ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ
«Ο τελευταίος ακροβάτης του μοντερνισμού»
Η εκθεσιακή «επιστροφή» του Κώστα Κουλεντιανού, στην Αθήνα, οφείλεται στο γιο του, Μπεν Κουλεντιανό, ο οποίος μεγάλωσε στην Αθήνα, μακριά απ' τον πατέρα του, με τον οποίο ξανάσμιξε, πηγαίνοντας, το 1976, για σπουδές στο Παρίσι. Τότε, πια, ο γιος μπόρεσε να εκτιμήσει καλύτερα το έργο του «μεγαλύτερου Ελληνα γλύπτη του 20ού αιώνα», κατά τον επιστημονικό συνεργάτη της έκθεσης, στο Μουσείο Μπενάκη, Ντένη Ζαχαρόπουλο. «Καθότι Ελληνας, μπόρεσα να υποστηρίξω καλύτερα στον τόπο μου το έργο του πατέρα μου, ώστε να βρει τη θέση που του αξίζει», λέει ο Μπεν Κουλεντιανός, ο οποίος δούλεψε πολύ κοντά στον πατέρα του μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970, οπότε πήγε για μουσικές σπουδές στην Αμερική, από όπου επέστρεψε το 1990 και ξαναδούλεψε με τον πατέρα του, μέχρι το θάνατό του, το 1995, στη Γαλλία. Συνεργαζόμενος και «ζώντας μέσα από το έργο του πατέρα», ο Μπεν Κουλεντιανός θεωρεί εαυτόν «εξπέρ» όσον αφορά στο έργο του πατέρα του, συνυπογράφει, μαζί με τον Θόδωρο Παπαδόπουλο, το συντονισμό και την επιμέλεια της έκθεσης με τίτλο «Κ. Κουλεντιανός. Ο τελευταίος ακροβάτης του μοντερνισμού».
«Ελαμψε στη Γαλλία»
Στο Παρίσι, στο σπίτι του Κουλεντιανού, όπως και των γειτόνων του, επίσης αυτοεξόριστων συντρόφων του, γλυπτών Μέμου Μακρή καιΙάσονα Μολφέση, συναθροίζονταν κι άλλοι Ελληνες δημιουργοί (Αξελός, Πράσινος, Μόραλης, Φραγκιάς), αλλά και προοδευτικοί Γάλλοι (λ.χ. Ροζέ Βαγιάν). Φίλος του Κουλεντιανού ήταν και ο κορυφαίος του μοντερνισμού, Πάμπλο Πικάσο.
Ο Κουλεντιανός «ζούσε μέσα από τη δουλειά του και αγαπούσε ιδιαίτερα τους φίλους του. Ενιωθε Ελληνας, όπως νιώθει κάποιος που αγαπάει την πατρίδα του. Δούλεψε πολύ με την Ελλάδα, κάνοντας πολλές εκθέσεις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια της ζωής του και ήθελε πολύ να διδάσκει στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά δεν πρόλαβε», λέει ο γιος του.
Πλούσια και πολύτροπη δημιουργία
Η έκθεση περιλαμβάνει 120 έργα του καλλιτέχνη, αντιπροσωπευτικά όλων των περιόδων δημιουργίας του. Από τα πρώτα σπουδαστικά έργα της δεκαετίας του 1940, όταν ακόμα δούλευε σε πηλό, έως τα μνημειακά του έργα σε σίδερο των τελευταίων δεκαετιών της ζωής του. Στόχος της έκθεσης είναι η «ανασκόπηση» του συνόλου της δημιουργίας του καλλιτέχνη. Θέματα όπως η ποικιλία των υλικών και η πλαστική άνεση, με την οποία τα χρησιμοποιούσε, η ενασχόλησή του με την ανθρώπινη μορφή, ο συνδυασμός επιπέδων, σε έργα μικρών αλλά και μεγάλων διαστάσεων, η συνέπεια της πορείας του προς την όλο και μεγαλύτερη απλότητα αποτελούν τα θεμελιώδη ζητήματα της έκθεσης και της έκδοσης που τη συνοδεύει.
Αποκλειστικό υλικό της δουλειάς του ήταν το μέταλλο (κασσίτερος, μολύβι, χαλκός, σίδερο, ατσάλι). Το ανθρώπινο σώμα, συνήθως γυναικείο, αποτέλεσε αρχικά το κύριο θέμα του. Σταδιακά τα έργα του έγιναν περισσότερο σχηματοποιημένα, με έμφαση στις γεωμετρικές δομές. Τα «βιδωτά» γλυπτά της δεκαετίας του '70 συνοψίζουν την έως τότε πορεία του. Είναι συνήθως μεγάλων διαστάσεων και αποτελούν συναρθρώσεις επίπεδων ή καμπύλων επιφανειών, καθαρών στη μορφή αλλά δυναμικών στην κίνηση. Χαρακτηριστικό τους το βαμμένο σίδερο (μαύρο, κόκκινο ή άσπρο).
Ο Κ. Κουλεντιανός, μιλώντας για το έργο του έλεγε: «Χρησιμοποιώ ως υλικό κυρίως το σίδερο, όλο και πιο σκληρό, πιο βαρύ, πιο δύσκολο να το δουλέψεις. Προσπαθώ να του αφαιρέσω το ακατέργαστο βάρος του και να του δώσω μια άλλη κίνηση. Το βασικό μου πρόβλημα είναι ο χώρος, το φως και ο όγκος. Το πώς το εκάστοτε έργο μου θα μπορέσει να τοποθετηθεί στο χώρο και να δεχτεί το φως, ώστε να αποκτήσει σημασία. Προσπαθώ μέσα από τις φόρμες μου να διανοίξω το χώρο κάνοντας τρύπες για να μπορέσει να περάσει το φως, για να μπει ο χώρος μέσα στο αντικείμενο, το οποίο με τη σειρά του μπαίνει μέσα στο χώρο».
Αρ. Ελ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου