Γλυκόλαλη «αλήτισσα», πλουμιστή κυρά...
«Ταξίδι» στο μαγικό κόσμο της λατέρνας, με «ξεναγό» τον Πάνο Ιωαννίδη, συγγραφέα του βιβλίου «Λατέρνα - Η αρχόντισσα του δρόμου»
Ο ίδιος είναι ο συγγραφέας του βιβλίου «Λατέρνα - Η αρχόντισσα του δρόμου», που πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Music Corner». Το βιβλίο, πέρα από την ιστορία και τις τεχνικές της λατέρνας, περιέχει και CD με 18 ηχογραφήσεις από λατέρνες που έχει κατασκευάσει - η πρώτη συλλογή από μια σειρά που θα ακολουθήσει και αφορά στο πιο ευαίσθητο κομμάτι της λατέρνας, το Πολίτικο τραγούδι.
Γνώστης και λάτρης της λατέρνας - «από τότε που άρχισα να ασχολούμαι μαζί της δεν μπορώ να ξεκολλήσω», λέει - ο Π. Ιωαννίδης είναι ο «ξεναγός» μας σε αυτή τη γοητευτική «συνάντηση» με το άλλοτε δοξασμένο όργανο, «που αξίζει να σταθεί πάλι στα πόδια του».
Μεσουράνησε για οκτώ δεκαετίες
Η ιστορία της λατέρνας (la torno= αυτό που γυρίζει) χάνεται στο χρόνο. Απόγονος μιας ολόκληρης κληρονομιάς αυτομάτων οργάνων, η πρώτη λατέρνα κατασκευάστηκε το 1808 από έναν κατασκευαστή πιάνων στο Bristol της Αγγλίας, ο οποίος έβγαλε τα πλήκτρα και τα αντικατέστησε με έναν κύλινδρο με καρφιά. Κυκλοφόρησε στο Βέλγιο, στη Γαλλία, στη Βόρεια Ιταλία και στις Ανατολικές Πολιτείες της Αμερικής.
Εξαπλώθηκε γρήγορα σε σοκάκια, ταβέρνες, πανηγύρια και σπίτια και γράφτηκαν Σμυρναίικα, δημοτικά, ρεμπέτικα, κανταδόρικα, εθνικά εμβατήρια, ακόμη και πόλκες, μαζούρκες, βαλσάκια και ταγκό, πολλά από τα οποία είναι ανέκδοτα. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις αρχές του 20ού αιώνα υπήρχαν γύρω στις 5.000 λατέρνες σε Κωνσταντινούπολη, Αθήνα και Πειραιά.
Σε μια εποχή που ο κόσμος μπορούσε να ακούσει μουσική μόνο σε κέντρα, γάμους και πανηγύρια, η λατέρνα ήταν η μόνη εναλλακτική λύση, το μαζικό μέσο μουσικής, με την οποία ο κόσμος ψυχαγωγήθηκε, χόρεψε, διασκέδασε, τόνωσε την εθνική του συνείδηση, «άκουσε».
Οργανοποιοί και σταμπαδόροι
Η τεράστια επιτυχία της λατέρνας οφειλόταν σε 2-3 «Φράγκους» Κωνσταντινουπολίτες, τον Τουρκόνι, τον Καρμέλλο και τον Αρμάο, που το 1855 έκαναν ένα δυνατό ξεκίνημα, οργανώνοντας μια γραμμή παραγωγής ευρωπαϊκού προτύπου και συνθέτοντας και γράφοντας αξιόλογη μουσική. Κυκλοφόρησαν λατέρνες από 33 έως 42 «πλήκτρα» και πλήθυναν τα εργαστήρια, οι βιοτεχνίες, οι μαθητές. Υπήρχαν δύο ομάδες ειδικοτήτων: Οι πρώτοι - οι «Οργανοποιοί» - κατασκεύαζαν το όργανο και οι δεύτεροι - οι «Σταμπαδόροι» - έκαναν τα τραγούδια. Οι γνωστότεροι ήταν οι: Τουρκόνι, Αρμάο, Γεωργίου, Καρμέλλο, Μπρίντιζι, Τριπολιτσιώτης, Πολύκαρπος, Παπανδρέου, Ντικράν, Αλή Μπέη, Ευθυμίου, Φωτίου, άνθρωποι που είχαν τεράστια δόξα στην κοινωνία τους.
Πέθανε άδοξα
Ο παραγκωνισμός της λατέρνας άρχισε να έρχεται με το γραμμόφωνο και το ραδιόφωνο. Η χαριστική βολή δόθηκε από τον δικτάτορα Μεταξά και τον αρχηγό της αστυνομίας Παπαβραμίδη, οι οποίοι κυνήγησαν τις λατέρνες κατατάσσοντάς τες μαζί με το ρεμπέτικο στις δραστηριότητες του υποκόσμου. Μετά από 70 χρόνια μεγαλείου, πέθανε άδοξα. Το χειρότερο είναι ότι πολλοί τη θυμούνται σα μέσο ζητιανιάς, ενώ αρκετές από αυτές που κυκλοφορούν στους δρόμους είναι «μαϊμούδες» (ξύλινα κουτιά με κασετόφωνα).
Σήμερα υπάρχουν περίπου 200 στην Ελλάδα, οι περισσότερες εκτός λειτουργίας, που χρειάζονται πλήρη ανακατασκευή. Οι τελευταίες λατέρνες κατασκευάστηκαν γύρω στο 1935 από τα εργαστήρια του Πολύκαρπου και του Φωτίου στη Θεσσαλονίκη. Λίγοι σταμπαδόροι συνέχισαν μεταπολεμικά να παράγουν κυλίνδρους και μουσική, όπως ο περίφημος Αρμάο (εγγονός του πρώτου Αρμάο) που συνεργάστηκε και με τον Χατζιδάκι, με τελευταίο τον Τσώνη στις Σέρρες μέχρι το τέλος του 20ού αιώνα. Οσες λατέρνες επέζησαν μετά τον πόλεμο κακοποιήθηκαν από παλαιοπώλες και ζητιάνους, δίνοντας το στίγμα της φτώχειας και της μιζέριας στο όργανο.
«Η λατέρνα είναι ένα όργανο, που έχει ομορφιά, ενέργεια», λέει ο Π. Ιωαννίδης, τονίζοντας ότι «μπορεί να λειτουργήσει και σήμερα, να ξαναπάρει τη θέση που της ανήκει και της αξίζει».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου