Από την ΕΡΤ, στην περισσότερο ταξικά θωρακισμένη και πιο μικρή χάριν του κεφαλαίου ΝΕΡΙΤ
Eurokinissi
|
Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί συρραφή των όσων περιελάμβανε το αντίστοιχο που είχε παρουσιάσει ο Παντελής Καψής, ως υφυπουργός Τύπου της κυβέρνησης Παπαδήμου, στις 28 Μάρτη 2012, για τη δήθεν «θεσμική ανεξαρτησία και την αναδιοργάνωση λειτουργίας της ΕΡΤ» (προτάσεις της επιτροπής Αλιβιζάτου), όσων είχε εξαγγείλει ο Ηλ. Μόσιαλος για συρρίκνωση της ΕΡΤ το 2011 και, βέβαια, με την κατάργηση της ΕΡΤ ΑΕ και τη δημιουργία του νέου φορέα της ΝΕΡΙΤ ΑΕ, περιλαμβάνει και διατάξεις για την πλήρη κατάργηση των εργασιακών, μισθολογικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων και την καθιέρωση ατομικών συμβάσεων με πολλές μισθολογικές ταχύτητες.
Η Αιτιολογική Εκθεση βρίθει από διαπιστώσεις για την κακή και αμαρτωλή ΕΡΤ, που «υπαγόταν στον ασφυκτικό έλεγχο του κράτους, που εκδηλωνόταν με διαφόρων ειδών πολιτικές παρεμβάσεις ιδίως ως προς την πρόσληψη προσωπικού και δημοσιογράφων», που «υπέκειτο σε πολιτικό - κομματικό έλεγχο όσον αφορά τη διοίκησή της, τους εργαζομένους της, τις σχέσεις της με τους προμηθευτές της και ακόμη τις σχέσεις της με τους ιδιωτικούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς» κ.λπ. Οπως επίσης και από τους ευγενείς σκοπούς της κυβέρνησης, που επιδιώκει τη μετατροπή της «από κυβερνητική/κρατική σε δημόσια και τη δημιουργία ενός σύγχρονου μοντέλου διοίκησης που θα επιτρέπει την βέλτιστη αξιοποίηση του ανταποδοτικού τέλους επ' ωφελεία του πολίτη», ενώ περισσεύουν οι υποκριτικές κορόνες ενάντια στη «χειραγώγηση της λαϊκής βούλησης», για τον «ενημερωμένο λαό», τη «διασφάλιση της έκφρασης όλων των φιλοσοφικών, πολιτικών και ιδεολογικών ρευμάτων» κ.λπ. κ.λπ.
Απύθμενη υποκρισία από τα κόμματα που φέρουν την ευθύνη για την «αμαρτωλή ΕΡΤ», η οποία γίνεται εξοργιστική και ανυπόφορη, όταν οι διαπιστώσεις τους δεν γίνονται αυτοκριτικά και σκοπός τους δεν είναι (και δε θα μπορούσε να είναι) να διορθώσουν τα πράγματα, αλλά για να φτιάξουν μια κρατική ραδιοτηλεόραση ακόμα πιο εχθρική προς τον ελληνικό λαό.
Πίσω από τα «ωραία λόγια» κρύβεται η επιδίωξη της κυβέρνησης να φτιάξει μια ΕΡΤ πιο αντιδραστική και περισσότερο ταξικά θωρακισμένη, ώστε να υπηρετεί καλύτερα την άρχουσα τάξη και την πολιτική της, αλλά και πιο μικρή, προς όφελος των συμφερόντων του κεφαλαίου στο χώρο των μίντια και της εκμετάλλευσης των συχνοτήτων. Το μεγάλο κεφάλαιο, που έχει στον έλεγχό του το μεγαλύτερο μέρος των ΜΜΕ, δε χρειάζεται πια την ΕΡΤ, όπως την είχαν καταντήσει για λογαριασμό του. Θέλει έναν πλήρως ελεγχόμενο μηχανισμό προπαγάνδας. Κύριος στόχος, να απαγορεύσουν και να σβήσουν από τα ΜΜΕ εντελώς τη φωνή του ΚΚΕ και του οργανωμένου εργατικού - λαϊκού κινήματος, όλους τους αγώνες που αμφισβητούν τις βασικές επιλογές τους και την εξουσία τους.
Απευθείας ο έλεγχος στο κεφάλαιο
Τρία είναι τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για τη νέα κρατική ραδιοτηλεόραση, τη ΝΕΡΙΤ ΑΕ.
1. Η αλλαγή στον τρόπο ανάδειξης της διοίκησής της. Πραγματικός στόχος είναι ο ασφυκτικότερος έλεγχος. Εως τώρα, αυτό ήταν θέμα της εκάστοτε κυβέρνησης. Διόριζε το ΔΣ της εταιρείας και ήταν υπεύθυνη συνολικά για την ΕΡΤ και - θεωρητικά τουλάχιστον - υπό τον έλεγχο της Βουλής. Στο 11μελές ΔΣ συμμετείχαν και δύο μέλη - εκπρόσωποι των εργαζομένων που εκλέγονταν με ψηφοφορία.
Με το νομοσχέδιο, η ΝΕΡΙΤ ΑΕ υπάγεται σε μια τάχα ανεξάρτητη αρχή, στην οποία θα συμμετέχουν επιλεγμένα στελέχη του συστήματος - άμεσοι εκπρόσωποι του κεφαλαίου, της εξουσίας των μονοπωλίων, για να μετατραπεί από κρατική ραδιοτηλεόραση σε απευθείας ραδιοτηλεόραση των βιομηχάνων, των εφοπλιστών και γενικά του κεφαλαίου.
Η διοίκηση περνά σε ένα πανίσχυρο 7μελές υπερ-όργανο με 9ετή θητεία, το οποίο θα εκφράζει απευθείας το κεφάλαιο. Αυτό το νέο υπερ-όργανο είναι το Εποπτικό Συμβούλιο, το οποίο θα έχει την απόλυτη εξουσία. Ο τρόπος επιλογής των μελών αυτού του οργάνου δεν μπορεί να κρύψει τις πραγματικές επιδιώξεις.
Η ΝΕΡΙΤ ΑΕ θα προσλαμβάνει έναν «εξειδικευμένο φορέα του ιδιωτικού ή του δημοσίου τομέα, με διεθνή εμπειρία σε θέματα επιλογής στελεχιακού δυναμικού». Αυτός ο φορέας με τη σειρά του θα επιλέγει «έναν αναγνωρισμένο επιστημονικό φορέα Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος που έχει αποδεδειγμένη διεθνή ερευνητική, καθώς επίσης και συμβουλευτική, εμπειρία σε θέματα διοικητικής επιστήμης». Ετσι, ο «εξειδικευμένος φορέας» μαζί με τον «αναγνωρισμένο επιστημονικό» θα αποτελούν ένα νέο φορέα ο οποίος θα «επιτελεί το έργο επιλογής των μελών του Εποπτικού Συμβουλίου». Θα απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος, καθορίζοντας αναλυτικά τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που πρέπει να διαθέτουν οι υποψήφιοι και θα αξιολογεί τις υποψηφιότητες και θα καταρτίζει πίνακα, στον οποίο θα κατατάσσει κατά σειρά αξιολόγησης τους 10 με την υψηλότερη βαθμολογία. Από αυτόν τον κατάλογο, ο αρμόδιος για θέματα Τύπου και Μέσων Ενημέρωσης υπουργός θα διορίζει επτά ως μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου, χωρίς να δεσμεύεται από τη σειρά αξιολόγησης, και τους υπόλοιπους τρεις ως αναπληρωματικά μέλη.
Είναι προφανές, δηλαδή, ότι το πανίσχυρο Εποπτικό Συμβούλιο θα απαρτίζεται από επιλεγμένα στελέχη του συστήματος και θα έχει τον τελικό λόγο για τα πάντα. Θα καταρτίζει το 10ετές στρατηγικό σχέδιο λειτουργίας της εταιρείας, θα επιλέγει τον διευθύνοντα σύμβουλο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της, θα εγκρίνει το Επιχειρησιακό Σχέδιο, τον προϋπολογισμό, θα αποφασίζει την ίδρυση νέων ή την κατάργηση υφιστάμενων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών, διαδικτυακών ιστοτόπων, θα καθορίζει το περιεχόμενο και την εμβέλειά τους. Θα αποφασίζει για τη διάρθρωση και λειτουργία των υπηρεσιών, θέματα προσωπικού, προσλήψεις, μισθούς, αναθέσεις μελετών, υπηρεσιών, εκτέλεσης έργων και εργασιών, προμηθειών, αγορών ακινήτων. Μέσω του διευθύνοντος συμβούλου θα διοικεί την εταιρεία, θα καταρτίζει τον υπηρεσιακό κανονισμό, τον κανονισμό λειτουργίας και τους υπόλοιπους κανονισμούς (προμηθειών κ.λπ.), θα επιλέγει γενικούς διευθυντές, θα καθορίζει και εξειδικεύει τα προσόντα τους, θα εγκρίνει το ραδιοτηλεοπτικό πρόγραμμα. Θα αποφασίζει, δηλαδή, για τα πάντα.
2. Η πρόβλεψη για το σαφέστατα μικρότερο μέγεθος της ΝΕΡΙΤ ΑΕ σε σύγκριση με την ΕΡΤ. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι μεταβιβάζονται όλα τα περιουσιακά στοιχεία της καταργηθείσας ΕΡΤ ΑΕ στη ΝΕΡΙΤ ΑΕ, αλλά ξεκαθαρίζει ότι «η ΝΕΡΙΤ ΑΕ δεν αποτελεί διάδοχο νομικό πρόσωπο της καταργηθείσας ΕΡΤ ΑΕ αλλά νέα νομική προσωπικότητα». Ετσι, στη θέση της ΕΡΤ, για την οποία ο νόμος 1730/89 με τις τροποποιήσεις του ανέφερε ονομαστικά τα κανάλια, την ΕΡΑ, το ΙΟΜ κ.λπ., το νομοσχέδιο για τη ΝΕΡΙΤ ΑΕ αναφέρει μόνο ότι «καλύπτει γεωγραφικά το σύνολο της χώρας», αλλά αφήνει ανοιχτό το θέμα αν αυτό θα γίνεται με έναν ή περισσότερους σταθμούς και προγράμματα. «Μπορεί να απευθύνεται προς τον απόδημο ελληνισμό», όπως «μπορεί να λειτουργεί και σταθμούς τοπικής εμβέλειας», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η μικρότερη ΝΕΡΙΤ ανοίγει χώρο στους μεγαλοκαναλάρχες και την DIGEA, τους παραδίδει ουσιαστικά το ραδιοτηλεοπτικό φάσμα προς έλεγχο και εκμετάλλευση. Η γενική και αόριστη διατύπωση ότι στα «μέσα εκπλήρωσης των σκοπών της ΝΕΡΙΤ» συμπεριλαμβάνεται και η «παροχή υπηρεσιών μετάδοσης και πολυπλεξίας του προγράμματος τηλεοπτικών σταθμών εθνικής, περιφερειακής ή τοπικής εμβέλειας με ψηφιακή τεχνολογία», υπάρχει απλά για τα μάτια του κόσμου. Γιατί η ΕΡΤ ΑΕ ήταν με νόμο πάροχος δικτύου, έχοντας μάλιστα τρεις συχνότητες. Το μεγάλο κεφάλαιο θέλει να βάλει χέρι στις τεράστιες υποδομές, στα δίκτυα και τις συχνότητες της ΕΡΤ.
3. Η πλήρης κατάργηση εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων. Στην ΕΡΤ ΑΕ, οι περισσότεροι εργαζόμενοι είχαν οργανικές θέσεις και οι αμοιβές τους καθορίζονταν παλιότερα από τις ΣΣΕ της ΠΟΣΠΕΡΤ και της ΕΣΗΕΑ (για τους δημοσιογράφους). Στη ΝΕΡΙΤ, το προσωπικό θα προσλαμβάνεται με ατομικές συμβάσεις αορίστου και ορισμένου χρόνου και με συμβάσεις έργου, «ύστερα από σχετική προκήρυξη, τηρώντας τις αρχές της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της ισότητας», λέει το νομοσχέδιο, ενώ «οι πάσης φύσεως αποδοχές του προσωπικού καθορίζονται ανάλογα με τα τυπικά και τα ουσιαστικά προσόντα και τα καθήκοντα που ασκεί το προσωπικό και ειδικότερα με την ατομική σύμβαση εργασίας που συνομολογείται». Ταυτόχρονα όμως αφήνει ορθάνοιχτο και το παράθυρο για «κατ' εξαίρεση ανάθεση απευθείας έργου σε δημοσιογράφους, επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης, λογοτέχνες ή άλλους καλλιτέχνες».
Ετσι, οι κεφαλαιοκράτες - ιδιοκτήτες των αστικών ΜΜΕ, με όχημα τη ΝΕΡΙΤ, επιδιώκουν να ξεμπερδέψουν οριστικά με τα εργασιακά - ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων συνολικά στο χώρο της ενημέρωσης.
Πορεία ανατροπής
Η ΕΡΤ δεν ήταν ποτέ «ανεξάρτητη» και «αντικειμενική». Από τη δημιουργία της ήταν πλήρως υποταγμένη και φανατικά στρατευμένη στην κυρίαρχη πολιτική. Αποτέλεσε βασικό και κεντρικό μοχλό παρέμβασης του κράτους των αστών και των κυβερνήσεών τους για την ιδεολογικοπολιτική χειραγώγηση του λαού, αποφεύγοντας κάθε είδηση που αφορά σε εργατική κινητοποίηση, ριζοσπαστικό αγώνα, κατάκτηση των εργαζομένων, επίθεση σε βάρος των πραγματικών λαϊκών δικαιωμάτων και αποσιωπώντας συστηματικά τις θέσεις και την πολιτική του ΚΚΕ. Αλλά και με εξέχοντα ρόλο στην καλλιέργεια του αντικομμουνισμού, ιδιαίτερα στο ξαναγράψιμο της Ιστορίας και τη συκοφάντηση του σοσιαλισμού με εκπομπές και ντοκιμαντέρ. Θέλουν τη ΝΕΡΙΤ να είναι περισσότερο στοχοπροσηλωμένη και ασφυκτικότερα ελεγχόμενη.
Ομως, η δημόσια ραδιοτηλεόραση μπορεί και πρέπει να διασφαλίζει την πλήρη και ισότιμη ενημέρωση του λαού, να παρέχει ψυχαγωγία, να στηρίζει την καλλιτεχνική δημιουργία, να προβάλλει τα επιστημονικά επιτεύγματα. Αυτό θα γίνει πραγματικότητα μόνο όταν πάψουν τα ΜΜΕ να ανήκουν στους καπιταλιστές ή στο καπιταλιστικό κράτος. Και γι' αυτό χρειάζεται οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα να ξεμπερδεύουν με ψέματα και αυταπάτες για «λύσεις» από την εναλλαγή κυβέρνησης και αλλαγή του μείγματος διαχείρισης και να χαράξουν πορεία ανατροπής της αντιλαϊκής πολιτικής και του αστικού κράτους.
Δ. Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου