«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ»
Το επιχειρηματικό ... πολιτιστικό «όνειρο»
Υπερκέρδη μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) υπόσχεται η ΕΕ στο κεφάλαιο με αντικείμενο τον τεράστιο εκθεσιακό και αρχειακό όγκο μουσείων και βιβλιοθηκών
Εκ πρώτης όψεως, το εγχείρημα μπορεί να ερμηνευτεί και ως μια αντικειμενική (ίσως για κάποιους ακόμη και «μοιραία») εξέλιξη μπροστά στην αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας. Οντως εμπεριέχει και αυτή τη διάσταση, την οποία άλλωστε επιλέγει να προβάλλει «μανιωδώς» και η ΕΕ: «Προσεχώς στην οθόνη σας: μια ψηφιακή βιβλιοθήκη για την Ευρώπη. Η ποικιλομορφία του ευρωπαϊκού πολιτιστικού πλούτου σε βιβλία, μουσική, πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες και κινηματογραφικές ταινίες, ανοιχτή σε όλους τους πολίτες με το πάτημα ενός κουμπιού μέσω μιας δικτυακής πύλης - αυτό το όνειρο για μια Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη μπορεί να γίνει πραγματικότητα το επόμενο φθινόπωρο (...). Με την ψηφιοποίηση των πολιτιστικών έργων, οι Ευρωπαίοι μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε υλικό από μουσεία, βιβλιοθήκες και αρχεία του εξωτερικού χωρίς να χρειάζεται να ταξιδέψουν ή να φυλλομετρήσουν χιλιάδες σελίδες για να εντοπίσουν κάποια πληροφορία (...) "Θα επιτρέψει, για παράδειγμα, σε έναν Τσέχο φοιτητή να φυλλομετρήσει τη Βρετανική Βιβλιοθήκη χωρίς να πάει στο Λονδίνο, ή σε έναν Ιρλανδό λάτρη της τέχνης να πλησιάσει τη Μόνα Λίζα χωρίς να σταθεί στην ουρά στο Λούβρο"», σύμφωνα με την Επίτροπο της ΕΕ, Βίβιαν Ρέντινγκ.
Τεράστια, εν δυνάμει, κέρδη
Το «φιλέτο» προς «αξιοποίηση» είναι ήδη λοιπόν τεράστιο. Ποιος όμως θα το «αξιοποιήσει»; Εδώ και χρόνια η ΕΕ «προσανατολίζει» τον ιδιωτικό τομέα στην ψηφιοποίηση του πολιτισμού. «Παρά τη σημαντική πρόοδο που έχουν πραγματοποιήσει τα κράτη - μέλη όσον αφορά τη διάθεση του πολιτιστικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, απαιτούνται περισσότερες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις για να επιταχυνθεί η ψηφιοποίηση. Στόχος μου είναι να διατεθεί στο κοινό μια ευρωπαϊκή ψηφιακή βιβλιοθήκη, η Europeana, με πλούσιο περιεχόμενο πριν από το τέλος του έτους», σημειώνει η Ρέντινγκ στην ανακοίνωσή της. Το προφανές είναι ότι σε πρώτη φάση, οι εταιρείες που θα εμπλακούν στο εγχείρημα, θα κερδίσουν «συν-δημιουργώντας» το: «Η μετατροπή του οράματος της ευρωπαϊκής ψηφιακής βιβλιοθήκης (Europeana) σε πραγματικότητα απαιτεί σημαντικές επενδύσεις από εθνικά ιδρύματα, αλλά οι περισσότερες χώρες διαθέτουν σήμερα για την ψηφιοποίηση μικρής κλίμακας και κατακερματισμένη χρηματοδότηση. Η Επιτροπή κάλεσε τώρα τα κράτη - μέλη να ενισχύσουν τις ικανότητες ψηφιοποίησης προκειμένου να διαθέσουν τις συλλογές τους στους Ευρωπαίους πολίτες, να συνεργαστούν με τον ιδιωτικό τομέα και να ανταποκριθούν στις παρακάτω προτεραιότητες:
- Να διατεθεί μεγαλύτερη χρηματοδότηση για την ψηφιοποίηση, σε συνδυασμό με προγράμματα για τον όγκο του υλικού που θα ψηφιοποιηθεί.
- Οι περισσότερες χώρες δε διαθέτουν ακόμη μεθόδους, τεχνολογίες και εμπειρία για τη διατήρηση ψηφιακού υλικού, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου το περιεχόμενο να παραμείνει διαθέσιμο για τις μελλοντικές γενεές.
- Να εφαρμοστούν κοινά πρότυπα ώστε οι διάφορες πηγές πληροφοριών και βάσεις δεδομένων να καταστούν συμβατές με την ευρωπαϊκή ψηφιακή βιβλιοθήκη (Europeana) και αξιοποιήσιμες από αυτήν.
- Επίλυση ζητημάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, ιδίως νομικές λύσεις για το πρόβλημα των αποκαλούμενων ορφανών έργων - δηλαδή έργων των οποίων οι κάτοχοι των δικαιωμάτων είναι αδύνατο να εντοπιστούν προκειμένου να συμφωνήσουν για την ψηφιοποίηση».
Φέρνει μάλιστα και παράδειγμα: «Η Σλοβενία εξέδωσε το 2007 νόμο για τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με τον οποίο προσφέρονται νέες ευκαιρίες για την ιδιωτική προώθηση έργων ψηφιοποίησης σε δημόσια ιδρύματα». Και για να «τσιμπήσουν» οι «επενδυτές» συμπληρώνει ότι μέχρι το 2013 «θα διατεθούν για δραστηριότητες ψηφιοποίησης και για την ανάπτυξη ψηφιακών βιβλιοθηκών 69 εκατομμύρια ευρώ από το πρόγραμμα ερευνών της ΕΕ. Την ίδια περίοδο, από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ανταγωνιστικότητας και καινοτομίας, θα διατεθούν περί τα 50 εκατομμύρια ευρώ για να βελτιωθεί η πρόσβαση στο πολιτιστικό περιεχόμενο της Ευρώπης». Και πάλι όμως διαπιστώνει ότι «το συνολικό κόστος ψηφιοποίησης πέντε εκατομμυρίων βιβλίων από τις ευρωπαϊκές βιβλιοθήκες εκτιμάται ήδη σε περίπου 225 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να καλύπτονται αντικείμενα όπως χειρόγραφα ή πίνακες ζωγραφικής».
Σαφείς οι προθέσεις
Για τους αστούς επιστήμονες το πράγμα είναι πολύ ξεκάθαρο. Στο πρώτο τεύχος του περιοδικού του υπουργείου Πολιτισμού, «Τετράδια Πολιτισμού», ο Γ. Δουκίδης, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο, γράφει ότι «θα πρέπει να γίνουν αναγκαίες θεσμικές παρεμβάσεις», ώστε ο «επιχειρηματικός κλάδος του ηλεκτρονικού πολιτισμικού περιεχομένου» να «αποφέρει μακροοικονομικά οφέλη». Αυτό, κατά τον αρθρογράφο, πρέπει να γίνει ως εξής: Το κράτος θα χρηματοδοτήσει την ψηφιοποίηση του πολιτισμικού περιεχομένου και τη δημιουργία υπηρεσιών, αλλά «στο δεύτερο στάδιο, στην προσφορά των υπηρεσιών προς τους χρήστες (...) ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να έχει ουσιαστικό ρόλο». «Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί μέσα από συνεργασίες outsourcing έργων συγχρηματοδότησης, ειδική προτεραιότητα στον αναπτυξιακό νόμο ή καθαρά εμπορική εκμετάλλευση».
Το «μήνυμα» το έχει πάρει ήδη το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού. Στον κόμβο του αναφέρεται ρητώς, σε σχέση με τις «ψηφιακές δράσεις», ότι «ο απώτερος στόχος είναι η υλοποίηση του Εθνικού Ιστού Πολιτισμικής Γνώσης, που θα συνδέει και περιλαμβάνει το σύνολο του πολιτιστικού περιεχομένου της χώρας και θα δίνει τη δυνατότητα της πληροφόρησης, εκπαίδευσης, μετάδοσης της γνώσης, αλλά και παροχής πληθώρας ψηφιακών υπηρεσιών με συνεργασία του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (...)». Επίσης, στην παρουσίαση του επιχειρησιακού σχεδίου του ΥΠΠΟ στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος της «Κοινωνίας της Πληροφορίας», που παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2002 στο Βυζαντινό Μουσείο, ο «Στόχος 3» του σχεδίου είναι επίσης σαφής: «Αξιοποίηση του Ψηφιακού Πολιτιστικού Προϊόντος με Ορους Οικονομίας της Αγοράς»...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου