Κορυφαίοι της 7ης Τέχνης
Εργοβιογραφίες των Παζολίνι, Τριφό, Ουέλς, Ταρκόφσκι, Χίτσκοκ
Αλφρεντ Χίτσκοκ
«Η παράξενη περίπτωση του κυρίου Αλφρεντ Χίτσκοκ», υποτιτλίζει ο Μπάμπης Ακτσόγλου την εργασία του για τον Χίτσκοκ, τονίζοντας προλογικά: «Ο Αλφρεντ Χίτσκοκ είναι ο διασημότερος σκηνοθέτης που έβγαλε ο κλασικός κινηματογράφος και, γιατί όχι, ο καλύτερος». Αποψη, που συμμερίζονται αρκετοί θαυμαστές του «μετρ του τρόμου», όπως χαρακτηρίστηκε ο Χίτσκοκ, αν και από τις 53 μεγάλου μήκους ταινίες του μόνο δύο είναι «αυθεντικά θρίλερ τρόμου» («Ψυχώ», «Φρενίτις»). Ο συγγραφέας θεωρεί ότι το έργο του Χίτσκοκ «ως ένας μαγικός καθρέφτης» βοηθά «να διεισδύσουμε μέσα στους μηχανισμούς του κλασικού κινηματογράφου και να δούμε την ενδότερη λειτουργία και λογική του. Πίσω από την ανάλαφρη και ψυχαγωγική ίντριγκα των ταινιών του, κρύβεται μια σειρά από σχέσεις και σημάνσεις», που καθιστούν τα χιτσκοκικά κείμενα «ηδονικά και πλούσια σε ερμηνείες». Παρότι ο Χίτσκοκ έγινε διάσημος με ομιλούσες ταινίες, «ήταν μεγάλος δημιουργός του βωβού κινηματογράφου, μέχρι την τελευταία ταινία του δούλευε λες και ο κινηματογράφος ήταν ακόμα βουβός. Η περιβόητη αφηγηματική αποτελεσματικότητά του στηριζόταν κυρίως στις οπτικές εκφραστικές δυνατότητες του κινηματογράφου, η γραφή του ήταν πρωταρχικά οπτική και δευτερευόντως λεκτική». Ακριβώς επειδή ο σκηνοθέτης εκφραζόταν με την εικόνα και όχι με την ευκολία του διαλόγου, οδηγήθηκε «στα πιο περίπλοκα τεχνικά επιτεύγματα».
Αντρέι Ταρκόφσκι
Η εργοβιογραφία του Ταρκόφσκι αρχίζει με την αποφοίτησή του (στα 30 του χρόνια) από την κρατική σχολή κινηματογράφου VGIK, την πρωτόλεια ταινία αποφοίτησής του από τη σχολή, «Ο οδοστρωτήρας και το βιολί» και την πρώτη επαγγελματική ταινία του στη «ΜΟΣΦΙΛΜ», ένα από τα αριστουργήματά του, «Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν» (1962). Ταινία, που «προαναγγέλλει» το κυριότερο θεματολογικό και αισθητικό γνώρισμα, την «παρουσία της μνήμης και του ονειρικού στοιχείου», και στις οκτώ ταινίες που γύρισε ο Ταρκόφσκι. Ταινίες, κράμα δυο παράλληλων και τεμνόμενων επιπέδων, του ρεαλισμού και του συμβολισμού.
Ορσον Ουέλς
Ο Ουέλς γύρισε την πρώτη του ταινία («The hearts of age») στα δεκαεννιά του χρόνια (1934) και την τελευταία, την 21η, στα 1978 («Γυρίζοντας τον "Οθέλλο"»). Στο ενεργητικό του όμως, από το 1943 έως το 1976, είχε και πρωταγωνιστικούς ρόλους σε 27 ταινίες άλλων σκηνοθετών.
Φρανσουά Τριφό
Τη βιοεργογραφία του κορυφαίου σκηνοθέτη της γαλλικής «νουβέλ βαγκ», Φρανσουά Τριφό, έγραψε η Σώτη Τριανταφύλλου, η οποία θεωρεί ότι ο Τριφό είναι «υπέρμαχος της "απλοποίησης" στον κινηματογράφο» και «γράφει το προσωπικό του ημερολόγιο πάνω σε ταινία. Γίνεται ο "παραμυθάς" της νουβέλ βαγκ, ο αυθεντικός κινηματογραφόφιλος, που δε θέλει ν' ανατρέψει τους κανόνες του κινηματογραφικού παιχνιδιού».
Ο Τριφό στα χρόνια 1955-1982 γύρισε 25 ταινίες. Η σχέση του με τον κινηματογράφο άρχεται το 1953, όταν στα 21 του χρόνια δουλεύει για λίγους μήνες στο κινηματογραφικό τμήμα του υπουργείου Εργασίας. Μετά την απόλυσή του (1954), γράφει την πρώτη του κινηματογραφική κριτική στα «Cahiers du cinema» («Τετράδια κινηματογράφου»). Αργότερα και για έξι χρόνια, γράφει κριτική στο περιοδικό «Arts» («Τέχνες»). Το 1955, με τους Ζακ Ριβέτ και Αλέν Ρενέ, γυρίζει την πρώτη μικρού μήκους ταινία του, «Μια επίσκεψη». Στα 1956-1957, γίνεται βοηθός του Ροσελίνι, αλλά και δουλεύει τρεις ταινίες του, που δεν προβλήθηκαν ποτέ. Το 1958 βραβεύεται στις Βρυξέλλες η ταινία του «Mistons» και το 1959 αποσπά το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ των Καννών για «Τα 400 χτυπήματα».
Πιερ Πάολο Παζολίνι
Για τον κορυφαίο, επαναστάτη - ιδεολογικά και αισθητικά - «ποιητή» του Ιταλικού Κινηματογράφου, τον ποιητή και πεζογράφο, τον τραγικά αδικοχαμένο Πιερ Πάολο Παζολίνι, γράφει ο Ανδρέας Τραγανάς. Κορυφαία μορφή της ιταλικής αριστερής διανόησης, ο Παζολίνι γύρισε 23 ταινίες, ενώ έγραψε και τα σενάρια 11 ταινιών άλλων σκηνοθετών. Ο Παζολίνι, από την αρχή της δεκαετίας του '60, «εισηγήθηκε» μια πολυσύνθετη κινηματογραφική δημιουργία, η οποία, σύμφωνα με τον συγγραφέα της βιοεργογραφίας, αποτέλεσε «διασταύρωση» των παρακάτω πολιτισμικών αξόνων:
Ο πρώτος άξονας ήταν «η μεθοδολογία των Μαρξ - Ενγκελς για τη μελέτη της ιστορικής ροής των κοινωνιών και της γενικής νομοτέλειας της φύσης. Ο κανόνας της διαλεκτικής: Θέση - Αντίθεση - Σύνθεση, κάτι που είχε κατανοήσει βαθύτατα ο Παζολίνι». Ο δεύτερος άξονας ήταν «ο Κινηματογράφος των Ιδεών, που ξεκίνησε από τους Ρώσους των πρώτων επαναστατικών χρόνων και ωρίμασε στην Ευρώπη του μεσοπολέμου». Ο τρίτος άξονας ήταν «ο θρησκευτικός ουμανισμός» των Ντράγερ και Ροσελίνι, που «επηρέασε τον Παζολίνι, ως συμπάθεια προς το πρόσωπο του Χριστού και όχι προς τα δογματικά συστήματα». Ο τέταρτος άξονας ήταν «η ψυχανάλυση και οι ποικίλες εφαρμογές της στην τέχνη». Και ο πέμπτος, «ο ιταλικός νεορεαλισμός, που, με την κοινωνική του ματιά, στρέφει το φακό στο χώρο των λαϊκών στρωμάτων, με την απλοποίηση της δραματουργίας και την αμεσότητα της γραφής, ανοίγει ένα νέο πεδίο αισθητικής αντίληψης και σκέψης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου