12 Ιαν 2019

Ακύρωση βραβείου στην Άντζελα Ντέιβις λόγω της στήριξής της στην Παλαιστίνη

Μπορεί η Άντζελα Ντέιβις, γνωστή αγωνίστρια για τα δικαιώματα των Αφροαμερικανών και άλλοτε μέλος του ΚΚ ΗΠΑ και των Μαύρων Πανθήρων, να γεννήθηκε και να μεγάλωσε στο Μπέρμιγχαμ της Αλαμπάμα, φαίνεται όμως πως το Ινστιτούτο Ανθρώπινων Δικαιωμάτων της πόλης της κρίνει «ανεπαρκή» την προσφορά της. Σε μια κίνηση που προκάλεσε ιδιαίτερα αλγεινή εντύπωση, το ΔΣ του Ινστιτούτο, ενώ αρχικά είχε αποφασίσει να της απονείμει το βραβείο Φρεντ Σατλσγουόρθ, στη συνέχεια αποφασίστηκε η ανάκληση του βραβείου, με δικαιολογίες που προκαλούν θυμηδία ή και οργή: «Εξετάζοντας προσεχτικά τις δηλώσεις και τη δημόσια στάση της κυρίας Ντέιβις, συμπεράναμε πως δυστυχώς δεν πληρεί όλα τα κριτήρια στα οποία βασίζεται το βραβείο. Ενώ αναγνωρίζουμε το εκτόπισμά της ως ακαδημαϊκού κι εξέχουσας φυσιογνωμίας την ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, θεωρούμε πως η απόφαση αυτή είναι συνεπής με τα ιδανικά αυτού που έδωσε το όνομά του στο βραβείο, του αιδεσιμότατου Σατλσγουόρθ. Λυπούμαστε που ήταν αναγκαία αυτή η αλλαγή, και απολογούμαστε στους υποστηρικτές μας, την κοινότητα και την κυρία Ντέιβις για τη σύγχυση που δημιουργήσαμε.”
Η τελετή βράβευσης και το γκαλά που θα ακολουθούσε στις 16 Φλεβάρη ακυρώθηκε και το αντίτιμο θα επιστραφεί στους αγοραστές.
Η Ντέιβις πληροφορήθηκε στη συνέχεια πως το πρόβλημα ήταν η διαχρονική υποστήριξή της στην υπόθεση της ελευθερίας της Παλαιστίνης. Ο δήμαρχος της πόλης δήλωσε «απογοητευμένος» από την απόφαση και επιβεβαίωσε πως αιτία για την απόφαση ήταν «διαμαρτυρίες από την τοπική εβραϊκή μας κοινότητα και κάποιους υποστηρικτές της».
Οι αντιδράσεις υποκινήθηκαν και από τον τοπικό εβραϊκό τύπο, που κατηγορούσε τη Ντέιβις για τη στήριξή της στο κίνημα μποϊκοτάζ του Ισραήλ και τις απόψεις της πως η χώρα επιδίδεται σε εθνοκάθαρση και συνδέεται με την αστυνομική βία κατά Αφροαμερικανών στις ΗΠΑ.
Η κοινότητα των Αφροαμερικανών αντέδρασε έντονα στην είδηση, καλώντας σε αλλαγές στην ηγεσία του Ινστιτούτου. «Είναι ύψιστη προσβολή να αρνούνται στην Ντέιβις την κληρονομιά της», δηλώνει ο Αφροαμερικανός ακτιβιστής Φρανκ Μάθιους. Πρόσθεσε πως οι επικεφαλής του μουσείου πρέπει να παραιτηθούν και πως θα γίνουν διαμαρτυρίες για την απόφαση. Εκστρατεία αλληλεγγύης έχει ξεκινήσει και στο τουίτερ, με το hashtag #IStandWithAngela.
Όσο για την ίδια τη Ντέιβις, εξέφρασε τις σκέψεις της με ανάρτησή της στο facebook:
Το Σάββατο 5 Ιανουαρίου, εξεπλάγην όταν έμαθα ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Ινστιτούτου Πολιτικών Δικαιωμάτων του Μπέρμιγχαμ είχε αλλάξει την απόφασή του να μου απονείμει το βραβείο Fred Shuttlesworth για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Παρόλο που το BCRI αρνήθηκε να μου αποκαλύψει τους ουσιαστικούς λόγους αυτής της ενέργειας, έμαθα αργότερα ότι το πρόβλημα ήταν η μακροπρόθεσμη υποστήριξη μου στη δικαιοσύνη για την Παλαιστίνη.
Η απόφαση είναι ιδιαίτερα ατυχής, δεδομένου ότι η ελευθερία μου εξασφαλίστηκε – και μάλιστα η ζωή μου σώθηκε – από ένα τεράστιο διεθνές κίνημα. Έχω αφιερώσει μεγάλο μέρος του δικού μου ακτιβισμού στη διεθνή αλληλεγγύη και συγκεκριμένα στη σύνδεση των αγώνων σε διάφορα μέρη του κόσμου με τις εκστρατείες λαϊκής βάσης των Η.Π.Α. ενάντια στην αστυνομική βία, το φυλακο-βιομηχανικό σύμπλεγμα και τον ρατσισμό ευρύτερα.
Η κατάργηση αυτής της πρόσκλησης και η ακύρωση της εκδήλωσης στην οποία επρόκειτο να μιλήσω δεν ήταν κατά κύριο λόγο επίθεση εναντίον μου, αλλά μάλλον απέναντι στο ίδιο το πνεύμα του αδιαίρετου της δικαιοσύνης.
Υποστηρίζω τους παλαιστίνιους πολιτικούς κρατούμενους ακριβώς όπως υποστηρίζω τους σημερινούς πολιτικούς κρατουμένους στη Χώρα των Βάσκων, στην Καταλωνία, στην Ινδία και σε άλλα μέρη του κόσμου. Έχω πράγματι εκφράσει την αντίθεσή μου στις πολιτικές και πρακτικές του κράτους του Ισραήλ, καθώς εκφράζω την ίδια αντίθεση στην υποστήριξη των ΗΠΑ για την ισραηλινή κατοχή της Παλαιστίνης και άλλες πολιτικές των ΗΠΑ που εισάγουν διακρίσεις.
Μέσα από τις εμπειρίες μου στο Γυμνάσιο της Elizabeth Irwin στη Νέα Υόρκη και στο Πανεπιστήμιο Brandeis στα τέλη της δεκαετίας του 50 και στις αρχές της δεκαετίας του εξήντα, και στη συνέχεια στη μεταπτυχιακή μου σχολή στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας, πάντα εξέφραζα με πάθος την αντίθεσή μου ενάντια στον αντισημιτισμό όσο και στον ρατσισμό. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που ξεκίνησα να στηρίζω το παλαιστινακό ζήτημα. Είμαι υπερήφανη που συνεργάστηκα στενά με εβραϊκές οργανώσεις και άτομα για θέματα που απασχολούν όλες τις κοινότητές μας, καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής μου. Από πολλές απόψεις αυτό το έργο ήταν αναπόσπαστο στοιχείο της αυξανόμενης συνειδητότητάς μου σχετικά με τη σημασία της διαμαρτυρίας για την ισραηλινή κατοχή της Παλαιστίνης.
Το ταξίδι στο Μπέρμιγχαμ, όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα, για να λάβω το βραβείο Fred Shuttlesworth, ήταν σίγουρα το αποκορύφωμα της χρονιάς μου – ειδικά από τότε που ήξερα τον Rev. Shuttlesworth προσωπικά και παρακολούθησα το σχολείο με την κόρη του Patricia, αλλά και επειδή η μητέρα μου, Sallye B. Davis, εργάστηκε ακούραστα για το BCRI κατά τα πρώτα του χρόνια. Επιπλέον, η εμπνευσμένη καθηγήτρια του Κυριακάτικου Σχολείου Οντέσα Γούλφολκ ήταν η κινητήρια δύναμη για τη δημιουργία του Ινστιτούτου.
Παρά τη λυπηρή απόφαση του BCRI, ανυπομονώ να βρεθώ στο Μπέρμιγχαμ τον Φεβρουάριο για μια εναλλακτική εκδήλωση που οργανώνεται από όσους πιστεύουν ότι το κίνημα για τα πολιτικά δικαιώματα σε αυτή τη στιγμή πρέπει να περιλαμβάνει μια ισχυρή συζήτηση για όλες τις αδικίες που μας περιβάλλουν.
Άντζελα Ντέιβις
7 Ιανουαρίου 2019
Με πληροφορίες από poli -k.net, tvone.tv

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ