CHAMPIONS LEAGUE
Το κυνήγι του... θησαυρού
«Χρυσοφόρο» πείραμα
Το πείραμα της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας πριν περίπου 21 χρόνια με το να αλλάξει τη μορφή του τότε Κυπέλλου Πρωταθλητριών προκειμένου να ικανοποιήσει τη θέληση των λεγόμενων ισχυρών συλλόγων για... λόγο στα κέρδη, πέτυχε και με το παραπάνω. Οι όποιες διασπαστικές τάσεις (βλ. G-14, ομοσπονδία συλλόγων) τα χρόνια που πέρασαν από τότε, αν εξαιρέσει κανείς τη διευθέτηση κάποιων επιμέρους ζητημάτων (π.χ. αποζημιώσεις συλλόγων όταν τραυματίζεται παίκτης τους με εθνικές ομάδες), δεν ίδρωσαν και πολύ τους αξιωματούχους της UEFA. Στην αντίπερα όχθη, οι χορηγικές συμφωνίες με πολυεθνικές - κολοσσούς, η αύξηση των μπόνους που παίρνουν οι ομάδες (συμμετοχής, νικών κατάκτησης του τροπαίου) έχουν ισχυροποιήσει κατά πολύ τη θέση της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Ποδοσφαίρου.
Είναι πολλά τα λεφτά...
Eurokinissi
|
Σύμφωνα με τους κανονισμούς, το 75% των συνολικών εσόδων της UEFA για τη διοργάνωση μέχρι το ποσό των 530.000.000 ευρώ καταλήγει στους συλλόγους και το υπόλοιπο 25% στη συνομοσπονδία, για να καλύψει λειτουργικά κόστη και πληρωμές αλληλεγγύης σε ομοσπονδίες, συλλόγους και πρωταθλήματα. Επίσης, από τα έσοδα που προκύπτουν πέραν του ορίου που έχει θεσπιστεί, το 82% πηγαίνει εκ νέου στους συλλόγους που συμμετέχουν στο Champions League, ενώ το υπόλοιπο 18% στη διοργανώτρια αρχή.
Πλούσιοι και... πλουσιότεροι
Βέβαια, η κατανομή των εσόδων δεν αφορά μόνο τα παραπάνω καθώς όσο η διοργάνωση εξελίσσεται συνεχώς δημιουργούνται ...νέα κόλπα εξίσου κερδοφόρα με όλα τα προηγούμενα. Ενα από αυτά είναι το περίφημο «market pool». Αυτό το σύστημα επί της ουσίας αφορά την αναλογική αξία της τηλεοπτικής αγοράς κάθε χώρας των συλλόγων που λαμβάνουν μέρος στο Champions League, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στις ομάδες. Οχι όμως για όλους τα ίδια αφού σε ένα εμπορευματοποιημένο ποδόσφαιρο κομμένο και ραμμένο στα ήθη και τις αξίες του σημερινού καπιταλιστικού συστήματος τα πράγματα και δε θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά. Ετσι, τα κέρδη των εκάστοτε συλλόγων σχετίζονται με τα οικονομικά μεγέθη κάθε χώρας όσον αφορά στο τηλεοπτικό πεδίο (π.χ. η Αγγλία είναι η χώρα με τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά συμβόλαια, άρα τα μεγαλύτερα έσοδα σε αυτήν την κατηγορία), καθώς και στον αριθμό των συλλόγων από τις οποίους εκπροσωπείται η κάθε χώρα και κατά συνέπεια διανέμονται τα χρήματα. Βέβαια, εκτός του market pool διαφορά στα έσοδα των συλλόγων προκύπτουν και από την αγωνιστική πορεία τους αφού για όλους τα λεφτά δεν είναι ίδια, με τις λεγόμενες ισχυρές ομάδες να είναι και σε αυτόν τον τομέα οι πρωταγωνιστές εξαιτίας της αγωνιστικής διαφοράς με τους υπόλοιπους μιας και η μεγαλύτερη πορεία στη διοργάνωση αποφέρει και περισσότερα κέρδη. Και το τελευταίο αφορά συνήθως μια ελίτ ομάδων αφού είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία οι προημιτελικοί, οι ημιτελικοί και ο τελικός αποτελούν υπόθεση εκπροσώπων 3 - 4 χωρών (κυρίως Ισπανία, Αγγλία, Γερμανία και Ιταλία).
Κυρίαρχη η UEFA
Οι ισολογισμοί του ευρωπαϊκού ποδοσφαιρικού οργανισμού είναι διαρκώς αυξανόμενοι τα τελευταία χρόνια δείχνοντας ότι παρά τον πλουτισμό των συλλόγων της διοργάνωσης και η ίδια βρίσκεται σε μια συνεχιζόμενη οικονομική ανάπτυξη. Επί της ουσίας η ίδια η UEFA δεν έχει πρόβλημα να αδειάσει τα ταμεία της στη λήξη της σεζόν προκειμένου να πληρώσει το λογαριασμό στις ομάδες αφού τα ίδια τα ταμεία θα γεμίσουν ξανά (και με περισσότερα) αμέσως μετά από τις συμφωνίες με χορηγούς (παλιές και νέες), την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων και των αντίστοιχων που αφορούν τις διαφημίσεις κ.τ.λ. Το συγκεκριμένο «αλισβερίσι» είναι αυτό που προσφέρει το «υπερκέρδος» στην Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία χωρίς αυτή τη φορά να προκύπτει αντίδραση των συλλόγων (όπως, π.χ., παλιότερα που ίσχυε άλλο καθεστώς) αφού και οι ίδιοι δεν πήραν και λίγα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου