Στις εορταστικές περιόδους αν κάτι είναι πιο συχνό από τα τζακ-ποτ
του Τζόκερ, είναι τα τζακ-ποτ του Χαμόγελου του Παιδιού. Κάθε Πάσχα και
Χριστούγεννα εμφανίζεται μια δακρύβρεχτη καμπάνια που στόχο έχει τα
λεφτά σου.
Αν κάνουμε μια σύντομη αποτίμηση των όσων έχουμε ακούσει και διαβάσει τελευταία θα καταγράψουμε τα εξής:
- Απειλές και εκβιασμούς ότι θα κλείσει το ΧτΠ
Ήταν κάπου το 2011 όταν άρχιζε η κρίση, που ξαφνικά εμφανίστηκε μια
τεράστια διαδικτυακή καμπάνια, που έλεγε, χωρίς να παραθέτει κανένα
στοιχείο ότι το ΧτΠ κλείνει. Για το λόγο αυτό επιστρατεύτηκαν γνωστά και
άγνωστα πρόσωπα, καλλιτέχνες να δίνουν συναυλίες στήριξης, και απλοί
άνθρωποι που αναπαρήγαγαν την φημολογία. Η λύση βέβαια ήταν απλή: με
λίγα από τα δικά σου ευρώ τίποτα κακό δεν θα συνέβαινε. Φαίνεται ότι η
καμπάνια είχε αποτέλεσμα, αφού τελικά το ΧτΠ δεν έκλεισε και δεν
αντιμετώπισε ξανά πρόβλημα. Τουλάχιστον όχι για τα επόμενα 2-3 χρόνια.
- «Αν πληρώσουμε ΕΝΦΙΑ θα κλείσουμε»
Το 2014 επανήλθε μια άλλη καμπάνια, αυτή του «δεν πληρώνω, δεν
πληρώνω». Ο λόγος ήταν ότι η διοίκηση του ΧτΠ πίστευε πως δεν έπρεπε να
πληρώσει ΕΝΦΙΑ για τα 13 σπίτια που έχει στην ιδιοκτησία του. Και η
γνωστή ιστορία ξανάρχισε: Θα κλείσει το ΧτΠ γιατί το ανάλγητο κράτος
μπλα μπλα μπλα… Πράγματι, ο ΕΝΦΙΑ είναι φόρος-λαιμητόμος για τους
ιδιοκτήτες ακινήτων. Ωστόσο, δεν μπορεί να χρησιμοποιούνται τα ανήλικα
παιδιά που διαμένουν στους ξενώνες του ως «λύτρα» για μια ακόμα
φοροαπαλλαγή.
- Δεν παίρνουμε ούτε ένα ευρώ από το κράτος
Ένας από τους μύθους που ακούμε συχνά από τις ΜΚΟ είναι ότι δεν
παίρνουν χρήματα από το κράτος. Σχεδόν όλες οι ΜΚΟ με κάποιο τρόπο
ενισχύονται από το κράτος. Είτε άμεσα σε χρήματα, είτε χρησιμοποιώντας
κτιριακές και άλλες υποδομές, είτε εντασσόμενες σε προγράμματα
επιχορήγησης, είτε έχοντας κρατικές υπηρεσίες ως εγγύηση για την
χρηματοδότησή τους από ιδιώτες ή από άλλους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς.
Και το ΧτΠ δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Εκτός από τα 13 ιδιόκτητα
σπίτια, γνωρίζουμε ότι φιλοξενείται και σε κρατικής ιδιοκτησίας κτίρια
ενώ οι υπηρεσίες του παρέχονται και εντός δημόσιων υπηρεσιών όπως τα
νοσοκομεία ή η πολυδιαφημισμένη τηλεφωνική γραμμή amber alert όπου το
ΧτΠ παίζει το ρόλο του μεσολαβητή μεταξύ του καλούντος και της
Αστυνομίας. Επιπλέον, αν κάτι διαφοροποιεί το ΧτΠ είναι το γεγονός ότι
τουλάχιστον μια φορά το χρόνο είχε προνομιακή θέση στην δημόσια
τηλεόραση, συνήθως στην εκπομπή του Σπύρου Παπαδόπουλου, όπου μεταξύ
κρασιού και τσιφτετελιού έβαζε παιδάκια live να ζητάνε να στείλουμε ένα
sms για να το ενισχύσουμε.
Ο πρόεδρος του ΧτΠ εμφανίστηκε πρόσφατα να μας πει ότι ανησυχεί για
το μέλλον του ΧτΠ επειδή ο ίδιος αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας.
Τα ειλικρινή μας περαστικά.
Όπως
ήταν αναμενόμενο η είδηση πέταξε, έγινε και πρωτοσέλιδο στις
εφημερίδες. Για ακόμα μια φορά το ΧτΠ αντιμετώπιζε πρόβλημα. Το οποίο θα
λυνόταν με τη στήριξη όλων μας. Δηλαδή λεφτά, εθελοντική εργασία,
προσφορά σε είδος.
Οι ΜΚΟ είναι τόσο μη κερδοσκοπικές, που το μόνο που τους ενδιαφέρει
είναι τα χρήματα. Η απρόσκοπτη (μη) κερδοφορία σημαίνει την εξέλιξη των
οργανώσεων αυτών ώστε να αναλαμβάνουν ολοένα και περισσότερες
λειτουργίες που μέχρι πρότινος ανήκαν στην κρατική σφαίρα. Έτσι και το
ΧτΠ: Ενώ τα τελευταία 4-5 χρόνια απειλείται με κλείσιμο, συνεχώς
διευρύνει τις δράσεις και τα προγράμματά του, μεγαλώνοντας τον κύκλο
εργασιών του. Λίγο παράλογο ε;
Οι ΜΚΟ επίσης φημίζονται και για κάτι άλλο: είναι εργασιακά κάτεργα.
Πρωτοπορούν στην εφαρμογή ελαστικών σχέσεων εργασίας και κατέχουν το
πανελλήνιο ρεκόρ απληρωσιάς. Και μάλιστα πατώντας πάνω στην ιερότητα του
λειτουργήματος που επιτελούν καλλιεργούν στους εργαζόμενους τη λογική
ότι η καθυστέρηση στις πληρωμές είναι μαγκιά («ο τάδε συνάδελφός σου
είναι 7 μήνες απλήρωτος και παρόλα αυτά είναι στην πρώτη γραμμή και δεν
γκρινιάζει. Αυτός είναι επαγγελματίας») και ότι η έγκαιρη πληρωμή και ο
σεβασμός των στοιχειωδών εργασιακών δικαιωμάτων είναι για φλώρους («ποιο
8ωρο; Ωράριο έχουν τα σούπερ μάρκετ. Εδώ ο κόσμος καίγεται»).
Το ΧτΠ ούτε εδώ αποτελεί εξαίρεση. Συνεχής πίεση σε εργαζόμενους,
ψυχολογικά τεστ προκειμένου να προσληφθούν, αλλά και άγριο εργοδοτικό
bullying οδηγεί εργαζόμενους σε παραίτηση. Εννοείται πως τίποτα από αυτά
δεν μαθαίνεται. Το ΧτΠ είναι η ιερή αγελάδα των ΜΜΕ αλλά και των
πολιτικών που θέλουν να πάρουν λίγη από την προβολή του ή -ακόμα
χειρότερα- να μη βρεθούν καταγγελόμενοι από το ΧτΠ.
Το ΧτΠ, όπως όλες οι μεγάλες ΜΚΟ στην Ελλάδα έχουν το καρπούζι και το
μαχαίρι. Από εσένα θέλουν ένα μόνο πράγμα: τα λεφτά σου. Αντί να τα
δώσεις σε ανεπάγγελτους-επαγγελματίες φιλάνθρωπους κάνε μια πράξη
απευθείας αλληλεγγύης και πάλεψε ώστε να μην περιμένουμε να καλυφθούν τα
αυτονόητα από σωτήρες που αγιογραφούνται καθημερινά στα συστημικά ΜΜΕ,
αλλά από δημόσιους και λαϊκά ελεγχόμενους φορείς.
Γράφτηκε τον Απρίλη του 2016 για το
atexnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου