9 Μαΐ 2018

Αντιλαϊκό στρατηγικό σχέδιο «μακράς πνοής» με πολιτική συναίνεση



Σφιχτή «εποπτεία» και συνέχιση των αντιλαϊκών μέτρων τα «προαπαιτούμενα» για την όποια «ρύθμιση» του χρέους, τονίζει ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ
Copyright 2018 The Associated
Σφιχτή «εποπτεία» και συνέχιση των αντιλαϊκών μέτρων τα «προαπαιτούμενα» για την όποια «ρύθμιση» του χρέους, τονίζει ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ
Στη γραμμή της διαμόρφωσης ευρύτερων πολιτικών συναινέσεων με άξονα τη στρατηγική για την ανάκαμψη της ανταγωνιστικότητας του εγχώριου κεφαλαίου εστιάζει η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, σύμφωνα με το οποίο, «θα χρειαστεί ένα στρατηγικό σχέδιο μακράς πνοής που εκ των πραγμάτων θα υπερβαίνει τη θητεία μιας κυβέρνησης.
 
  Συνεπώς, τα βασικά του στοιχεία θα πρέπει να τεθούν σε δημόσιο διάλογο, προκειμένου να εξασφαλιστεί μια ελάχιστη συναίνεση». Το παραπάνω σχέδιο περιγράφεται από το Γραφείο Προϋπολογισμού, μετά την αλλαγή σκυτάλης και την ανάληψη της θέσης του επικεφαλής από τον μέχρι πρότινος γενικό γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών Φρ. Κουτεντάκη.
 Η εν λόγω έκθεση έρχεται σε συνέχεια των επισημάνσεων που έκανε ο επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Μ. Σεντένο, στην «Καθημερινή», τονίζοντας: 
«Ολοι οι πολιτικοί παράγοντες στην Ελλάδα πρέπει να καταλάβουν το παρακάτω μήνυμα: Για να ενισχυθεί η πιθανότητα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αυτό το "μομέντουμ" (σ.σ. των μεταρρυθμίσεων) θα πρέπει να διασφαλίζεται ακόμα και όταν αλλάζει ο πολιτικός κύκλος».


Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής
 
Σε αυτό το φόντο, οι κεντρικοί άξονες της τριμηνιαίας έκθεσης του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή εστιάζουν στους παρακάτω άξονες:

-- Εποπτικό πλαίσιο: «Η ολοκλήρωση του προγράμματος και ο τερματισμός της χρηματοδότησης από τον επίσημο τομέα θα οδηγήσουν στον καθορισμό ενός νέου πλαισίου εποπτείας», σημειώνεται και με αυτό το δεδομένο επισημαίνεται ότι «οι ακριβείς όροι θα καθοριστούν από την πολιτική διαπραγμάτευση που θα ολοκληρωθεί στους επόμενους μήνες».

-- Κρατικό χρέος: «Εδώ αναμένεται να χρησιμοποιηθεί η ρύθμιση του χρέους υπό συνθήκες που θα αξιολογούνται σε βάθος χρόνου», επισημαίνεται χαρακτηριστικά, καθώς «από πλευράς των επίσημων δανειστών, το κρίσιμο ζητούμενο είναι ένα αποτελεσματικό σύστημα κινήτρων που θα εξασφαλίζει την υπεύθυνη στάση των μελλοντικών κυβερνήσεων». Την ίδια ώρα, το Γραφείο Προϋπολογισμού καλεί σε ρυθμίσεις ελάφρυνσης που να «μην χαρακτηρίζονται από αιρεσιμότητα». Οπως λένε, κάτι τέτοιο καθιστά δύσκολη την εκτίμηση των χρηματοδοτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας και θα καταστήσει δαπανηρότερη την αποκατάσταση της κανονικής χρηματοδότησης του ελληνικού Δημοσίου από τις ιδιωτικές αγορές.

-- 4η «αξιολόγηση»: Στη γραμμή και των άλλων αστικών επιτελείων τονίζεται ότι «προϋπόθεση για την επίτευξη των ευνοϊκών προβλέψεων για το 2018 συνιστά η ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης που θα οδηγήσει σε ολοκλήρωση του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής».

-- «Γέφυρες» συναίνεσης: Με κριτήριο την ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων, τονίζεται ότι «η ολοκλήρωση του προγράμματος και η εξάλειψη των εξωτερικών ανισορροπιών της ελληνικής οικονομίας υπήρξαν το αποτέλεσμα μεταρρυθμίσεων και προσπαθειών διαδοχικών κυβερνήσεων τα τελευταία οκτώ χρόνια».

-- Η «επόμενη μέρα». Πέρα από το ζήτημα του υπό διαμόρφωση εποπτικού πλαισίου της αντιλαϊκής πολιτικής, υπενθυμίζεται ότι η αποκατάσταση της μακροοικονομικής και δημοσιονομικής ισορροπίας «δεν συνεπάγεται το τέλος της προσπάθειας, ούτε υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού».

Σε αυτό το έδαφος, ειδική αναφορά γίνεται στην «αντιμετώπιση των προβληματικών αποθεμάτων (stocks) που δημιούργησε η μακρόχρονη οικονομική κρίση στους ισολογισμούς της ελληνικής οικονομίας».

Πρόκειται για τα «βαρίδια» στην προοπτική ανάκαμψης του εγχώριου κεφαλαίου. Σε αυτά συγκαταλέγουν το κρατικό χρέος (περίπου 330 δισ.), θυμίζοντας ότι το μεγαλύτερο μέρος του ανήκει στον επίσημο τομέα των κρατών - μελών της Ευρωζώνης, «δηλαδή η εξυπηρέτησή του αποτελεί αντικείμενο πολιτικής διαπραγμάτευσης», τις ληξιπρόθεσμες οφειλές επιχειρήσεων και νοικοκυριών προς το φοροεισπρακτικό μηχανισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία (σύνολο περίπου 130 δισ.) και ακόμη 95 δισ. για τα «κόκκινα» δάνεια στις τράπεζες.

Δείχνοντας στην κατεύθυνση των μέτρων που αφορούν και στην κλιμάκωση των πλειστηριασμών στη λαϊκή κατοικία, γίνεται λόγος για «εξωδικαστικές διαδικασίες για τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και των μη εξυπηρετούμενων δανείων και να επιταχυνθούν οι ρυθμοί τακτοποίησής τους με αξιοποίηση όλων των εργαλείων, όπως η εθνική εταιρεία διαχείρισης δανείων».

Σε αυτό το πλαίσιο, ενόψει και της νέας ρύθμισης που έχει στα σκαριά η κυβέρνηση, επαναλαμβάνουν ότι «η προστασία των οφειλετών θα πρέπει να διασφαλίζεται με αυστηρά και στοχευμένα κοινωνικά κριτήρια, προκειμένου να μην ενθαρρύνονται οι περιπτώσεις στρατηγικών κακοπληρωτών».

Την ίδια ώρα, στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού ενσωματώνονται οι προτάσεις του ΣΕΒ, των αστικών επιτελείων και οργανισμών και γύρω από τις «προτεραιότητες» της αστικής στρατηγικής, όπως η «διαμόρφωση συνθηκών που ενθαρρύνουν τόσο την εγχώρια επενδυτική δραστηριότητα όσο και την προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό με την επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης, την πλήρη άρση των κεφαλαιακών ελέγχων και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών».

Ο Μ. Σεντένο
 
Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Μ. Σεντένο, μιλώντας στην εφημερίδα «Καθημερινή», διευκρινίζει: «Ενισχυμένη εποπτεία σημαίνει πιο σφιχτή επιτήρηση, που δικαιολογείται από το γεγονός ότι η διαπραγμάτευση για την ελάφρυνση του χρέους θα συνεχίσει και μετά τη λήξη του προγράμματος (...) Υπάρχουν δεσμεύσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια του προγράμματος, στη στρατηγική ανάπτυξης της κυβέρνησης, αλλά που θα προκύπτουν και από την ελάφρυνση του χρέους. Η υλοποίησή τους πλέον θα υπόκειται μόνο στις ελληνικές αρχές και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά από την περίοδο του μνημονίου».

Σε κάθε περίπτωση, όπως επιβεβαιώνεται ανοιχτά πλέον από τις εμπλεκόμενες πλευρές, τόσο το ζήτημα της διαχείρισης του κρατικού χρέους όσο και αυτό της λεγόμενης «εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής», αποτελούν εργαλεία κλιμάκωσης της αντιλαϊκής πολιτικής και των αναδιαρθρώσεων.

Οι τραπεζικοί όμιλοι
 
Πάνω από τον πήχη βρέθηκε το εύρος της κεφαλαιακής επάρκειας των 4 εγχώριων τραπεζικών ομίλων, όπως αυτό προέκυψε ακόμη και με βάση το «δυσμενές σενάριο» των «stress tests» που διενήργησε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με στόχο την αξιολόγηση της ανθεκτικότητας και σε περιπτώσεις νέων κλυδωνισμών. Σε αυτό το πλαίσιο, οι τραπεζικοί όμιλοι πέρασαν τη διαδικασία, χωρίς την ανάγκη για νέο κύκλο άμεσης αύξησης των μετοχικών κεφαλαίων.

Το «δυσμενές σενάριο» της άσκησης, μεταξύ άλλων, προέβλεπε πτώση του ΑΕΠ κατά 1,3% το 2018, 2,1% το 2019, με ρυθμό ανάκαμψης το 2020.

Αναταράξεις στο Χρηματιστήριο της Αθήνας
 
Την ίδια ώρα, η μετοχή του ομίλου «Folli Follie» δέχεται μεγάλες πιέσεις στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, ως αποτέλεσμα «έκθεσης» που δημοσιοποίησε αμερικανικό fund, κάνοντας λόγο για παραποιημένα στοιχεία στους δημοσιευμένους ισολογισμούς. Σε κάθε περίπτωση, τα παραπάνω συνδέονται και με τις ενδοεπιχειρηματικές διαμάχες για την απόσπαση κερδών και μέσα από το «ανεβοκατέβασμα» των τιμών στο χρηματιστήριο, ακόμη και μεταξύ μετόχων που έχουν «επενδύσει» στον ίδιο επιχειρηματικό όμιλο, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του αμερικανικού fund στη «Folli Follie».

Ριζοσπάστης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ