Δεν
περνάει μέρα να μην ακούμε ότι η Ελλάδα δεν είναι ανταγωνιστική, ότι
είμαστε ακριβοί, ότι εν τέλει δεν παράγουμε τίποτα. Οι Ευρωπαίοι
επιμένουν να μας «διδάξουν» (όπως λέει η Καγκελάριος στο Βερολίνο) με
μνημόνια πώς να γίνουμε ανταγωνιστικοί. Όσο για το χρέος μας, φταίει η
φοροδιαφυγή, ο τυροπιτάς της γωνίας και ο υδραυλικός που δεν έδωσε
απόδειξη.
Όμως, αλήθεια, πόσες
τυρόπιτες πρέπει να πουληθούν χωρίς απόδειξη για να προκληθεί τρύπα
δισεκατομμυρίων στα φορολογικά έσοδα; Πόσες βρύσες πρέπει να
επιδιορθωθούν «στη μαύρη» για να δημιουργηθούν ελλείμματα
δισεκατομμυρίων στα ασφαλιστικά ταμεία; Και πώς από την άλλη συνδυάζεται
η έλλειψη ανταγωνιστικότητας με την επιβολή μνημονιακών όρων;
Ας πάρουμε το
αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της (σύμφωνα με καπιταλιστικούς όρους)
καθόλα επιτυχημένης αεροπορικής εταιρείας Ryan Air με τα «φθηνά» ταξίδια
σε όλη την Ευρώπη.
Σύμφωνα με πληθώρα
πληροφοριών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας στον διεθνή τύπο, οι
πιλότοι και το λοιπό εναέριο προσωπικό είναι ωρομίσθιοι και μάλιστα
ουσιαστικά ανασφάλιστοι.
Παρότι η εταιρεία πλέον
αποκρύπτει τα ακριβή νούμερα, εικάζεται ότι πάνω απ’ το ήμισυ του
εναέριου προσωπικού της προσλαμβάνεται με μπλοκάκι. Από τη στιγμή που
κάποιος πιλότος ανταποκρίνεται σε αγγελία εργασίας της Ryan Air και
περάσει τα διάφορα τεστ και τους ελέγχους που επιβάλλονται, μαθαίνει
(ταυτόχρονα με την ευχάριστη είδηση της πρόσληψής του) ότι μπορεί να
αναλάβει εργασία αφού ιδρύσει… στην Ιρλανδία (έδρα της εταιρείας) μία
ατομική εταιρεία ενοικίασης προσωπικού, η οποία θα νοικιάσει τον
μοναδικό (!?) υπάλληλό της και επίδοξο πιλότο σε μία θυγατρική της Ryan
Air. Για να γίνει δεκτή η ατομική εταιρεία του πιλότου ως συμβαλλόμενος
εταίρος της Ryan Air επιβάλλεται να συνεργαστεί με ένα από τα λογιστικά
γραφεία που προτείνει η ίδια. Εφόσον γίνουν όλα αυτά η ατομική εταιρεία
θα πληρώνεται πλέον για τον καθαρό χρόνο πτήσης του πιλότου συν το πολύ
25 λεπτά της ώρας για τον ανεφοδιασμό του αεροσκάφους.
Αυτό πρακτικά σημαίνει
πως όταν γίνεται έλεγχος στο αεροσκάφος από τις αρχές του εκάστοτε
αεροδρομίου, ο χρόνος του ελέγχου είναι εις βάρος του πιλότου (δωρεάν
εργασία). Σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, ο πιλότος δεν πληρώνεται σε
περίπτωση ασθένειας ούτε καν για εργατικό ατύχημα. Απεναντίας θ’
ανακαλύψει ότι το λογιστικό γραφείο του παρακρατεί ασφάλεια ασθένειας
που ισχύει μόνο για κατοίκους… Ιρλανδίας.
Ποιος όμως αναλαμβάνει
μέριμνα για την επιβίωση ενός άρρωστου πιλότου ή αεροσυνοδού της Ryan
Air; Μα φυσικά η κοινωνική πρόνοια του κράτους κατοικίας τους, δηλαδή
όλοι εμείς!
Ακόμη κι αν δεν μας
τρομάζει η πιθανότητα να πετάμε με άρρωστο πιλότο, πώς θα μας φαινόταν
να γνωρίζουμε ότι υπάρχει ενδοεταιρικός διαγωνισμός για το ποιος πιλότος
καταναλώνει τα περισσότερα και ποιος τα λιγότερα καύσιμα;
Ο εν λόγω διαγωνισμός
οδήγησε στις 26 Ιουλίου του 2012 στο φαινόμενο να πετούν ταυτόχρονα τρία
αεροσκάφη της Ryan Air πάνω από τον εναέριο χώρο της Βαλένθια, στην
Ισπανία και να εκπέμπουν το διεθνές σήμα κινδύνου «Mayday». Τι είχε
συμβεί;
Οι πιλότοι της εταιρείας,
στην προσπάθειά τους να μειώσουν το βάρος του αεροσκάφους, μείωσαν την
ποσότητα καυσίμων ρεζέρβας στο κατώτατο επιτρεπτό όριο κι έτσι όταν
έκλεισε εκτάκτως το αεροδρόμιο της Μαδρίτης (ο αρχικός τους προορισμός)
λόγω κακοκαιρίας, δεν είχαν αρκετά καύσιμα για να πραγματοποιήσουν
κύκλους πάνω από την Βαλένθια (το εναλλακτικό αεροδρόμιο). Έτσι τα
αεροσκάφη των άλλων εταιρειών αναγκάστηκαν να δώσουν προτεραιότητα στην
Ryan Air.
Επειδή όμως καμία από τις
άνω πρακτικές δεν αντίκειται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, το οποίο τόσο
ποθούν οι λάτρεις της ΕΕ, οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές εταιρείες σκέφτηκαν το
πιο «λογικό»: ας αντιγράψουμε την Ryan Air.
Λατρεμένη μας
ανταγωνιστικότητα, λοιπόν, με πιλότους που σε μερικές εταιρείες
αναγκάζονται πλέον να πληρώσουν χρήματα για να συμπληρώσουν τις
απαραίτητες (για την διατήρηση της άδειας ικανότητάς τους) ώρες πτήσης.
Ευτυχώς, μένουμε Ευρώπη!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου