Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυναν ο Σταύρος Τάσσος, βουλευτής Λέσβου του ΚΚΕ και υποψήφιος περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, και η Αγλαΐα Κυρίτση, δημοσιογράφος και υποψήφια περιφερειακή σύμβουλος στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.
Ο Στ. Τάσσος σημείωσε: «"Πολιτισμός για όλους - Πολιτισμός παντού" ή "Ο πολιτισμός σώζεται όταν σώζονται οι άνθρωποι", για να συνδέσω τη σημερινή εκδήλωση με την αυριανή παράσταση "Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν" και τον συγγραφέα του έργου Μπέρτολτ Μπρεχτ». Ακόμα τόνισε ότι χρειάζονται «έργα που αναζητούν αξίες, ιδανικά και ανώτερες αλήθειες. Εργα διαχρονικά και ακατάλυτα στο χρόνο. Εργα υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας, που ανοίγουν νέους δρόμους και προοπτικές. Για μια Τέχνη, που, όπως λέει ο Μαγιακόφσκι, "δεν θα αντανακλά σαν τον καθρέφτη, μα σαν φακός θα μεγεθύνει". Για μια Τέχνη που καλλιεργεί το ανθρώπινο συναίσθημα, τη φαντασία, την ευαισθησία, την έξαρση, αλλά και τη θέληση να πραγματοποιηθεί η κοινωνική αλλαγή για μια αταξική κοινωνία, όπου οι έννοιες του πολιτισμού και της τέχνης συμπίπτουν».
Η Αγλαΐα Κυρίτση, από την πλευρά της, κατέθεσε κάποιες σκέψεις, ως ερεθίσματα για προβληματισμό και εμβάθυνση: «Τι ορίζεται σήμερα ως πολιτισμός; Τι είναι πολιτισμός; Από ποιους παράγεται; Μέσα από ποια κανάλια παράγεται; Πώς προωθείται; Και, τελικά, τι υπηρετεί; Ο λαϊκός πολιτισμός βρίσκεται σε υποχώρηση και γιατί; Ο περίφημος πολιτιστικός ιμπεριαλισμός, όπως εύστοχα έχει οριστεί, πώς προωθείται, πώς αναπτύσσεται και πού στοχεύει; (...) Ομογενοποίηση, ισοπέδωση, ομοιομορφία, απόσυρση από τα κοινά, ιδιώτευση, ατομισμός και τελικά απογοήτευση και μοναξιά, ακριβώς για να αναπαράγεται το κυρίαρχο πρότυπο και να μη διαταράσσεται ο κύκλος του αγοραίου πολιτισμού, που ως εμπορικό προϊόν υπακούει στους κανόνες της αδηφάγου καπιταλιστικής ανάπτυξης. Μιας καπιταλιστικής ανάπτυξης που θέλει για να επιτευχθεί όχι τον άνθρωπο - πολίτη που συμμετέχει και παράγει, αλλά τον άνθρωπο - καταναλωτή.
Που θέλει τον άνθρωπο όχι καθημερινό κοινωνό και παραγωγό του πολιτισμού, αλλά τον άνθρωπο καταναλωτή ενός "πολιτισμού" που χειραγωγεί αντί να χειραφετεί, που ελέγχει αντί να απελευθερώνει».
Ο Στ. Τάσσος σημείωσε: «"Πολιτισμός για όλους - Πολιτισμός παντού" ή "Ο πολιτισμός σώζεται όταν σώζονται οι άνθρωποι", για να συνδέσω τη σημερινή εκδήλωση με την αυριανή παράσταση "Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν" και τον συγγραφέα του έργου Μπέρτολτ Μπρεχτ». Ακόμα τόνισε ότι χρειάζονται «έργα που αναζητούν αξίες, ιδανικά και ανώτερες αλήθειες. Εργα διαχρονικά και ακατάλυτα στο χρόνο. Εργα υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας, που ανοίγουν νέους δρόμους και προοπτικές. Για μια Τέχνη, που, όπως λέει ο Μαγιακόφσκι, "δεν θα αντανακλά σαν τον καθρέφτη, μα σαν φακός θα μεγεθύνει". Για μια Τέχνη που καλλιεργεί το ανθρώπινο συναίσθημα, τη φαντασία, την ευαισθησία, την έξαρση, αλλά και τη θέληση να πραγματοποιηθεί η κοινωνική αλλαγή για μια αταξική κοινωνία, όπου οι έννοιες του πολιτισμού και της τέχνης συμπίπτουν».
Η Αγλαΐα Κυρίτση, από την πλευρά της, κατέθεσε κάποιες σκέψεις, ως ερεθίσματα για προβληματισμό και εμβάθυνση: «Τι ορίζεται σήμερα ως πολιτισμός; Τι είναι πολιτισμός; Από ποιους παράγεται; Μέσα από ποια κανάλια παράγεται; Πώς προωθείται; Και, τελικά, τι υπηρετεί; Ο λαϊκός πολιτισμός βρίσκεται σε υποχώρηση και γιατί; Ο περίφημος πολιτιστικός ιμπεριαλισμός, όπως εύστοχα έχει οριστεί, πώς προωθείται, πώς αναπτύσσεται και πού στοχεύει; (...) Ομογενοποίηση, ισοπέδωση, ομοιομορφία, απόσυρση από τα κοινά, ιδιώτευση, ατομισμός και τελικά απογοήτευση και μοναξιά, ακριβώς για να αναπαράγεται το κυρίαρχο πρότυπο και να μη διαταράσσεται ο κύκλος του αγοραίου πολιτισμού, που ως εμπορικό προϊόν υπακούει στους κανόνες της αδηφάγου καπιταλιστικής ανάπτυξης. Μιας καπιταλιστικής ανάπτυξης που θέλει για να επιτευχθεί όχι τον άνθρωπο - πολίτη που συμμετέχει και παράγει, αλλά τον άνθρωπο - καταναλωτή.
Που θέλει τον άνθρωπο όχι καθημερινό κοινωνό και παραγωγό του πολιτισμού, αλλά τον άνθρωπο καταναλωτή ενός "πολιτισμού" που χειραγωγεί αντί να χειραφετεί, που ελέγχει αντί να απελευθερώνει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου