαγγελματίες. Σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, υποχρέωση τήρησης λογιστικών βιβλίων για το 2014 θα έχουν οι αγρότες με εισόδημα πάνω από 10.000 ευρώ. Το νέο μέτρο αναμένεται να γενικευτεί από το 2015.
Σύμφωνα με άλλες διατάξεις:
-- Ο φόρος στους μισθούς για τα πληρώματα του Εμπορικού Ναυτικού αυξήθηκε για τους αξιωματικούς στο 15% (από 6%) και για το υπόλοιπο πλήρωμα στο 10% (από 3%).
-- Αυτοτελής φορολόγηση 10%, από το πρώτο ευρώ, προβλέπεται στα εισοδήματα από νοίκια μέχρι 12.000 ευρώ και 33% για τα μεγαλύτερα ποσά. Ο φόρος στους τόκους καταθέσεων αυξάνεται στο 15% (από 10%).
-- Φόρος «υπεραξίας», ανάλογα με την παλαιότητα, μπαίνει στις αγοραπωλησίες ακινήτων.
Κατασχέσεις και ασήκωτα πρόστιμα
Με ρυθμούς μέχρι και 1 δισ. ευρώ το μήνα συνεχίζουν να συσσωρεύονται τα κάθε είδουςληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία, ενώ στα σχετικά κατάστιχα προστίθενται εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι, κατά κύριο λόγο λαϊκά νοικοκυριά, αυτοαπασχολούμενοι και μικροεπαγγελματίες που δεν είναι σε θέση να πληρώσουν τους ασήκωτους φόρους και τα βαριά χαράτσια. Στο επόμενο διάστημα το «μαρκάρισμα» θα πάρει ασφυκτικές και μαζικότερες διαστάσεις. Αποδέκτες της βαρβαρότητας του κεφαλαίου είναι 2,5 εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά, για «οφειλές» μέχρι 3.000 ευρώ.
«Ηλεκτρονικές» και με συνοπτικές διαδικασίες κατασχέσεις μισθών, συντάξεων,τυχόν άλλων εισοδημάτων, απευθείας από τους τραπεζικούς λογαριασμούς βάζει σε εφαρμογή το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να συγκεντρώσει τις «ληξιπρόθεσμες οφειλές» λαϊκών νοικοκυριών προς την Εφορία. Σε αυτό το πλαίσιο, με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, ενεργοποιούνται οι διατάξεις του σχετικού πρόσφατου νόμου (4170/2013). Τα κατασχετήρια για δέσμευση λογαριασμών «εις χείρας τρίτων» θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά από το υπουργείο Οικονομικών στις τράπεζες, που με τη σειρά τους θα διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις, με την απόδοση των ποσών στο φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Στους πρόσφατους νόμους που πέρασαν από τη Βουλή συμπεριλήφθηκαν συνοδευτικέςαντιλαϊκές διατάξεις για τα χρέη προς το Δημόσιο. Συγκεκριμένα:
-- Από την 1η Γενάρη του 2014 μπαίνουν σε εφαρμογή νέα ασήκωτα πρόστιμα για τις καθυστερήσεις εξόφλησης οφειλών στο Δημόσιο. Για καθυστέρηση έξι μηνώνεπιβάλλεται πρόστιμο 10% επί του οφειλόμενου ποσού (από 1% το μήνα σήμερα). Για12μηνη καθυστέρηση το πρόστιμο διπλασιάζεται στο 20% και και για καθυστέρηση πάνω από 2 έτη στο 30%. Επιπλέον, θα υπολογίζονται και τόκοι υπερημερίας, το ύψος των οποίων θα προσδιοριστεί στη συνέχεια με υπουργική απόφαση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το επιτόκιο αναμένεται να καθοριστεί στο 8,5% ετησίως, δηλαδή στο0,71% ανά μήνα καθυστέρησης.
Με το νέο αυτό σύστημα των διπλών επιβαρύνσεων με πρόστιμα και τόκους, τα επιπλέον ποσά που θα καλείται να πληρώσει κάθε οφειλέτης ληξιπρόθεσμου χρέους θα ανέρχονται στο 14,2% της αρχικής οφειλής μόλις κλείσουν 6 μήνες από τη λήξη της προθεσμίας καταβολής και θα φθάνουν στο 28,5% μόλις κλείσει ένας χρόνος! Ετσι, π.χ., αρχική οφειλή στα 1.000 ευρώ, για εξάμηνη καθυστέρηση φτάνει στα 1.142 ευρώ, με κλιμάκωση στα 1.285 για 12μηνη καθυστέρηση, 1.470 ευρώ για 24μηνη κ.ο.κ.
-- Προληπτικές κατασχέσεις σε περιουσιακά στοιχεία, εισοδήματα και καταθέσεις των φορολογουμένων θα επιβάλλει η Εφορία για «οφειλές» που δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και μάλιστα χωρίς δικαστική απόφαση. Μπορούν να επικαλεστούν ότι «υπάρχει κίνδυνος να μην καταστεί δυνατή η είσπραξη των φόρων που έχουν βεβαιωθεί»! Στις περιπτώσεις αυτές, οι διατάξεις για το ακατάσχετο των μισθών και των συντάξεων μέχρι 1.500 ευρώ το μήνα παύουν να ισχύουν, καθώς η δυνατότητα κατασχέσεων μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας είναι απεριόριστη.
-- Ρητές εξαιρέσεις για την «προστασία» από πλειστηριασμούς ακινήτων προβλέπονται για τους οφειλέτες του Δημοσίου, συγκεκριμένα για «διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους ΟΤΑ, τέλη προς ΝΠΔΔ και εισφορές προς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης».
-- Προϋπόθεση για τη μεταβίβαση (κληρονομιά, δωρεά, πώληση) οποιουδήποτε ακινήτου είναι η πληρωμή του «ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων».
-- Το υπουργείο Οικονομικών μπορεί να προχωρά σε κατασχέσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη είτε «ηλεκτρονικά» είτε με «συστημένη επιστολή» στην τελευταία δηλωθείσα ταχυδρομική διεύθυνση κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης.
Φοροθηλιές στο λαϊκό εισόδημα... ακόμα κι όταν αυτό δεν υπάρχει!
«Αντικειμενικά κριτήρια»: Με τα λεγόμενα «αντικειμενικά κριτήρια», για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες των μονοπωλίων, έρχονται να φορολογήσουν ακόμη και ανύπαρκτα εισοδήματα. Καθένας που αναπνέει υπολογίζεται ότι έχει εισόδημα με αφετηρία στα 3.000 ευρώ. Αν ζει σε σπίτι 80 τ.μ., ακόμη και στο νοίκι, επιβάλλουν άλλο τεκμήριο 40 ευρώ στο τετραγωνικό, δηλαδή για ολόκληρο το σπίτι 3.200 ευρώ. Ο συγκεκριμένος λαϊκός άνθρωπος, ακόμα και αν δεν είχε δεκάρα τσακιστή, εξαναγκάζεται να τους πληρώσει φόρο με βάση τα δύο «τεκμήρια», τις 3.000 και τις 3.200, δηλαδή του υπολογίζουν «εισόδημα» στα 6.200 ευρώ!
«Περιουσιολόγιο»: Εργαλείο για το ακόμα μεγαλύτερο ξεζούμισμα του λαϊκού εισοδήματος είναι και η διαμόρφωση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου. Για κάθε φορολογούμενο, θα παίρνουν υπόψη τις δαπάνες που αφορούν στην πληρωμή των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης, τηλεφώνου και στην εξόφληση τραπεζικών δανείων κ.ά. Ετσι, τα δήθεν αντικειμενικά κριτήρια διαβίωσης των λαϊκών νοικοκυριών οδηγούν στην παραπέρα συρρίκνωση, ακόμη και σε κατάργηση, κοινωνικών επιδομάτων, όπως για τα παιδιά των φτωχών νοικοκυριών, του ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων κ.ά., επιδόματα που συνδέονται με το ύψος του εισοδήματος (το οποίο θα υπολογίζεται με βάση το μεγαλύτερο νούμερο, είτε από το πραγματικό, είτε από το τεκμαρτό εισόδημα!).
«Τεχνικές ελέγχου»: Οι λεγόμενες «τεχνικές ελέγχου» για τον «έμμεσο προσδιορισμό» φορολογητέου εισοδήματος είναι: α) «Ανάλυση της ρευστότητας»: Αφορά στα έσοδα του ελεγχόμενου (φορολογητέα ή όχι), αγορές και άλλες δαπάνες (ατομικές, οικογενειακές, επαγγελματικές), μεταβολές περιουσιακών στοιχείων, β) «Προσδιορισμός καθαρής θέσης»: Στο εμφανιζόμενο «ενεργητικό» καταγράφονται τα περιουσιακά στοιχεία και οι καταθέσεις. Στο «παθητικό» οι προσωπικές, οικογενειακές και επαγγελματικές δαπάνες των ελεγχομένων. γ) Τραπεζικοί λογαριασμοί: Αφορά στις δοσοληψίες (αναλήψεις - καταθέσεις) μέσω τραπεζών. Στόχος, η σύγκριση με τις δαπάνες που γίνονται σε μετρητά, προκειμένου στη συνέχεια να τις συγκρίνουν με τα δηλωμένα εισοδήματα. Από τα παραπάνω προβάλλει το ενδεχόμενο επιβολής τεκμαρτών φόρων και χαρατσιών ακόμη και σε ανύπαρκτα εισοδήματα, ακόμη και σε ανέργους, που στηρίζονται στα οικογενειακά και φιλικά πρόσωπα, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις στοιχειώδεις ανάγκες.
Το «Κάτω οι φόροι και τα μέτρα που πνίγουν τη λαϊκή οικογένεια», «Καμιά κατάσχεση στα λαϊκά νοικοκυριά» είναι η απάντηση των εργαζομένων, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων στη βαρβαρότητα του κεφαλαίου, στην πολιτική της συγκυβέρνησης και των κομμάτων του «ευρωμονόδρομου». Η ένταση της φοροληστείας σε βάρος του λαού και το 2014 δείχνει ξεκάθαρα πάνω σε ποια βάση «οικοδομούνται» τα πρωτογενή πλεονάσματα, στην επίτευξη και στη «βιωσιμότητα» των οποίων ορκίζονται τόσο η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση των μονοπωλιακών ομίλων. Στην πορεία ανάπτυξης της λαϊκής αλληλεγγύης, της ανασυγκρότησης του εργατικού - λαϊκού κινήματος, της συγκρότησης της Κοινωνικής Συμμαχίας, θα κριθεί και το ζωτικό ζήτημα της παρεμπόδισης και ανατροπής των μέτρων καταλήστευσης του λαϊκού εισοδήματος, της συνολικής ανατροπής της πολιτικής που τσακίζει κάθε χρόνο και περισσότερο το λαό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ