14 Ιουν 2015

Βαριές οι ευθύνες εργοδοσίας - κυβέρνησης για τους νεκρούς στα ΕΛΠΕ

Βαριές οι ευθύνες εργοδοσίας - κυβέρνησης για τους νεκρούς στα ΕΛΠΕ
Ο «Ριζοσπάστης» επαναφέρει πλευρές του θανατηφόρου «ατυχήματος», συζητώντας με συνδικαλιστές του Μετάλλου και των «Ελληνικών Πετρελαίων»

Εργάτες στην πύλη των διυλιστηρίων, λίγη ώρα μετά το «ατύχημα»
Εργάτες στην πύλη των διυλιστηρίων, λίγη ώρα μετά το «ατύχημα»
Την 1η Ιούνη, πέθανε ο τέταρτος από τους έξι εργάτες που τραυματίστηκαν στις 8 Μάη στα ΕΛΠΕ, στη διάρκεια εργασιών συντήρησης. Ο κύκλος του αίματος έκλεισε ένα σχεδόν μήνα μετά το ατύχημα κι αυτό ήταν που διευκόλυνε τη διαχείρισή του από την κυβέρνηση και την εργοδοσία.
Ωστόσο, το εργοδοτικό έγκλημα δεν πρέπει να ξεχαστεί και δεν θα ξεχαστεί. Δεν είναι μόνο το χρέος απέναντι στους νεκρούς και σακατεμένους εργάτες, αλλά προπάντων η ευθύνη των ίδιων των εργαζομένων να παλέψουν και να διεκδικήσουν μέτρα υγείας και ασφάλειας, που θα διασφαλίζουν ότι θα γυρίζουν αρτιμελείς και ζωντανοί από το μεροκάματο.
Ο «Ριζοσπάστης» επαναφέρει πλευρές που ανέδειξε με το ρεπορτάζ του τις μέρες του «ατυχήματος», συζητώντας με συνδικαλιστές του Μετάλλου και εργαζόμενους των ΕΛΠΕ.
Ηξεραν, αλλά δεν πήραν μέτρα
«Οι ευθύνες της κυβέρνησης ξεκινάνε από το γεγονός ότι ένα τεράστιο σε αριθμό εργαζομένων και υψηλής επικινδυνότητας έργο, όπως είναι το γενικό shut - down των διυλιστηρίων, ξεκίνησε χωρίς να προηγηθεί κανένας έλεγχος», λέει στον «Ριζοσπάστη» ο Σωτήρης Πουλικόγιαννης, πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας, και εξηγεί:
«Μπορεί το υπουργείο Εργασίας να "διαφημίζει" ανά διαστήματα τους ελέγχους που διενεργεί, στο συγκεκριμένο όμως έργο δεν έγινε κανένας έλεγχος πριν από το ατύχημα από την κυβέρνηση, από το αρμόδιο υπουργείο και τις υπηρεσίες του. Και μάλιστα σε μια επιχείρηση όπως τα ΕΛΠΕ, της οποίας τη διοίκηση διορίζει η ίδια η κυβέρνηση, πράγμα που κάνει ακόμα πιο προφανές πως είχε κάθε δυνατότητα, αλλά δεν προχώρησε στη διενέργεια ελέγχου.
Ετσι, 3.500 εργαζόμενοι έπιασαν δουλειά με ωράρια που κυμαίνονταν από 12ωρα μέχρι και 16ωρα, χωρίς να παίρνουν ούτε καν το ρεπό τους. Για τις συνθήκες αυτές η κυβέρνηση δεν μπορεί να επικαλείται άγνοια, αφού τις σχετικές άδειες υπογράφουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά τα 12ωρα, προσφέρουν και πλήρη κάλυψη στην εταιρεία, η οποία στο πόρισμά της τα χαρακτηρίζει "συνήθη πρακτική" και τα συνεχίζει».
Τα ρίχνουν σε «ανθρώπινο λάθος»
Οι κυβερνητικές ευθύνες επιβεβαιώνονται και από τη στάση υπουργών, κυβερνητικών στελεχών και υπηρεσιών μετά την 8η Μάη. Οπως υπενθυμίζει ο Σ. Πουλικόγιαννης, τη μέρα του «ατυχήματος» έξω από την πύλη των ΕΛΠΕ ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Π. Λαφαζάνης, στις δηλώσεις του καλούσε, μεταξύ άλλων, «όλοι μαζί, κυβέρνηση, διοίκηση των ΕΛΠΕ και εργαζόμενοι (...) να προασπίσουμε την αξιοπιστία στη λειτουργία των ΕΛΠΕ».
Δίπλα, δηλαδή, στα ευχολόγια για την ασφάλεια και τη ζωή των εργαζομένων, για τις οποίες δεν έγινε το παραμικρό, ο υπουργός πρόσθεσε την ανάγκη να διαφυλαχθούν το κύρος και η αξιοπιστία της επιχείρησης!
«Η τακτική του υπουργείου προδίδει το σχέδιο που υπάρχει να πέσει όλη η ευθύνη σε έναν ή σε ορισμένους εργαζόμενους, σε κάποια έστω στελέχη της εταιρείας, κάτω από το πρόσχημα του "ανθρώπινου λάθους". Ετσι, στο συλλυπητήριο μήνυμά του μετά το θάνατο του τέταρτου εργαζόμενου, ο υπουργός "χαιρετίζει" το γεγονός ότι τα ΕΛΠΕ έχουν καλέσει σε απολογία εννέα στελέχη τους. Στην ουσία, πρόκειται για προσπάθεια να βγει λάδι η διοίκηση των ΕΛΠΕ», σχολιάζει ο Σ. Πουλικόγιαννης.
Οσο για το τι σημαίνει «ανθρώπινο λάθος», ο ίδιος εξηγεί: «Σημαίνει ότι δεν έφταιγαν τα 12ωρα, η εντατικοποίηση, οι άθλιες συνθήκες δουλειάς. Αποκλείεται, όμως, κάποια στελέχη από μόνα τους να έβαλαν όλους τους εργαζόμενους να δουλεύουν με τα ωράρια αυτά. Ούτε είναι δυνατό στελέχη από μόνα τους να παίρνουν την απόφαση να δίνουν εντολή να μειωθεί η διάρκεια του shut - down σε λιγότερες μέρες απ' όσες προβλέπονταν και ήταν αναγκαίο».
Αγνοήθηκαν ανησυχητικές ενδείξεις
Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου, σημειώνει με έμφαση το γεγονός ότι μια σειρά από ανησυχητικά στοιχεία και ενδείξεις, που προανήγγειλαν το έγκλημα, αγνοήθηκαν ολοκληρωτικά. «Από τις καταστάσεις προσωπικού των εργαζομένων λείπουν σχεδόν εξολοκλήρου οι τεχνίτες, είναι όλοι βοηθοί και ανειδίκευτοι», επισημαίνει. Η απάντηση των αρμοδίων από τις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας, όταν το Συνδικάτο έθεσε το ζήτημα, ήταν ότι δεν υπάρχει κάποιος νόμος που να περιορίζει τη σύνθεση.
Ωστόσο, ο Σ. Πουλικόγιαννης υπογραμμίζει πως έπρεπε «να χτυπήσει καμπανάκι» για τις υπηρεσίες του υπουργείου, προκειμένου «να προχωρήσουν σε παύση εργασιών για να διαπιστώσουν τι συμβαίνει». Επίσης, όπως τονίζει, απόδειξη για το ότι το ατύχημα δεν οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, ούτε σε ένα τυχαίο περιστατικό, αποτελεί το γεγονός ότι είχαν σημειωθεί διαρροές σε δυο - τρεις περιπτώσεις, «άσχετα αν μόνο σε μία από αυτές προέκυψε η φλόγα, με τη γνωστή τραγική εξέλιξη».
Ακόμα και μετά το ατύχημα, «ενώ έχουν γίνει καταγγελίες για τις εξοντωτικές συνθήκες, για μη απόδοση ρεπό, δεν έχει κινηθεί η διαδικασία για κάποια έρευνα», προσθέτει.
Τι έκαναν όμως κυβέρνηση, υπουργεία και υπηρεσίες αντί για τα παραπάνω; «Επέτρεψαν να συνεχιστούν οι εργασίες χωρίς να έχει βγει το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων του ΚΕΠΕΚ. Δηλαδή, συνέβη ένα "ατύχημα" τέτοιων διαστάσεων και το έργο συνεχίστηκε κανονικά, χωρίς να έχουν διαπιστωθεί οι αιτίες που το προκάλεσαν. Που σημαίνει πως είναι πιθανό οι εργαζόμενοι να συνεχίζουν να δουλεύουν απροστάτευτοι από τον κίνδυνο.
Το Συνδικάτο ζήτησε να γίνει διακοπή εργασιών και γρήγορη διερεύνηση των αιτιών. Θέση του ήταν πως πρέπει, αφού αποκαλυφθούν οι αιτίες, να διορθωθούν σε όλο το διυλιστήριο και μετά να συνεχιστούν οι εργασίες. Αυτό δεν έγινε. Και όχι μόνο δεν έγινε, αλλά ξεκινά το νέο shut - down στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα και δεν έχει βγει ακόμα το πόρισμα, για να ληφθούν τα ανάλογα μέτρα».
Σε ετοιμότητα μπροστά στο νέο shut down
«Αυτά μπορούσαν να τα κάνουν και δεν τα έκαναν, γιατί θέλουν να στηρίξουν την προσπάθεια της επιχείρησης να αυξήσει την κερδοφορία της. Να στηρίξουν την προσπάθειά της να γίνει η συντήρηση γρήγορα για να τεθούν οι μονάδες ξανά σε λειτουργία. Παίζουν κορόνα - γράμματα την ασφάλεια των εργαζομένων για να εξυπηρετήσουν τα κέρδη της εταιρείας», σημειώνει ο συνδικαλιστής.
Καταλήγει λέγοντας ότι οι εργασίες στον Ασπρόπυργο τελειώνουν από μέρα σε μέρα, αλλά ακολουθεί το shut - down στα διυλιστήρια της Ελευσίνας, όπου έχει ήδη ξεκινήσει η σχετική προετοιμασία. Μπροστά σ' αυτό, οι δυνάμεις του Συνδικάτου βρίσκονται σε ετοιμότητα: «Το Συνδικάτο προγραμματίζει συγκέντρωση και Γενική Συνέλευση με τους εργαζόμενους που θα δουλέψουν εκεί, καλεί σε οργάνωση για μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, για εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ