30 Νοε 2014

«Ο μόνος αγώνας που χάνεται είναι αυτός που δε δίνεται»

«Ο μόνος αγώνας που χάνεται είναι αυτός που δε δίνεται»

Συζήτηση με την διεθνώς αναγνωρισμένη ερμηνεύτρια της κιθάρας Εύα Φάμπα, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου της δίσκου



Η Εύα Φάμπα αναγνωρίζεται διεθνώς σαν μία από τις πιο ταλαντούχες ερμηνεύτριες της κιθάρας με πλούσιο καλλιτεχνικό, δισκογραφικό και εκδοτικό έργο. Εχει δώσει εκατοντάδες κονσέρτα στην Ελλάδα και έχει ταξιδέψει επανειλημμένως σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής, δίνοντας ρεσιτάλ και κονσέρτα με σημαντικές ορχήστρες. Εχει επαινεθεί και βραβευθεί πολλές φορές για τον εξαίρετο ήχο της, τη μουσικότητα και δεξιοτεχνία της, καθώς και για το έντονο ελληνικό μουσικό της ταμπεραμέντο. Κόρη του σπουδαίου, αξέχαστου κιθαρίστα Δημήτρη Φάμπα, διαγράφει τη δική της λαμπρή πορεία.

Μια ακόμη μεγάλη επιτυχία για την Εύα Φάμπα, την ελληνική κιθάρα, αλλά και τους νέους Ελληνες συνθέτες αποτελεί η παγκόσμια κυκλοφορία του νέου cd της Εύας Φάμπα με έργα Ελληνικής Μουσικής για Κιθάρα. Εργα των: Κ. Τζωρτζινάκη, Δ. Φάμπα, Μ. Θεοδωράκη, Κ. Χατζόπουλου, Γ. Μαυροειδή, Ν. Χαριζάνου, Μ. Μπόγρη, Ν. Αθανασάκη, πολλά σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση από την εταιρεία «NAXOS». Εχουν προηγηθεί 5 lp/cds για τη «wave music», τη «Motivo», την «BERBEN» που κυκλοφόρησε το Σεπτέμβρη 2007 το cd «CAPRICCIO DIABOLICO», την ιταλική «AULIA» που το 2005 εξέδωσε σε παγκόσμια κυκλοφορία το cd «ΕVA FAMPAS plays FAMPAS».

Ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με την Εύα Φάμπα με αφορμή τη νέα της δισκογραφική δουλειά.
-- Στον γεμάτο συγκινήσεις αλλά και δύσκολο, απαιτητικό «δρόμο» της κλασικής κιθάρας πώς είναι τα πράγματα στην εποχή της κρίσης;
-- Πολύ δύσκολα. Στην Ελλάδα δεν γίνονται πλέον συναυλίες, εκδηλώσεις Δήμων, φεστιβάλ όπου ένας καλλιτέχνης θα αντιμετωπιστεί με σεβασμό προς την προσφορά του. Για να επικοινωνήσει ένας καλλιτέχνης με το κοινό του θα πρέπει να είναι είτε χομπίστας (να μην πληρωθεί δηλαδή για την εμφάνισή του), είτε να γίνει ο ίδιος διοργανωτής, αναλαμβάνοντας ο ίδιος να βγάλει εισιτήρια, αφίσες κ.λπ. πράγμα που τον απομακρύνει από την τέχνη του. Φυσικά, μπορεί να αναθέσει τη διοργάνωση σε ιδιωτική εταιρεία, αλλά και πάλι σε αυτούς τους καιρούς πώς το πλατύ κοινό θα μπορέσει να πληρώσει ένα τέτοιο εισιτήριο; Τις «καλές εποχές» μιας και οι καλοπληρωμένες συναυλίες ήταν λίγες όλοι ζούσαμε από τη διδασκαλία. Τώρα φτάσαμε να μην μπορούμε να ζήσουμε αξιοπρεπώς ούτε σαν καθηγητές σε ωδεία. Παρά ταύτα θέλουμε να ζήσουμε και να δημιουργήσουμε και το σύνολο του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας και ασφαλώς των κιθαριστών κάνει σοβαρές προσπάθειες για αυτό. Προσωπικά μού δίνει δύναμη η θερμή υποδοχή του κοινού στις συναυλίες μου, η συνεχή δραστηριότητά μου στο εξωτερικό όπως και το γεγονός ότι πολλές προτάσεις μου εκδοτικές γίνονται δεκτές από σημαντικούς μουσικούς οίκους.

-- Και το νέο δισκογραφικό σας βήμα έρχεται από μια παγκόσμιας κυκλοφορίας δισκογραφική εταιρεία, είναι δύσκολο να φτάσει στη δισκογραφία κάποιος καλλιτέχνης που ασχολείται με τη σοβαρή μουσική, στην Ελλάδα;
-- Καθόλου δύσκολο αν έχει την οικονομική δυνατότητα να στηρίξει αυτήν τη δραστηριότητα. Αν δεν την έχει τι γίνεται... Αν μιλάμε βέβαια για έκδοση εταιρείας με παγκόσμια κυκλοφορία, μπαίνουν και πολλά άλλα κριτήρια. Σε σχέση με το δικό μου νέο ηχογράφημα παρότι τους ήμουν γνωστή, από ό,τι κατάλαβα, μου ζητήθηκε πλήρες πρόγραμμα συναυλιών για μια διετία, παλαιότερες ηχογραφήσεις cd /dvd, κριτικές του παγκόσμιου τύπου για τις συναυλίες μου και εφόσον αυτά κρίθηκαν ικανοποιητικά προχώρησε η συζήτηση για συνεργασία και την έκδοση του cd. Το θέμα «Ελληνική Μουσική για Κιθάρα» ήταν ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τη συγκεκριμένη εταιρεία και χαίρομαι που επιλέχτηκα να το υλοποιήσω. Νομίζω ότι «το έχω στο αίμα μου».
-- Τα έργα που περιλαμβάνονται στο cd, πολλά είναι σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση. Το γεγονός αυτό αποτελεί μια μεγάλη επιτυχία όχι μόνο για σας, αλλά και την ελληνική κιθάρα και τους νέους Ελληνες συνθέτες που περιλαμβάνονται σε αυτό. Πώς το εισπράττετε αυτό;
-- Είναι πράγματι μια μεγάλη επιτυχία. Ελαβα δεκάδες γράμματα με συγχαρητήρια και θαυμάσιες κριτικές από την Ελλάδα και το εξωτερικό! Εκανα περήφανους εκτός από εμένα και όλους εκείνους που με πιστεύουν τόσα χρόνια, με προσκαλούν στα φεστιβάλ τους και με βάζουν στις ραδιοφωνικές τους εκπομπές. Και πάνω απ' όλα, είδα τους φίλους μου νέους συνθέτες να χαμογελούν, να ελπίζουν και να έχουν διάθεση να γράψουν και άλλα έργα για κιθάρα.

-- Αναγνωρίζεστε διεθνώς σαν μία από τις πιο ταλαντούχες ερμηνεύτριες της κιθάρας, με πλούσιο καλλιτεχνικό, δισκογραφικό και εκδοτικό έργο, έχετε δώσει εκατοντάδες κονσέρτα σε πολλές χώρες... Η Ελλάδα πώς αντιμετωπίζει καλλιτέχνες σαν εσάς;
-- Ποια Ελλάδα; Στο συλλαλητήριο της 1ης Νοέμβρη πάρα πολλοί άνθρωποι με αγκάλιασαν και με φίλησαν λέγοντάς μου συγχαρητήρια! Πάρα πολλοί φίλοι μου έχουν ήδη αγοράσει το cd ! Παρ' όλα αυτά το Μέγαρο για ακόμη μία φορά απέρριψε την αίτησή μου να δώσω ένα ρεσιτάλ στις αίθουσές του, παρότι είναι πολλοί οι συνάδελφοι και κιθαρίστες συνάδελφοι που έχουν συμπεριληφθεί στα προγράμματα του Μεγάρου πολλές φορές.
-- Το συνθετικό έργο του πατέρα σας εξακολουθεί να είναι παραγκωνισμένο;
-- Με το έργο του πατέρα μου Δημήτρη Φάμπα ασχολούμαι συστηματικά. Και μπορώ να παινευτώ ότι έχει εκδοθεί το 90% της μουσικής του. Επίσης, είναι πολλοί οι κιθαρίστες που παίζουν έργα του και πολλοί οι καθηγητές που εντάσσουν αυτά στα προγράμματα των μαθητών τους. Θα μπορούσα λοιπόν να πω ότι όλα καλά πάνε. Ομως, μπαίνει ένα άλλο ζήτημα, σε μια χώρα με τόσους εξαίρετους κιθαρίστες, με μια σπουδαία σχολή την οποία δημιούργησε ο Δημ. Φάμπας και εξακολουθεί να μεγαλώνει και να δίνει σπουδαίους καρπούς, μπορεί ένα τόσο σπουδαίο έργο συνθετικό και εκπαιδευτικό σαν του πατέρα μου να διδάσκεται αποσπασματικά και απλά σε 12 χρόνια σπουδής να παίζει ο μαθητής και ένα έργο Φάμπα κάτω από την ένδειξη ελληνικό έργο; Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε να διδάσκεται υποχρεωτικά από τα πρώτα χρόνια σπουδής της κιθάρας. Εχει επάξια κατακτήσει τη θέση του στο παγκόσμιο ρεπερτόριο του οργάνου και θα έπρεπε όλοι εμείς που παίζουμε και διδάσκουμε να το στηρίζουμε.
-- Και ο Σύλλογος που δημιουργήθηκε πριν από 15 χρόνια με στόχο να διατηρήσει ζωντανό και να προωθήσει ακόμα περισσότερο το έργο και τη μουσική του Δ. Φάμπα και παράλληλα να αποτελέσει ένα νέο κύτταρο δημιουργίας και προσφοράς πολιτισμού έχει κάνει βήματα; Αντιμετωπίζετε δυσκολίες;
-- Ο Σύλλογος Φίλων της Κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας» έχει κάνει πάρα πολλά βήματα. Δεν είναι μόνο τα νέα έργα που γράφτηκαν για κιθάρα προς τιμήν του Δ. Φάμπα στα πλαίσια ανοιχτών διεθνών προσκλήσεων σύνθεσης νέων έργων, οι παγκόσμιες και πανελλήνιες πρώτες εκτελέσεις έργων για κιθάρα και συμφωνική ορχήστρα, οι σειρές συναυλιών που έχουμε διοργανώσει με Ελληνες και ξένους σολίστ, η ΑΝΟΙΞΗ της ΚΙΘΑΡΑΣ για νέους ταλαντούχους κιθαρίστες, φέτος ελπίζουμε στην επιτυχία διοργάνωσης διαλέξεων όπως π.χ. στη Βιβλιοθήκη του Μεγάρου το Γενάρη με ομιλητή τον κ. Θωμά Ταμβάκο και συναυλιών με παιδιά που θα παρουσιάσουν έργα Δ. Φάμπα πάλι στη Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Μεγάρου το Μάρτη. Οι δυσκολίες πάρα πολλές, τόσο οικονομικές (φυσικά και πρωτίστως) όσο και ηθικές, αφού χρειάζεται πάρα πολλή προσπάθεια για να πείσουμε κάποιους φορείς π.χ. Δήμους να μας παραχωρήσουν κάποια αίθουσα.
-- Πώς χαρακτηρίζετε το ρόλο του κράτους απέναντι στη μουσική;
-- Αν πω ότι απέχει θα πω ψέματα. Παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην υποβάθμιση της ποιότητας της μουσικής παραγωγής και μουσικής εκπαίδευσης! Παίζει πρωτεύοντα ρόλο στη μάχη του να πείσει το λαό μας πως η μουσική δεν είναι αναγκαία για καλύτερη ποιότητα ζωής και φυσικά καθόλου αναγκαία στην εκπαίδευση των παιδιών και διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας. Αυτήν την κατάσταση, οι καλλιτέχνες μπορούν να την αντιμετωπίσουν μόνο με αγώνα και αποφασιστικότητα. Εξάλλου, ο μόνος αγώνας που χάνεται είναι αυτός που δε δίνεται.

Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ