Τον δρόμο της διαβούλευσης και στη συνέχεια της κατάθεσής του στη Βουλή
θα πάρει, όπως φαίνεται, το σχέδιο της κυβέρνησης για το Λύκειο και την
πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που κάνει το σχολείο ακόμα πιο
ανταγωνιστικό, απομακρύνοντάς το από τον όποιο μορφωτικό ρόλο τού είχε
απομείνει. Στην ουσία, η κυβέρνηση επιμένει σε ένα σχέδιο που το έχουν
απορρίψει μαζικά οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και η συνδικαλιστική τους
οργάνωση, η ΟΛΜΕ, όπως επίσης και οι γονείς και η Συνομοσπονδία τους, η
ΑΣΓΜΕ. Επιμένει σε ένα σχέδιο που θα φορτώσει με πολύ περισσότερα βάρη
τους μαθητές και τις οικογένειές τους, τόσο από τη σκοπιά του άγχους και
του ανταγωνισμού, που θα εκτιναχθεί στα ύψη, όσο και με οικονομικά
βάρη, καθώς η ένταση του ανταγωνισμού κάθε άλλο παρά θα μειώσει την
παραπαιδεία και τα φροντιστήρια.
* * *
Το σχέδιο της κυβέρνησης ουσιαστικά ακυρώνει τη Γ' Λυκείου,
μετατρέποντάς την σε έτος προπαρασκευής για τις πανελλαδικές, όπου οι
μαθητές θα διδάσκονται μόνο τα μαθήματα στα οποία θα δώσουν εξετάσεις,
συν μια - δυο ώρες τη βδομάδα Γυμναστική και Θρησκευτικά... Εφτασε
μάλιστα στο σημείο ο υπουργός Παιδείας να λέει κυνικά πως ό,τι έμαθαν οι
μαθητές στα πέντε προηγούμενα χρόνια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
είναι αρκετό (!) και γι' αυτό ουσιαστικά μειώνει κατά ένα χρόνο την
Εκπαίδευση! Επιπλέον, οι πανελλαδικές εξετάσεις διπλασιάζονται, αφού οι
μαθητές θα καλούνται να δίνουν εξετάσεις για το απολυτήριό τους με όλα
τα χαρακτηριστικά των πανελλαδικών (άγνωστοι επιτηρητές και διορθωτές
κ.λπ.) και στη συνέχεια θα ξαναδίνουν τις πανελλαδικές στα ίδια
μαθήματα. Κι αυτό ο υπουργός και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζονται ότι θα
αναβαθμίσει το απολυτήριο, λες και το κύρος του δεν υπαγορεύεται από το
τι μπορείς να κάνεις με αυτό (που σήμερα είναι και θα συνεχίσει να είναι
«διαβατήριο ανεργίας»), αλλά από το πόσο σκληρές είναι οι εξετάσεις για
την απόκτησή του. Οσο για την «ελεύθερη πρόσβαση» στα Τμήματα χαμηλής
ζήτησης, είναι μια κοροϊδία που δεν μπορεί καν να «χρυσώσει το χάπι» για
τους μαθητές και τις οικογένειές τους, αφού είναι Τμήματα που δεν τα
προτιμούν οι υποψήφιοι, στα οποία και σήμερα μπορούν να περάσουν με πολύ
χαμηλές βαθμολογίες, ενώ η πρόσβαση δεν είναι καθόλου «ελεύθερη», αφού
θα δίνουν τις εξετάσεις τύπου πανελλαδικών για το απολυτήριο και μάλιστα
θα πρέπει να συγκεντρώσουν και βαθμολογία πάνω από 9,5 (μεγαλύτερη απ'
ό,τι απαιτείται σε αυτά τα Τμήματα σήμερα).
* * *
Απ' όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό
ότι καθόλου δεν ξαλαφρώνονται οι μαθητές που ήδη μοχθούν σε ένα
αγχωτικό και ανταγωνιστικό σύστημα. Γι' αυτό και «τρίβουν τα χέρια τους»
τα φροντιστήρια. Θυμίζουμε ότι γνωστός φροντιστηριάρχης μεγάλης
αλυσίδας είχε αρθρογραφήσει από την πρώτη παρουσίαση του σχεδίου ακόμα,
χαιρετίζοντάς το και δηλώνοντας πως όχι μόνο δεν απειλούνται τα
φροντιστήρια, αλλά θα αυξηθεί και η πελατεία τους. Ο υπουργός Παιδείας,
από την άλλη, ακριβώς επειδή τα γνωρίζει όλα αυτά, αρχίζει σαν τους
προκατόχους του της ΝΔ να μιλάει για «ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας»... Με
άλλα λόγια, χρεώνει την παραπαιδεία στους ίδιους τους μαθητές και τους
γονείς, που προσπαθούν με όσο το δυνατό καλύτερους όρους να κυνηγήσουν
την τύχη τους στο διαγωνισμό των εξετάσεων, και με το προσεχές σύστημα
σε μια ακόμα πιο ανταγωνιστική αρένα, με δεδομένη την απουσία ενός
συστήματος δημόσιων και δωρεάν επαγγελματικών σχολών που θα μπορούσαν να
εξασφαλίσουν μια άλλη προοπτική στους αποφοίτους πέραν της Ανώτατης
Εκπαίδευσης.
* * *
Και στην Παιδεία λοιπόν,
όπως και σε όλους τους άλλους τομείς, η κυβέρνηση έρχεται να προσθέσει
νέα βάρη στις πλάτες του λαού, ενώ τα άλλα αστικά κόμματα «σφυρίζουν
αδιάφορα» ή υποβαθμίζουν τις συνέπειες των αναδιαρθρώσεων. Οπως η ΝΔ,
που η αντίδρασή της μετά την ανακοίνωση του κυβερνητικού σχεδίου ήταν
ότι έγινε... «πολύ κακό για το τίποτα». Αλλωστε, ως κυβέρνηση, ΝΔ και
ΠΑΣΟΚ έχουν δώσει δείγματα γραφής με τις μεταρρυθμίσεις τους που αφορούν
και το Λύκειο, αναπαράγοντας τον πυρήνα όσων επιχειρεί τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ούτε με τις δικές τους «μεταρρυθμίσεις» εξαλείφθηκε η παραπαιδεία,
αντίθετα ενισχύθηκε, όπως και ο χαρακτήρας της Γ' Λυκείου ως έτους
προπαρασκευής για το πανεπιστήμιο, μακριά από τις μορφωτικές ανάγκες των
μαθητών. Από εκεί που άφησαν το νήμα οι προηγούμενοι το πιάνει τώρα ο
ΣΥΡΙΖΑ, πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα την επίθεση.
* * *
Στον αντίποδα, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί
έχουν κάθε λόγο να αγανακτούν και να ξεσηκώνονται. Απαιτούν, έχοντας
όλο το δίκιο με το μέρος τους, να μην κατατεθεί αυτό το σχέδιο που
κλείνει στα παιδιά την πόρτα της γενικής μόρφωσης ένα χρόνο νωρίτερα,
που οξύνει τους ταξικούς φραγμούς και την αφαίμαξη του λαϊκού
εισοδήματος για μια θέση στα ΑΕΙ, που έχει απορριφθεί πανηγυρικά απ'
όλους. Οι μαθητές μπορούν να σκεφτούν και να ακουμπήσουν στην πρόταση
του ΚΚΕ για ένα σχολείο που δεν θα εξοντώνει, που θα δουλεύει σταθερά με
όλα - και για όλα - τα παιδιά, αναπτύσσοντας όλες τις κλίσεις, τα
ενδιαφέροντα, τα ταλέντα, που θα καλλιεργεί τη δίψα για μόρφωση και θα
δίνει διέξοδο στις νεανικές ανησυχίες. Να συναντηθούν με την πρόταση του
ΚΚΕ για έναν διαφορετικό τρόπο πρόσβασης, που άμεσα μπορεί να
εφαρμοστεί και να ανακουφίσει τους υποψήφιους και τις οικογένειές τους,
με απεριόριστη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών προτίμησης, με δικαίωμα
επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές επιθυμούν οι υποψήφιοι, με
δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας μαθημάτων και για τις επόμενες
χρονιές. Τις προτάσεις αυτές τις έχει καταθέσει στη Βουλή το ΚΚΕ και η
κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τις έχει απορρίψει με αστεία επιχειρήματα... Να τι
πρέπει να σκεφτούν και να σταθούν οι νέοι και μπροστά στις κάλπες που
έχουμε μπροστά μας, κάνοντας κριτήριο τη δική τους ζωή και τις ανάγκες
τους.
Γ. Σ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου