Monopolies Watch 9: Εφοπλιστικό Κεφάλαιο 1
ΕΦΟΠΛΙΣΤΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Τεράστιες επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς LNG
Χρυσοφόρες μπίζνες για τις ελληνόκτητες εταιρείες, την ώρα που οι ναυτεργάτες σαπίζουν στην ανεργία και στα ναυπηγεία δεν πέφτει ούτε σφυριά
Μια ακόμα πλευρά των ανταγωνισμών για την Ενέργεια και τη φρενίτιδα μερίδων του κεφαλαίου γύρω από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου, δίνει η μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας Douglas Westwood, σύμφωνα με την οποία οι κεφαλαιακές επενδύσεις στο LNG (Liquefied Natural Gas - υγροποιημένο αέριο) πρόκειται να υπερδιπλασιαστούν στα 228 δισ. δολάρια διεθνώς κατά την περίοδο 2013-17. Η εταιρεία προβλέπει πολλαπλασιασμό των έργων υγροποίησης αερίου τόσο στην ξηρά, όσο και στη θάλασσα, αλλά και των τερματικών αεριοποίησης.
Γεωγραφικά, σημειώνει ότι θα πρωταγωνιστήσουν η περιοχή της Αυστραλίας και η Βόρεια Αμερική, όπου η εξόρυξη του σχιστολιθικού αερίου αναμένεται να φέρει τις ΗΠΑ στις πρώτες θέσεις των εξαγωγέων παγκόσμια, μαζί με τη Ρωσία, το Κατάρ και την Αυστραλία. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Douglas Westwood, οι σταθμοί υγροποίησης θα απαιτήσουν επενδύσεις 143 δισ. δολαρίων, ενώ οι τερματικοί σταθμοί 50 δισ. και τα πλοία LNG άλλα 50 δισ. δολάρια.
Αλλες πηγές της αγοράς Ενέργειας, προβλέπουν ότι το παγκόσμιο εμπόριο LNG θα αυξηθεί από 310 δισ. κ.μ. που ήταν το 2011, στα 570 δισ. κ.μ. το 2020 και τα 880 δισ. κ.μ. το 2030. Η αύξηση θα οφείλεται κυρίως στην άνοδο των εισαγωγών από Κίνα και Ινδία. Τα δύο αυτά κράτη αναμένεται να αυξήσουν τις εισαγωγές τους τόσο από το Κατάρ όσο και την Αυστραλία. Παράλληλα, υπολογίζεται ότι τα κράτη που θα εισάγουν υγροποιημένο φυσικό αέριο θα φθάσουν τα 40 μέχρι το 2030.
Πρόσφατη έρευνα της γαλλικής BNP, κατέληγε στην εκτίμηση ότι οι ασιατικές χώρες θα χρειαστούν επιπλέον 8 εκ. τόνους LNG, για να καλύψουν το ενεργειακό τους ισοζύγιο. Σαν αποτέλεσμα, το LNG αναμένεται να κερδίσει ραγδαία μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια αγορά Ενέργειας, από το 19% που κατέχει σήμερα.
Ο παγκόσμιος στόλος μεταφοράς LNG αριθμεί σήμερα πλοία μεταφορικής ικανότητας 53 εκ. κυβικών μέτρων. Εως το 2030, υπολογίζεται ότι ο στόλος αυτός θα πρέπει να αυξηθεί από τα 360 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που είναι σήμερα, στα 900, με συνολική χωρητικότητα 90 εκ. κυβικών μέτρων, προκειμένου να καλύψει την παγκόσμια ζήτηση στις θαλάσσιες μεταφορές. Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, από το συνολικό αριθμό των πλοίων μεταφοράς LNG, το 1/6 ήταν κάτω από τη σημαία κράτους - μέλους της ΕΕ, ενώ εκτιμάται ότι οι ανάγκες της θα απορροφούν μελλοντικά το 30% του συνόλου των δρομολογίων παγκόσμια.
Οι εξελίξεις αυτές συνδέονται άμεσα με τους σχεδιασμούς του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, το οποίο φιλοδοξεί να κυριαρχήσει στις θαλάσσιες μεταφορές του LNG και να πολλαπλασιάσει τα κέρδη του. Γι' αυτό, οι εφοπλιστές προχωρούν σε μαζικές παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LNG, πολλά από τα οποία κοστίζουν ακόμα και πάνω από 200 εκ. δολάρια. Τα προσδοκώμενα όμως έσοδα είναι πολλαπλάσια, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι ναύλοι στην αγορά κυμαίνονται στα 90.000 δολάρια την ημέρα, ενώ αυξάνεται σταδιακά η ζήτηση για διετή χρονοναύλωση, με ναύλο πάνω από 120.000 δολάρια ημερησίως.
Την ίδια ώρα που τα δικαιώματα των ναυτεργατών τσακίζονται ανελέητα, τα ναυπηγεία στην Ελλάδα απαξιώνονται και οι εφοπλιστές δεν προλαβαίνουν να μετρούν φοροαπαλλαγές και προνόμια, οι στόλοι τους γιγαντώνονται στις θάλασσες, μαζί με την τεράστια ήδη κερδοφορία τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου