«Οδύσσειας» ζωγραφικό δοκίμιο
Η γοητεία που άσκησαν οι περιπέτειες του Οδυσσέα στον Δ. Κοκκινίδη ανάγεται στην παιδική ηλικία του καλλιτέχνη. Η εικονοποιητική, όμως, ενασχόλησή του με αυτές οφείλεται στην επιθυμία - πρόταση του ομότιμου καθηγητή Κλασικής Φιλολογίας Δημήτρη Μαρωνίτη να εικονογραφήσει τη δική του μετάφραση της «Οδύσσειας», που τότε είχε μόλις ολοκληρωθεί. Το σχέδιο εκείνο, που έμεινε ανεκτέλεστο πάνω από είκοσι χρόνια, και η συνεργασία εκείνη δεν τελεσφόρησε ποτέ, πραγματοποιείται τώρα στον κατάλογο της έκθεσης που παρουσιάζει το ΜΙΕΤ. Στον κατάλογο της έκθεσης τα κείμενα υπογράφει ο Δ. Ν. Μαρωνίτης ως μια επιτομή της «Οδύσσειας» και απόλογο του μεταφραστικού του έργου.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της «Ομάδας τέχνης α» (1961 - '67) και της «Ομάδας για την Επικοινωνία και την Εκπαίδευση μέσω της Τέχνης» (1976 - '81). Το 1975 γίνεται μέλος του ΔΣ του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Το 1976 εκλέγεται καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας. Διετέλεσε πρύτανης της ΑΣΚΤ (1979 - '82) και μέλος (1981 - 1983) του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου. Στο ενεργητικό του έχει 23 ατομικές εκθέσεις.
«Τα Χάρτινα» γλυπτά
Η Ναταλία Μελά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1923. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ, με δασκάλους τους σπουδαίους γλύπτες Δημητριάδη, Τόμπρο και Απάρτη, από το 1942 μέχρι το 1946. Το 1951 παντρεύτηκε τον κορυφαίο αρχιτέκτονα Αρη Κωνσταντινίδη, με τον οποίο απέκτησε δύο παιδιά. Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2008 το Μουσείο Μπενάκη τής αφιέρωσε μεγάλη αναδρομική έκθεση. Τον Μάρτη του 2011, η Ακαδημία Αθηνών την τίμησε με το Αριστείον Καλών Τεχνών.
Εκθεση του Γ. Κακουλίδη
«Δεν ζωγραφίζουμε για λόγους αισθητικής, αλλά για να αλλάξουμε εαυτόν και αλλήλους. Οταν δεν συμβαίνει αυτό, η ζωγραφική ξεπέφτει και γίνεται διακοσμητική. Ο παππούς μου ήταν γλύπτης, ο πατέρας μου ζωγράφος (Δημήτρης Κακουλίδης). Μεταφράζοντας τον πυκνό λόγο τους, βρέθηκα μπροστά σε λέξεις και χρώματα. Από το ένα ατελιέ στο άλλο, μεγάλωσα ανάμεσα σε ζωγράφους και ποιητές. Από τα καραβάνια των καλλιτεχνών που πέρασαν μπροστά από τα μάτια μου, μνημονεύω τους Μιχάλη Κατσαρό, Αλέξη Ακριθάκη, Κώστα Ταχτσή, Γιάννη Τσαρούχη, Γιώργο Μαυροΐδη, Μίνω Αργυράκη, Νίκο Καρούζο, Λευτέρη Παπαδόπουλο, Γιώργο Σικελιώτη, Γιάννη Παπαδέλλη», σημειώνει ο Γιώργος Κακουλίδης.
Ο ιστορικός Τέχνης Δημήτρης Βάσσος, προλογίζοντας την έκθεση αναφέρει ότι «ο ζωγράφος Γιώργος Κακουλίδης δεν τσαλαβουτάει σε μια δήθεν λόγια παράδοση. Η ανάγκη του ν' αποδώσει εκφραστικά ή να εκφράσει ζωγραφικά τον κόσμο των ειδώλων του, αποτελεί την αποκλειστική αφετηρία της εικαστικής του πράξης. Δεν διακατέχεται από το άγχος της πρωτοπορίας, χωρίς παράλληλα να αγωνιά να ενταχθεί σε κάποια ζωγραφική παράδοση. Αποστρέφεται τη "λογιοσύνη", ούτε όμως μπορεί να επικαλεστεί κάποια επίφαση λαϊκότητας. Αυτό που σίγουρα κάνει: μας κλείνει το μάτι, εκθέτει το σύμπαν του, εκφράζει συναίσθημα (...). Απόκοσμες, υβριδικές μορφές διατρέχουν το σύνολο του έργου του, συνθέτοντας έναν αέναο αγχωτικό χορό, που δεν στερείται έντασης και πάθους, αλλά ούτε και φρίκης. Μοιάζει με ανθρωποκεντρικό ζωγράφο, ωστόσο η τεχνική του παραπέμπει ξεκάθαρα στις αναζητήσεις της αφηρημένης τέχνης (...). Επιχειρεί την εικονογράφηση της τρέλας, ως μια καταγραφή δημιουργικών και δραματικών αντιθέσεων, ως μια αντιπαράθεση εκρηκτικών και ανταγωνιστικών χρωματικών συνόλων που δεν διαθέτουν σημεία φυγής και χαλάρωσης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου