15 Αυγ 2015

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ - ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΑ Στους λίγους... τα πολλά της πίτας των κερδών

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ - ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΑ
Στους λίγους... τα πολλά της πίτας των κερδών

Μπαρτσελόνα και Ρεάλ Μαδρίτης είναι αυτές που εκτοξεύουν το ισπανικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου
Μπαρτσελόνα και Ρεάλ Μαδρίτης είναι αυτές που εκτοξεύουν το ισπανικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου
Associated Press
Στην τελική τους ευθεία για την έναρξη ενόψει της νέας σεζόν μπαίνουν πλέον τα περισσότερα πρωταθλήματα της Ευρώπης, όπως παραδοσιακά συμβαίνει στο δεύτερο 15νθήμερο του Αυγούστου τα τελευταία χρόνια. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της συνεχώς αυξανόμενης εμπορευματοποίησης του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου σε όλα τα επίπεδα, εγχώριες και ευρωπαϊκές διοργανώσεις, αφού το κυνήγι του κέρδους επέβαλλε τις όσο το δυνατόν διευρυμένες αγωνιστικές σεζόν. Ετσι, η κλασική περίοδος έναρξης απ' τα τέλη Αυγούστου έως το πρώτο 10ήμερο του Σεπτέμβρη, που υπήρχε μέχρι τουλάχιστον τις αρχές της 10ετίας του '90, έχει μετατεθεί τα τελευταία χρόνια ακόμα πιο νωρίς, ως αποτέλεσμα των λογικών που επιβάλλει η αγορά.
Στα ύψη οι ισχυροί - στα ίδια οι μικρομεσαίοι
Ωστόσο, εκεί που έχουν σημειωθεί άλματα είναι στα αποτελέσματα αυτής της εμπορευματοποίησης, τα οποία έχουν κάνει τουλάχιστον τα 5 απ' τα λεγόμενα κορυφαία πρωταθλήματα της Ευρώπης να θεωρούνται... μαγαζιά γωνία και να συγκεντρώνουν κάθε χρόνο τεράστια κέρδη από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τις χορηγίες, τις διαφημίσεις, που ανεβαίνουν σε... αστρονομικά ύψη. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η ευρωπαϊκή αγορά του ποδοσφαίρου τη σεζόν 2013/14, όταν και έληξε η σχετική τριετία που αφορά τη μελέτη εσόδων, έσπασε το «φράγμα» των 20 δισ. ευρώ χάρη στην άνοδο που παρουσίασαν τα «πέντε κορυφαία ευρωπαϊκά πρωταθλήματα» (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League και Serie A). Νεότερα στοιχεία για την περσινή σεζόν 2014/15 αναφέρουν ότι τα έσοδα μόνο για τα συγκεκριμένα πέντε πρωταθλήματα έφθασαν στα 11,3 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 15%. Αντίθετα, τα στοιχεία δείχνουν μικρότερη αύξηση για τα υπόλοιπα πρωταθλήματα των ευρωπαϊκών χωρών σε σχέση με τα ποσά που υπήρξαν τη σεζόν 2013/14.
ΑΓΓΛΙΑ - PREMIER LEAGUE: Στην κορυφή με όπλο τα τηλεοπτικά δικαιώματα

Στην κορυφή με τεράστια διαφορά απ' τους υπόλοιπους βρίσκεται από πλευράς εμπορικότητας η Πρέμιερ Λιγκ της Αγγλίας
Στην κορυφή με τεράστια διαφορά απ' τους υπόλοιπους βρίσκεται από πλευράς εμπορικότητας η Πρέμιερ Λιγκ της Αγγλίας
Την ίδια ώρα, διαφορές υπάρχουν και μεταξύ των... πρωτοπόρων, με το αγγλικό πρωτάθλημα της Premier League να βρίσκεται στην κορυφή, μακράν του δεύτερου. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το ποσό για τα τηλεοπτικά δικαιώματα της περιόδου 2016 - '19 έφθασε λίγο κάτω απ' τα 12 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των εκτός Αγγλίας συμφωνιών. Την αμέσως προηγούμενη σεζόν για τα τηλεοπτικά δικαιώματα που αφορούσαν την τριετία 2013 - '16 το αντίστοιχο ποσό ήταν 7,4 δισ. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι 20 κορυφαίοι αγγλικοί σύλλογοι αναλογούν στο 20% της συνολικής ευρωπαϊκής ποδοσφαιρικής αγοράς. Αξίζει να σημειωθεί πως με βάση τη νέα συμφωνία για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, ακόμα και η ομάδα που θα πάρει την τελευταία θέση στη βαθμολογία θα καρπωθεί περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι μεγαλύτερο από τα γενικά έσοδα των περισσότερων ομάδων στον κόσμο. Σύμφωνα με κάποια άλλα στοιχεία, τη σεζόν 2013/14 μοιράστηκαν στις ομάδες της Premier League 1.875.000.000 ευρώ, ενώ τη φετινή σεζόν 2014/15, που τελείωσε το Μάη, το συγκεκριμένο νούμερο ξεπέρασε τα 2 δισ. φτάνοντας τα 2.274.300.000 ευρώ.
ΓΕΡΜΑΝΙΑ - ΒUNDESLIGA: Κορυφαία στις χορηγίες
Στη δεύτερη θέση των πρωταθλημάτων με τα μεγαλύτερα έσοδα βρέθηκε η γερμανική Bundesliga, με τη συγκεκριμένη περίοδο να είναι η όγδοη που παρουσιάζεται αύξηση εσόδων. Τα συνολικά έσοδα έφθασαν στα 2,3 δισ. ευρώ (+13%), με την αύξηση να αποδίδεται στα μεγαλύτερα τηλεοπτικά έσοδα, τα οποία πάντως είναι τα χαμηλότερα μεταξύ των πέντε κορυφαίων πρωταθλημάτων. Ωστόσο, εκεί που είναι το βαρύ χαρτί του γερμανικού πρωταθλήματος είναι οι χορηγίες και η υποστήριξη των πολυεθνικών, αφού η Bundesliga θεωρείται ότι κατέχει την πρώτη θέση εκ των 5 ισχυρών πρωταθλημάτων στον τομέα του μάρκετινγκ, βοηθούμενη και από την πληρότητα των γηπέδων και το ενδιαφέρον του γερμανικού κοινού, γεμίζοντας έτσι τα ταμεία της και με άλλους τρόπους, μη στηριζόμενη στα τηλεοπτικά δικαιώματα. Αλλωστε, υπάρχει και το κακό προηγούμενο του ομίλου «Κιρχ», που έπληξε τα έσοδα του πρωταθλήματος.
ΙΣΠΑΝΙΑ - LA LIGA: Την... απογειώνουν Ρεάλ, Μπαρτσελόνα

Οι χορηγίες απ' τις πολυεθνικές κρατούν στα ...ψηλά το γερμανικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου
Οι χορηγίες απ' τις πολυεθνικές κρατούν στα ...ψηλά το γερμανικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου
Associated Press
Σε σημαντική άνοδο βρίσκεται τα τελευταία χρόνια το ισπανικό πρωτάθλημα της πρώτης κατηγορίας, ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση τα πράγματα δείχνουν να είναι διαφορετικά απ' ό,τι στα πρωταθλήματα της Αγγλίας και της Γερμανίας. Και αυτό γιατί η La Liga στηρίζει την ανοδική της πορεία κυρίως στην απήχηση που έχουν παγκοσμίως οι δύο βασικοί πρωταγωνιστές του πρωταθλήματος, Ρεάλ Μαδρίτης και Μπαρτσελόνα, και όχι τόσο στο συνολικό επίπεδο. Αλλωστε, όσον αφορά τα οικονομικά οι διαφορές είναι τεράστιες ανάμεσα στις δύο συγκεκριμένες και τις υπόλοιπες ομάδες. Ουσιαστικά, θα 'λεγε κανείς πως υπάρχουν τρεις εμπορικές ζώνες, με τις δύο άσπονδες... φίλες του ισπανικού πρωταθλήματος να είναι στην πρώτη, τις Ατλέτικο Μαδρίτης, Βαλένθια, Σεβίλη να αποτελούν τη δεύτερη και όλες τις υπόλοιπες ομάδες να ακολουθούν σε μια τρίτη ζώνη, που έχει και αυτή τις διαφορές της (π.χ. Ατλέτικο Μπιλμπάο, Βιγιαρεάλ, Λα Κορούνια δείχνουν να είναι σε κάπως καλύτερη μοίρα). Σημειώνεται πως στο ισπανικό πρωτάθλημα δεν υπήρχε μέχρι πέρσι κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων.
Σημαντικό πλεονέκτημα για την εμπορική άνοδο της La Liga αποτέλεσαν οι συμφωνίες με την ασιατική αγορά που υπογράφτηκαν τα τελευταία χρόνια για τα παιχνίδια της Ρεάλ και της Μπαρτσελόνα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τα περισσότερα μεταξύ τους ντέρμπι τα τελευταία χρόνια επιλέγονται απ' τους διοργανωτές να γίνονται σε απογευματινές ώρες Ευρώπης προκειμένου να είναι στη λεγόμενη prime time της Ασίας.
ΓΑΛΛΙΑ - Ligue 1: Σε άνοδο λόγω του ανταγωνισμού
Σημαντική άνοδο έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια και το γαλλικό πρωτάθλημα της Ligue 1 καθώς υπολογίζεται ότι τη σεζόν 2013/14 τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 201 εκατ. ευρώ αγγίζοντας το 1,5 δισ. Αυτό οφείλεται και στην αύξηση του ανταγωνισμού στο πρωτάθλημα με την ισχυροποίηση ομάδων όπως η Παρί Σ.Ζ., η Μαρσέιγ, που έβαλαν τέλος στην πρωτοκαθεδρία της Λιόν. Ετσι, το γαλλικό πρωτάθλημα άρχισε να αποκτάει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και εκτός Γαλλίας και να «τσιμπάει» στα διεθνή τηλεοπτικά δικαιώματα.
ΙΤΑΛΙΑ - SERIE A: Προσπαθεί να συνέλθει
Εχοντας πληγωθεί απ' τα εξωαγωνιστικά σκάνδαλα με τους στημένους αγώνες και επηρεασμένο και από τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας, το Campionato προσπαθεί να ξαναβρεί τον δρόμο του προς τις πρώτες θέσεις. Αν και θεωρείται εντός των 5 κορυφαίων πρωταθλημάτων, εντούτοις η απόσταση από το αγγλικό, το γερμανικό και το ισπανικό πρωτάθλημα θεωρείται τεράστια. Πλεονέκτημα της Serie A είναι ότι διαθέτει φανατικό κοινό και εκτός Ιταλίας κυρίως λόγω των δημοφιλών ομάδων που διαθέτει και όχι τόσο λόγω του θεάματος που προσφέρει. Την ίδια ώρα η κατάσταση στους περισσότερους συλλόγους δεν είναι και η καλύτερη οικονομικά, με την πρόσφατη χρεοκοπία της Πάρμα να το αποδεικνύει. Στην ουσία, οι περισσότερες ομάδες είναι εξαρτημένες απ' τα τηλεοπτικά έσοδα, τα οποία αγγίζουν σχεδόν το 55% του προϋπολογισμού ενός συλλόγου. Ωστόσο, τα τηλεοπτικά δικαιώματα της Serie Α κυμαίνονται σε ένα ποσό 700 - 800 εκατ. ευρώ.

ΜΠ. ΤΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

TOP READ