Ο πολιτισμός(;) των πιθήκων
Ο χιμπατζής, ο κοντινότερος εν ζωή συγγενής του ανθρώπινου είδους, ίσως είναι ακόμη πιο κοντινός απ' ό,τι πιστεύαμε: οι ομάδες των χιμπατζήδων δείχνουν συμπεριφορές που μπορούν να περιγραφούν μόνο σαν κοινωνικά έθιμα ή πολιτιστικές παραδόσεις που μεταφέρονται από γενιά σε γενιά
Τα δύο τελευταία χρόνια, μια χωρίς προηγούμενο συνεργασία μεταξύ όλων των μεγάλων ερευνητικών ομάδων που μελετούν τους χιμπατζήδες, κατέγραψε πλειάδα ξεχωριστών στοιχείων μεταφερόμενης παράδοσης που διασχίζει ολόκληρη την Αφρική και περιλαμβάνει πράξεις που ξεκινούν από τη χρήση εργαλείων, ως τις μορφές επικοινωνίας μεταξύ των ζώων και τις μορφές κοινωνικής συμπεριφοράς τους. Η αναδυόμενη νέα εικόνα μας για τους χιμπατζήδες δεν επηρεάζει μόνο τον τρόπο που βλέπουμε αυτά τα καταπληκτικά ζώα, αλλά μεταβάλλει και την αντίληψη που έχουμε για τη μοναδικότητά μας σαν είδος, αμφισβητώντας μερικές από τις αρχαιότερες αντιλήψεις για την ερμηνεία της εξαιρετικής ικανότητας του ανθρώπου να αναπτύσσει πολιτισμό.
Ηδη από το 1973, η διάσημη ερευνήτρια Τζέιν Γκούνταλ, είχε καταγράψει 13 είδη εργαλείων και 8 κοινωνικές συμπεριφορές που διαφοροποιούσαν τους χιμπατζήδες του Γκόμπε από τους υπόλοιπους χιμπατζήδες του κόσμου. Στους ανθρώπους οι πολιτιστικές παραδόσεις εκτείνονται από τεχνολογικές διαφορές, έθιμα γάμου, συνήθειες του κυνηγιού μέχρι τους μύθους και τις παραδόσεις. Τα ζώα φυσικά δεν έχουν μύθους και παραδόσεις, αλλά έχουν την ικανότητα να περνούν τρόπους συμπεριφοράς από γενιά σε γενιά, όχι μέσω της κληρονομικότητας, αλλά μέσω της εκμάθησης.
Οπως μιλάμε για την ευρωπαϊκή κουλτούρα ή την ασιατική κουλτούρα, ή ακόμα και για την κουλτούρα συγκεκριμένων εθνών, έτσι μπορούμε να μιλήσουμε και για την κουλτούρα των χιμπατζήδων του δάσους Τάι, ή τους δάσους Κίμπαλε, ή των βουνών Μαχάλε. Αν παρατηρήσει κανείς ένα χιμπατζή και καταγράψει τις συμπεριφορές που επιδεικνύει, συχνά μπορεί με απόλυτη βεβαιότητα να υποδείξει ότι ο χιμπατζής αυτός προέρχεται από κάποια συγκεκριμένη περιοχή.
Εκτενής έρευνα ανάλογη με αυτή για τους χιμπατζήδες δεν έχει γίνει με άλλα ζώα, που δείχνουν να έχουν ξεχωριστές ικανότητες, όπως οι φάλαινες ή τα δελφίνια. Ωστόσο, όπως και οι φάλαινες και τα δελφίνια, έτσι και οι πληθυσμοί των χιμπατζήδων μειώνονται με ραγδαίους ρυθμούς. Μαζί με τις ομάδες χιμπατζήδων, που εξαφανίζονται λόγω της διάνοιξης δρόμων για διευκόλυνση της υλοτόμησης και λόγω του παράνομου και σε ορισμένες περιπτώσεις νόμιμου κυνηγιού, χάνεται οριστικά και η δυνατότητα νέων επιστημονικών ανακαλύψεων για τις πολιτιστικές τους παραδόσεις και εμμέσως για την προϊστορία του ανθρώπου.
Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγή: «Scientific American»
Μαϊμουδίζουν οι μαϊμούδες;
Οι χιμπατζήδες έχουν την ικανότητα να μιμούνται, ή απλώς παρακολουθώντας μια διαδικασία προσελκύεται η προσοχή τους στα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται και μετά ανακαλύπτουν από την αρχή πώς να κάνουν τη διαδικασία με τη μέθοδο δοκιμής και σφάλματος; Πολλοί επιστήμονες θεωρούν απαραίτητη ικανότητα τη μίμηση για να δεχτούν την ύπαρξη πολιτιστικών παραδόσεων σε οποιοδήποτε είδος ζωής. Για να διαπιστωθεί τι ακριβώς συμβαίνει, έγιναν πειράματα όπου μια ομάδα χιμπατζήδων παρακολούθησε μια σύνθετη διαδικασία ξεφλουδίσματος φρούτων, ενώ μια άλλη ομάδα μια τελείως διαφορετική μέθοδο. Παράλληλα έγινε ανάλογο πείραμα με τρίχρονα παιδιά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εξάχρονοι χιμπατζήδες παρουσιάζουν συμπεριφορά παρόμοια με των τρίχρονων παιδιών, αν και η πιστότητα της μίμησης των χιμπατζήδων υπολείπεται. Πέρα από τα πειράματα αυτά, είναι δύσκολο να ερμηνευτούν οι γεωγραφικές διαφορές στις συμπεριφορές των χιμπατζήδων, αν αυτοί ανακαλύπτουν τις συμπεριφορές αυτές κάθε φορά από την αρχή. Η μόνη εξήγηση είναι ότι αντιγράφουν τις συμπεριφορές που βλέπουν από τα άλλα μέλη της ομάδας. Βέβαια, όπως και στους ανθρώπους, μερικές κοινωνικές συμπεριφορές αναμφίβολα μεταβιβάζονται σαν συνδυασμός μίμησης και απλούστερων μορφών κοινωνικής διδαχής, όπως η προσέλκυση της προσοχής κάποιου σε χρήσιμα εργαλεία. Ακόμα κι έτσι, η παρακολούθηση με προσοχή της συμπεριφοράς των μεγαλύτερων είναι απαραίτητος παράγοντας για να επιζήσει στη ζούγκλα ένας χιμπατζής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου