ΤΣΑΜΠΙΟΝΣ ΛΙΓΚ
Μεγιστοποιούν το κέρδος τους οι επιχειρηματίες
Associated Press |
Η UEFA, οι ποδοσφαιρικές εταιρείες και οι συνεταίροι τους ενδιαφέρονται μόνο για τη διατήρηση και αύξηση των εσόδων καθώς επίσης και τη μακροημέρευση της «κότας που κάνει τα χρυσά αυγά». Αδιαφορούν - παρά τις επικοινωνιακού χαρακτήρα περί του αντιθέτου διακηρύξεις και αποσπασματικές κινήσεις - για τον πραγματικό χαρακτήρα του λαοφιλέστερου αθλήματος. Δηλαδή, την αποστολή του ως αθλήματος (υγεία, ευεξία, διαμόρφωση θετικού χαρακτήρα και αξιών διαφορετικών από τις αγοραίες). Ως εκ τούτου όχι απλά αδιαφορούν αλλά διαστρεβλώνουν τη φυσιογνωμία του.
Ολα κινούνται στη σφαίρα της εμπορευματοποίησης, του πλασαρίσματος του προϊόντος, ώστε να γίνεται πιο κερδοφόρο. Χρόνο με το χρόνο τζογάρονται περισσότερα υπό τις ευλογίες των αθλητικών και πολιτικών κρατούντων. Επίσης, αξιοποιούν το δημιούργημά τους για τη χειραγώγηση και τον αποπροσανατολισμό των λαών. Μέσω του εμπορευματοποιημένου ποδοσφαίρου και των «αξιών» που αυτό προβάλλει το καπιταλιστικό σύστημα εξωραΐζεται.
Icon |
Συστημικές παράμετροι
Παρά τα ευχολόγια και τις επικοινωνιακού χαρακτήρα δηλώσεις, οι σύμφυτες με το σύστημα «κακές εξαιρέσεις» αποτελούν δομικά επακόλουθα. Οι ομάδες - εταιρείες ελέγχονται από επιχειρηματίες και πολυεθνικές. Οι οποίες αξιοποιούν κάθε «παράθυρο» (από τα νόμιμα ή χαρακτηριζόμενα παράνομα) που τους προσφέρει το σύστημα για να κερδοσκοπήσουν. Δεν είναι έκπληξη ή κάποιο μεγάλο μυστικό ότι, π.χ., ξεπλένουν χρήμα. 'Η ότι εκμεταλλεύονται τις ομάδες και τη δυναμικότητά τους για να εξυπηρετήσουν οικονομικές και άλλες επιδιώξεις τους.
Σ' αυτή την κούρσα του ανταγωνισμού μερίδιο διεκδικούν και οι ελληνικές ΠΑΕ. Προσπαθούν «με νύχια και με δόντια» να βγουν στην Ευρώπη, όχι τόσο για τη δόξα όσο για το χρήμα. Αυτό καθορίζει τη θέση τους στον εσωτερικό ανταγωνισμό και το αύριο επιχείρησης και επιχειρηματία.
Ενα γκολ, μια λάθος απόφαση, ένας βαθμός σημαίνει εισροή ή απώλεια από τα ταμεία της εταιρείας περίπου 20 εκατ. ευρώ... Δεν υπάρχει λοιπόν χώρος για ρομαντισμούς και ηθική. Ο καθένας, ανάλογα την περίοδο και τις δυνατότητές του, εξασφαλίζει - εντός αλλά κυρίως εκτός προσκηνίου - τα συμφέροντά του. Πάντα βέβαια... για το καλό της ομάδας και του αθλήματος...
Για να κατανοήσει πλήρως κάποιος τα δεδομένα, αρκεί η παρουσίαση των οικονομικών του Τσάμπιονς Λιγκ. Οπως ανέφερε σε δημοσίευμά της η αθλητική εφημερίδα «Goal», τη νέα τριετία της διοργάνωσης ο προσδοκώμενος τζίρος θα είναι στα 1,34 δισ. ευρώ... Αύξηση θα υπάρξει και στα διανεμόμενα ποσά στις ομάδες - εταιρείες.
Λεφτά υπάρχουν
Στην πρώτη τριετία της διοργάνωσης, με το σύστημα διεξαγωγής (έμπνευσης Πλατινί) τα χρήματα που μοιράστηκαν στις ομάδες ήταν κατά μέσο όρο 750 εκατ. ευρώ ετησίως... Η νέα τριετία ξεκινάει με πρόβλεψη διανομής εσόδων της τάξης των 910 εκατ. ευρώ... Από τα οποία τα 500 αφορούν στα εγγυημένα μπόνους και τα 410 στο market pool (σ.σ. ένα ποσό που δίνει η UEFA για εμπορικούς λόγους σε κάθε χώρα και μοιράζεται στους εκπροσώπους της ανά διοργάνωση) της νέας διοργάνωσης...
Η ΟΥΕΦΑ στο financial memorandum της νέας διοργάνωσης επιφυλάσσεται για διανομή παραπάνω εσόδων (που θα προκύψουν από νέες εμπορικές συμφωνίες με εταιρείες), ενώ από μέρος των εσόδων του Τσάμπιονς Λιγκ χρηματοδοτεί και το Γιουρόπα Λιγκ. Με αποτέλεσμα τα 150 εκατ. ευρώ που μοιράστηκαν πέρυσι οι ομάδες της διοργάνωσης να εκτοξεύονται στα 210 εκατ. Και πάλι πάντως πολύ χαμηλότερα από τα έσοδα του Τσάμπιονς Λιγκ...
Τι σημαίνουν αυτά για τον πρωταθλητή Ολυμπιακό (που φέτος συμμετέχει στο 2ο όμιλο με αντιπάλους Σάλκε, Αρσεναλ, Μονπελιέ), που για την περσινή του συμμετοχή εισέπραξε περί τα 24,5 εκατ. ευρώ; Πολύ απλά, τα 9,6 εκατ. ευρώ που εισέπραξε πέρυσι για την παρουσία του στον όμιλο (εκτός του μεριδίου του στο market pool) με τα μπόνους που θα ισχύσουν από φέτος, θα αυξηθούν σε 11,6 εκατ., δηλαδή δύο εκατ. ευρώ περισσότερα... Και αυτό γιατί η συμμετοχή στον όμιλο αποφέρει πλέον 8,6 εκατ. ευρώ εγγυημένα από 7,2 που ήταν την προηγούμενη τριετία. Ενώ η νίκη αποφέρει 1 εκατ. ευρώ, αντί για 800.000 και η ισοπαλία 500.000, από 400.000 ευρώ.
Ο αποκλεισμός του Παναθηναϊκού από τη Μάλαγα άλλαξε τα τηλεοπτικά δεδομένα, υπέρ των «ερυθρολεύκων». Με τα περσινά δεδομένα θα εισέπραττε το 45% των τηλεοπτικών δικαιωμάτων. Για τη νέα τριετία αυτό ισχύει για τις χώρες που βρίσκονται στις θέσεις 4-6 και 13-15 στη βαθμολογία της UEFA. Για τις χώρες που βρίσκονται από την 7η έως τη 12η θέση (όπως δηλαδή η 10η Ελλάδα) το ποσοστό διανομής μετατρέπεται σε 65% υπέρ του πρωταθλητή, κάτι που αυξάνει τα έσοδα του Ολυμπιακού.
Το αρνητικό για την ΠΑΕ Ολυμπιακός; Το ελληνικό market pool της νέας τριετίας θα εξαρτηθεί από το τι τελικά θα γίνει με την επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας ΕΡΤ - ΤΕΑΜ που έχει εξαγγείλει η νέα διοίκηση της κρατικής τηλεόρασης μετά την εισαγγελική έρευνα αναφορικά με το ποσό της συμφωνίας. Τα 14.844.000 ευρώ που εισέπραξε πέρυσι από την UEFA, θα «κατηφορίσουν» υπολογίσιμα αν δεν ισχύσει τελικά αυτή η συμφωνία ή αν το ποσό μειωθεί σημαντικά. Το market pool - βάσει των νόμων του καπιταλισμού - σχετίζεται άμεσα με την αξία του τηλεοπτικού συμβολαίου της κάθε αγοράς. Και ως προς την Ελλάδα είναι ήδη μειωμένο σε σχέση με την προηγούμενη τριετία.
Η ΠΑΕ Παναθηναϊκός μπορεί να έχασε σημαντικά ποσά με τον αποκλεισμό αλλά ο πόνος της θα απαλύνει από τα έσοδα που θα μπουν και στα ταμεία της από το Γιουρόπα Λιγκ. Το μέγεθος των αντιπάλων του στο 10ο όμιλο (Λάτσιο, Τότεναμ, Μάριμπορ) επιτρέπει - με σημαντική βέβαια αγωνιστική βελτίωση - διεκδίκηση εισροής μεγάλων ποσών.
Οι «πράσινοι» προσβλέπουν σε ευρωπαϊκή διάκριση, στοχεύοντας στα περίπου 6 εκατ. ευρώ. Η είσοδος στον όμιλο συνεπάγεται μπόνους 140.000 ευρώ. Η συμμετοχή, ανεξάρτητα από αποτελέσματα, πριμοδοτείται με 1,3 εκατ. ευρώ. Η νίκη αποτιμάται σε 200.000 ευρώ και η ισοπαλία σε 100.000 ευρώ στη φάση των ομίλων. Στα ποσά αυτά δεν έχει υπολογισθεί το market pool.
Ανδρ. ΠΑΓΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου